Film - És a szellemek? - Gary Winick: Levelek Júliának

  • - ts -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Lehet valami munkaverseny Hollywoodban, feltehetően Gregory Peck közelgő századik és Audrey Hepburn közelgő nyolcvanhetedik születésnapja alkalmából (szinte egyszerre ünneplik, 2016-ban, egy hónap sincs köztük). Érjük el a százhetven százalékos termelékenységet Olaszország - utazási irodáknak különösen kedves - tájain játszódó szerelmes marhaságokból. A kitűzött versenyfelhívás teljesítése a hátralevő időszakban úgy évi két-három filmet igényel (s akkor lefedjük a csizmát a Dolomitoktól Calabriáig, de jut időnk még Szicíliára is). Idén különösen ígéretes a kitűzött terv teljesítése, alig egy-két hónapja volt szerencsénk a következő oldalon okkal dicsért Kristen Bell római megmozdulásait (társkeresési aranyoskodás zömmel) követni a plázák vásznán - nagy napjait éli a honi DVD-forgalmazásban is a művésznő, a Minden kút Rómába vezetnek is most van épp a premierje.

Lehet valami munkaverseny Hollywoodban, feltehetően Gregory Peck közelgő századik és Audrey Hepburn közelgő nyolcvanhetedik születésnapja alkalmából (szinte egyszerre ünneplik, 2016-ban, egy hónap sincs köztük). Érjük el a százhetven százalékos termelékenységet Olaszország - utazási irodáknak különösen kedves - tájain játszódó szerelmes marhaságokból. A kitűzött versenyfelhívás teljesítése a hátralevő időszakban úgy évi két-három filmet igényel (s akkor lefedjük a csizmát a Dolomitoktól Calabriáig, de jut időnk még Szicíliára is). Idén különösen ígéretes a kitűzött terv teljesítése, alig egy-két hónapja volt szerencsénk a következő oldalon okkal dicsért Kristen Bell római megmozdulásait (társkeresési aranyoskodás zömmel) követni a plázák vásznán - nagy napjait éli a honi DVD-forgalmazásban is a művésznő, a Minden kút Rómába vezetnek is most van épp a premierje.

A moziban ezúttal ismét egy szőkeség - Bell művésznő bőven halovány mása, Amanda Seyfried - igyekszik boldogulni a párkapcsolatok hímes mezején (mit gondolnak, sikerrel?). A döntő különbség a két - alapvetően sikertelen - próbálkozás között, hogy Róma helyett most Verona és egy ugrással Siena (s rajta keresztül Toscana - moziból is - jól ismert lankái) kontráz az amerikai vendégművészek fellépésén. Szomszéd oldalunk szimpatikus interjúalanya kedvéért foglaljuk össze a történetet: szőkénk Veronába érkezik a pasijával (ő Bernal) Amerikából, aki odahaza pont étteremnyitás előtt áll, ezért, illetve a szokásos főzőcskeműsoros sztereotípiákért (olívaolaj, sajtok, borok, tészták) rögtön meg is feledkezik róla, s magára hagyja. Szőkénk kis szomorkodás után felkeresi Júlia (Capulet Júlia) erkélyét, ott van mindjárt a piactértől kicsit jobbra, s a dolgok ettől kisvártatva rátérnek a helyes útra... No ennyi, asszem, elég is, bár az mégiscsak filmtörténeti jelentőségű, amikor feltűnik a képen a magyarok kedvence, Franco Nero. Hogyhogy hogyan tűnik fel? Lóháton. Még szép. Ilyen fokú kulisszahasogatást, mint itt vele esik meg, időtlen idők óta nem láttunk.

De ha már a filmtörténeti jelentőség szóba jött, eláruljuk, hogy aki egy kicsit jobban odafigyel erre az azonnal felejthető marhaságra, az találkozhat ilyesmivel is. Mint Nero színész jelenlétéből már kitalálhatták, e mű saját szakirányának azon alosztályából való, amely helyi erők mozgatásával igyekszik hitelt adni előadásának (milyen volt már Pasolini kedvenc színésze, Franco Citti is A Keresztapában, az első rész végén felrobbant, aztán a harmadik részben megint ott kavart, mintha mi sem történt volna). Ám amikor filmtörténeti jelentőségről beszélünk, nyilván nem Francóra gondolunk. A veronai színben feltűnik egy jól kondicionált öregasszony is, Bu–uel és Fellini kedvelt színésznője, Milena Vukotic! Nem láttuk ezer éve (leszámítva Fantozzi híveit a Filmmúzeum nevű tévécsatornán, mert ott szinte végtelenítve adja Pinát), így tényleg felfedezés erejű a találkozás: még él, s milyen jól tartja magát, túl a hetvenen. Csak hát a Levelek Júliának távolról sem a Júlia és a szellemek, így azt sem mondhatjuk jó szívvel, hogy akár kedves interjúalanyunkért, akár Milena Vukoticért érdemes lenne megnézni. De aki már beleszaladt, tehet egy szép utazást mondjuk A burzsoázia diszkrét bájától a Jöjjön el kávéra hozzánkig, vagy ha már nosztalgia, akkor Tarkovszkij Nosztalgiájáig - nekem bevált: belső mozi a külső moziban.

Forgalmazza a Palace Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.