Feltámadás - Paul Simon: Surprise (lemez)

Zene

Az igazán meglepetést keltő könnyűzenei lemezek mostanában az öregek privilégiumai.

Az igazán meglepetést keltő könnyűzenei lemezek mostanában az öregek privilégiumai. Legyen elég az utolsó Johnny Cash-lemezre utalni (A The Man Comes Aroundon újraértelmezett Nine Inch Nailstől mindenkinek leesett az álla), vagy a Las Vegas-i bugyrokból előlépő Paul Ankára (aki a Rock Swinggel ötven évvel ezelőtti sikerét fényezte újra), és akkor Neil Diamond életével számot vető korongjáról (12 Songs) nem beszéltünk.

Igaz, Paul Simon még "csak" hatvanöt éves, és láthatóan jó egészségnek örvend, de az utóbbi tizenöt évben mindössze két albumra futotta neki. Ráadásul a Graceland (1990) galaktikus sikeréhez a You're the One (2000) sehogy se volt fogható. Igaz, jól startolt a Billboardon, csak az USA-ban több mint félmillió példányban kelt el, de inkább a legendának szólt ez, mint a produkciónak. Ahogy a Grammy-életműdíj is... "Oké, öreg, csináltál még egy nyugdíjba vonuló lemezt, köszönjük szépen, szevasz..." És az öreg mintha nem is csinált volna problémát ebből.

Hanem aztán, valamikor tavaly "áramütésszerű" dolga akadt Brian Enóval. A producer-kütyümestert az 1981-es Rhythm of the Saints című közös munkájuk óta ismerte, s mint tudjuk, Eno az utóbbi harminc évben - a U2-tól a Talking Headsen át a Depeche Mode-ig - sok helyen hagyta súlyos keze nyomát. Most pedig Paul Simon reaktivátorává vált.

Mert a Surprise igazi meglepetése az, hogy Simon ezzel újra a könnyűzene élmezőnyébe került. A kissé csoszogós You're the One-hoz képest a Surprise egy lendületes, ügetős darab. Olyannyira, hogy mérget rá: az Everything About It Is A Love Song és a Sure Don't Feel Like Love meg-megpörgetett ütemváltásai "klónozásra" fognak kerülni.

Simon dalszövegeire a (nálunk Cseh Tamás védjegyeként ismert) "regényrészletként" ható terjedelem és prózaiság jellemző. Az egyetlen kivételt az Another Galaxy jelenti, melynek rövidre szabott textúrájára Eno jól ráeresztette az elektronikát. A gitár persze akkor sem került le Simon nyakából, de azért nem kérdéses, hogy "motorikusan" lett a jelenkor igényeihez kalibrálva ez a produkció.

A Surprise cseppet sem öreg, s a legkevésbé sem unalmas album. Talán nem lesz olyan sikere, hogy egy koncertre újra megtöltse a Central Parkot (mint a Graceland 1991-ben), de innentől az lenne meglepő, ha Simon mágus következő "feltámadására" újabb öt-tíz évet kellene várnunk.

Warner, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.