film - KÖVÉREN SZÉP AZ ÉLET

  • Békés Bálint
  • 2010. szeptember 30.

Zene

"Én nem azokat kezelem, akik le akarnak fogyni, hanem akik meg akarják tudni, miért híztak el. Ez az egyetlen módja a fogyásnak és a további hízás elkerülésének.
"Én nem azokat kezelem, akik le akarnak fogyni, hanem akik meg akarják tudni, miért híztak el. Ez az egyetlen módja a fogyásnak és a további hízás elkerülésének. Nem küldelek titeket diétára, azt esztek, amit akartok. Nincs többé határidõ, nincs többé idegesség. A saját utatokat kell megtalálni" - így indít Abel, a csoportterápia vezetõje, majd az érintettek hajlandóbbjával együtt meztelenre vetkõzik. A tévésorozatok írójaként kezdõ és direktorként négy éve a Sötétkékmajdnemfeketével dobbantó Daniel Sánchez Arévalo "kövérfilmjében" a túlsúly készen vett allegória: a terápia résztvevõi épp úgy nyelik le és fojtják el mindennapi sérelmeiket és frusztrációikat, ahogy a chipset tömik magukba. A ruhák levetése nyilván a szembenézés elsõ lépése; a kezelés ad keretet a négy páciens és terapeutájuk körül forgó történetnek: csupa boldogtalan, elrontott élet, rendre valami szerelmi zûrrel. Arévalo tehetsége a finom egyensúlyozásban mutatkozik meg: úgy vegyíti a melodrámát az abszurddal, hogy a nézõnek olykor torkán akad a nevetés. Bár a Sötétkék...-ben még nem volt társadalomkritika, az alapkérdés, a konklúzió és az érzelmi töltés onnan érkezik, jóval harsányabb és mégis érettebb csomagolásban. Az "így jöttem"-típusú bemutatkozás után most egy több szálon futó rajzolat egymás fokozatos, de kitartó, engesztelhetetlen felõrlésérõl, az egyéni sorsalakítás dicséretébe csomagolva. A befejezés persze kiszámítható, a záró képsorok bántóan szájbarágóak - de így is marad némi okunk bízni Arévalo jövõjében.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.