Film - És a szellemek? - Gary Winick: Levelek Júliának

  • - ts -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Lehet valami munkaverseny Hollywoodban, feltehetően Gregory Peck közelgő századik és Audrey Hepburn közelgő nyolcvanhetedik születésnapja alkalmából (szinte egyszerre ünneplik, 2016-ban, egy hónap sincs köztük). Érjük el a százhetven százalékos termelékenységet Olaszország - utazási irodáknak különösen kedves - tájain játszódó szerelmes marhaságokból. A kitűzött versenyfelhívás teljesítése a hátralevő időszakban úgy évi két-három filmet igényel (s akkor lefedjük a csizmát a Dolomitoktól Calabriáig, de jut időnk még Szicíliára is). Idén különösen ígéretes a kitűzött terv teljesítése, alig egy-két hónapja volt szerencsénk a következő oldalon okkal dicsért Kristen Bell római megmozdulásait (társkeresési aranyoskodás zömmel) követni a plázák vásznán - nagy napjait éli a honi DVD-forgalmazásban is a művésznő, a Minden kút Rómába vezetnek is most van épp a premierje.

Lehet valami munkaverseny Hollywoodban, feltehetően Gregory Peck közelgő századik és Audrey Hepburn közelgő nyolcvanhetedik születésnapja alkalmából (szinte egyszerre ünneplik, 2016-ban, egy hónap sincs köztük). Érjük el a százhetven százalékos termelékenységet Olaszország - utazási irodáknak különösen kedves - tájain játszódó szerelmes marhaságokból. A kitűzött versenyfelhívás teljesítése a hátralevő időszakban úgy évi két-három filmet igényel (s akkor lefedjük a csizmát a Dolomitoktól Calabriáig, de jut időnk még Szicíliára is). Idén különösen ígéretes a kitűzött terv teljesítése, alig egy-két hónapja volt szerencsénk a következő oldalon okkal dicsért Kristen Bell római megmozdulásait (társkeresési aranyoskodás zömmel) követni a plázák vásznán - nagy napjait éli a honi DVD-forgalmazásban is a művésznő, a Minden kút Rómába vezetnek is most van épp a premierje.

A moziban ezúttal ismét egy szőkeség - Bell művésznő bőven halovány mása, Amanda Seyfried - igyekszik boldogulni a párkapcsolatok hímes mezején (mit gondolnak, sikerrel?). A döntő különbség a két - alapvetően sikertelen - próbálkozás között, hogy Róma helyett most Verona és egy ugrással Siena (s rajta keresztül Toscana - moziból is - jól ismert lankái) kontráz az amerikai vendégművészek fellépésén. Szomszéd oldalunk szimpatikus interjúalanya kedvéért foglaljuk össze a történetet: szőkénk Veronába érkezik a pasijával (ő Bernal) Amerikából, aki odahaza pont étteremnyitás előtt áll, ezért, illetve a szokásos főzőcskeműsoros sztereotípiákért (olívaolaj, sajtok, borok, tészták) rögtön meg is feledkezik róla, s magára hagyja. Szőkénk kis szomorkodás után felkeresi Júlia (Capulet Júlia) erkélyét, ott van mindjárt a piactértől kicsit jobbra, s a dolgok ettől kisvártatva rátérnek a helyes útra... No ennyi, asszem, elég is, bár az mégiscsak filmtörténeti jelentőségű, amikor feltűnik a képen a magyarok kedvence, Franco Nero. Hogyhogy hogyan tűnik fel? Lóháton. Még szép. Ilyen fokú kulisszahasogatást, mint itt vele esik meg, időtlen idők óta nem láttunk.

De ha már a filmtörténeti jelentőség szóba jött, eláruljuk, hogy aki egy kicsit jobban odafigyel erre az azonnal felejthető marhaságra, az találkozhat ilyesmivel is. Mint Nero színész jelenlétéből már kitalálhatták, e mű saját szakirányának azon alosztályából való, amely helyi erők mozgatásával igyekszik hitelt adni előadásának (milyen volt már Pasolini kedvenc színésze, Franco Citti is A Keresztapában, az első rész végén felrobbant, aztán a harmadik részben megint ott kavart, mintha mi sem történt volna). Ám amikor filmtörténeti jelentőségről beszélünk, nyilván nem Francóra gondolunk. A veronai színben feltűnik egy jól kondicionált öregasszony is, Bu–uel és Fellini kedvelt színésznője, Milena Vukotic! Nem láttuk ezer éve (leszámítva Fantozzi híveit a Filmmúzeum nevű tévécsatornán, mert ott szinte végtelenítve adja Pinát), így tényleg felfedezés erejű a találkozás: még él, s milyen jól tartja magát, túl a hetvenen. Csak hát a Levelek Júliának távolról sem a Júlia és a szellemek, így azt sem mondhatjuk jó szívvel, hogy akár kedves interjúalanyunkért, akár Milena Vukoticért érdemes lenne megnézni. De aki már beleszaladt, tehet egy szép utazást mondjuk A burzsoázia diszkrét bájától a Jöjjön el kávéra hozzánkig, vagy ha már nosztalgia, akkor Tarkovszkij Nosztalgiájáig - nekem bevált: belső mozi a külső moziban.

Forgalmazza a Palace Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.