Film - Vadászidény - Antal Nimród: Ragadozók

  • - borz -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

A Predators dicséretes visszatérés az ősforráshoz. Az 1987-es John McTiernan-féle eredeti ügyesen ötvözte a sci-fit az akciófilmmel - azon belül az idegen inváziós és a kommandós-partraszállós szubzsánereket -, legszebb erénye mégis az egyszerűség, a tiszta vonalvezetés volt. Ezt az exploitation jellegű folytatásokról már nem mondhatjuk el. Antal Nimród bizonyára nem okozott csalódást Robert Rodriguez producernek: biztos kézzel vezényelte le e műfaji kötelező gyakorlatot. Pados Gyula operatőr hozza a látványt, a sztárokkal megtűzdelt szereplőgárda a figurákat.

A Predators dicséretes visszatérés az ősforráshoz. Az 1987-es John McTiernan-féle eredeti ügyesen ötvözte a sci-fit az akciófilmmel - azon belül az idegen inváziós és a kommandós-partraszállós szubzsánereket -, legszebb erénye mégis az egyszerűség, a tiszta vonalvezetés volt. Ezt az exploitation jellegű folytatásokról már nem mondhatjuk el. Antal Nimród bizonyára nem okozott csalódást Robert Rodriguez producernek: biztos kézzel vezényelte le e műfaji kötelező gyakorlatot. Pados Gyula operatőr hozza a látványt, a sztárokkal megtűzdelt szereplőgárda a figurákat.

A Ragadozók verbális, képi és zenei idézetek sokaságával tiszteleg a Predator előtt, és ez még a legkevesebb. Követi a klasszikus dramaturgiát az egyetlen helyszínnel, a rövid időtávval, a folyamatos elbeszéléssel és a kevés szereplővel, s mindezzel ismét csak az előképhez köt vissza. Megint a dzsungelben vagyunk egy maroknyi, válogatott emberből álló csapattal, karizmatikus vezető is akad - bár valljuk meg, bármennyit hízott is Adrian Brody, a karizma terén minden tekintetben alatta marad Svarcinak -, s itt van az egy szál kötelező nő is, aki kötelezően túlél vele. Miközben sorra, egyenként hullanak el a társak, akik karakterükben, gesztusaikban, főként pedig dramaturgiai szerepükben szintén az ősképet idézik.

A Ragadozókat nevezhetnénk akár remake-nek. Vannak persze lényeges (és kevésbé lényeges) nóvumai, de nem gondolja újra a témát, csak továbbviszi, s közben szemérmetlen nyíltsággal megágyaz a saját folytatásának. Nem forgatja fel az alapokat, még csak arra sem tesz kísérletet, hogy kijavítsa a hibákat, betömje a réseket, amelyeken az első részben még könnyedén átsiklottunk, de a folytatások egyre kínosabbá teszik őket. A vezérmotívum most is az embervadászat, amelyet sportként, rekreációs tevékenységként űznek egy idegen faj egyedei. A művelet kábé annyira nemes, mint éjjellátó távcsöves RPG-vel menni őzre, vagy dinamittal sporthorgászni. A fikció szerint a miénknél fejlettebb civilizációval állunk szemben, amelyről most azt is megtudjuk, hogy kivételes tanulási, adaptációs képességgel rendelkezik. Ezt bemondásra kell elhinnünk a már több vadászidényt sikeresen átvészelt Laurence Fishburne-nek, merthogy a tények ellene szólnak. Ragadozóink a földi időszámítás szerint minimum évszázadok óta űrutazgatnak, de technikai eszköztáruk nemigen változott: '87-ben talán még villoghattak vele, de 2010-ben már nem olyan nagy szám a hőkamera, a lézer vagy akár a "láthatatlanná válás"; technológiai téren kezdenek kiegyenlítődni az esélyek, s marad a puszta testméret és fizikai erő. Felmerül a lehetőség, hogy a vadászgatni járó példányok a ragadozó faj politikusai közül kerülnek ki, míg az intelligens és kreatív egyedek odahaza dolgoznak, feltalálnak, de ebbe információ híján nem megyek bele.

Ahogy a cselekménybe sem, mert minden műfaji konvenció és ritualizált lépésrend ellenére az elárult részletek csorbítanák a moziélményt. Azt viszont nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy az ormótlan ragadozó maradt az, aki volt, de az emberhős már közel sem a régi. Schwarzenegger nemes jelleme és "csak mentést" vállaló derék kommandója helyett a mostani csapatot javarészt az emberiség selejtjéből állították össze: zsoldosokért, hivatásos gyilkosokért, pszichopatákért vagyunk kénytelenek izgulni, mert azt mégsem akarhatjuk, hogy a predátorok győzzenek.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.