mi a kotta?

Ez magának zongoraművész?

  • mi a kotta
  • 2016. március 25.

Zene

„Kemény ember volt, s úgy tűnt, semmi más nem érdekli, csak önmaga és a zenéje.” Dmitrij Sosztakovics emlékezett vissza ekképpen kor- és pályatársára, Szergej Prokofjevre, bizonyságául annak, hogy az egymás közelében tevékenykedő zsenik korántsem feltétlenül válnak egymás puszipajtá­sai­vá. Az utókor aztán persze így is, úgy is egymás mellé rendeli az egy korszakban alkotó nagyságokat, akik közül az említett két orosz ezekben a napokban például a Budapesti Fesztiválzenekar hangversenyein is együtt szerepel majd (Nemzeti Hangversenyterem, február 25. és 26., háromnegyed nyolc, 28., fél négy). Sosztakovicstól 25 évesen komponált Hamlet-szvitje fog megszólalni Takács-Nagy Gábor vezénylete alatt. E világirodalmi téma később is foglalkoztatta a mestert, hála a szovjet színház- és filmművészet életerős Shakespeare-kultuszának, s így aztán bő harminc év múltán Kozincev filmjét és benne Innokentyij Szmoktunovszkij legendás Hamlet-alakítását (képünkön) is Sosztakovics zenéje kísérte. Prokofjevtől ugyane koncerteken a 2. zongoraverseny hangzik majd fel, méghozzá Nyikolaj Luganszkij szólójával, s hogy ennyi nagy orosz mellé egy „kisorosz” is kerüljön, hát a program harmadik száma Csajkovszkij 2. szimfóniája lesz, melyet gyakran e melléknévvel szoktunk emlegetni.

„Nem győzött csodálkozni, mikor visszahallotta, […] miszerint őt, Tamást próbálnák kijátszani Annie-ék Cziffra ellen, és egyre-másra találta magát szemben olyan beállításokkal, ahol neki a Cziffra-ellenség szerepét osztották ki. […] De többet nem tehetett, mint hogy továbbra is dicsérte Cziffrát, eljárt a koncertjeire, és elviselte, hogy Annie megmossa a fejét emiatt, mondván: »Ez magának zongoraművész? Hát megvan a véleményem az ízléséről.« Az önmagáról következetesen egyes szám harmadik személyben megemlékező Vásáry Tamás memoárjából való ez a pár mondat, felidézve az olvasó számára két másik nagy huszadik századi muzsikust, akik – felettébb eufemisztikusan fogalmazva – nem rokonszenveztek egymással: Fischer Annie-t és Cziffra Györgyöt. Fischer Annie 2014-ben, születésének centenáriumán került újra érdeklődésünk középpontjába, ám most Cziffrán a sor, akit azonban nem egy kerek évforduló, hanem a Balázs János által megálmodott Cziffra György Fesztivál hoz elénk. Csütörtök és vasárnap között sorjáznak az események, melyek közül hamarjában említsük csak a főszervező zongorajátékával és Hegedűs D. Géza fölolvasásával kecsegtető nyitókoncertet (MOM Kulturális Központ, február 25., fél nyolc), valamint a vasárnapi nagyszabású záróeseményt, melyen Balázs János mellett olyan kiválóságok lépnek majd fel, mint Kelemen Barnabás, Lajkó Félix, Snétberger Ferenc vagy a fentebb idézett Vásáry Tamás (MOM Kulturális Központ, február 28., fél nyolc).

S végül immár valóban kényszerű kutyafuttában ajánljuk a Concerto Budapest és az UMZE közös Stravinsky-sorozatának második estéjét (Zeneakadémia, február 25., fél nyolc), Jandó Jenő szólókoncertjét (Zeneakadémia, február 29., fél nyolc). S csupán időrendben utolsóképp a Müpa Régizene Fesztiválján fellépő Le Poème Harmonique hangversenyét, melyen két barokk és francia Te Deumot hallhatunk majd: egyet Charpentier és egyet Lully műhelyéből (Nemzeti Hangversenyterem, március 2., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.