Film - Vadászidény - Antal Nimród: Ragadozók

  • - borz -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

A Predators dicséretes visszatérés az ősforráshoz. Az 1987-es John McTiernan-féle eredeti ügyesen ötvözte a sci-fit az akciófilmmel - azon belül az idegen inváziós és a kommandós-partraszállós szubzsánereket -, legszebb erénye mégis az egyszerűség, a tiszta vonalvezetés volt. Ezt az exploitation jellegű folytatásokról már nem mondhatjuk el. Antal Nimród bizonyára nem okozott csalódást Robert Rodriguez producernek: biztos kézzel vezényelte le e műfaji kötelező gyakorlatot. Pados Gyula operatőr hozza a látványt, a sztárokkal megtűzdelt szereplőgárda a figurákat.

A Predators dicséretes visszatérés az ősforráshoz. Az 1987-es John McTiernan-féle eredeti ügyesen ötvözte a sci-fit az akciófilmmel - azon belül az idegen inváziós és a kommandós-partraszállós szubzsánereket -, legszebb erénye mégis az egyszerűség, a tiszta vonalvezetés volt. Ezt az exploitation jellegű folytatásokról már nem mondhatjuk el. Antal Nimród bizonyára nem okozott csalódást Robert Rodriguez producernek: biztos kézzel vezényelte le e műfaji kötelező gyakorlatot. Pados Gyula operatőr hozza a látványt, a sztárokkal megtűzdelt szereplőgárda a figurákat.

A Ragadozók verbális, képi és zenei idézetek sokaságával tiszteleg a Predator előtt, és ez még a legkevesebb. Követi a klasszikus dramaturgiát az egyetlen helyszínnel, a rövid időtávval, a folyamatos elbeszéléssel és a kevés szereplővel, s mindezzel ismét csak az előképhez köt vissza. Megint a dzsungelben vagyunk egy maroknyi, válogatott emberből álló csapattal, karizmatikus vezető is akad - bár valljuk meg, bármennyit hízott is Adrian Brody, a karizma terén minden tekintetben alatta marad Svarcinak -, s itt van az egy szál kötelező nő is, aki kötelezően túlél vele. Miközben sorra, egyenként hullanak el a társak, akik karakterükben, gesztusaikban, főként pedig dramaturgiai szerepükben szintén az ősképet idézik.

A Ragadozókat nevezhetnénk akár remake-nek. Vannak persze lényeges (és kevésbé lényeges) nóvumai, de nem gondolja újra a témát, csak továbbviszi, s közben szemérmetlen nyíltsággal megágyaz a saját folytatásának. Nem forgatja fel az alapokat, még csak arra sem tesz kísérletet, hogy kijavítsa a hibákat, betömje a réseket, amelyeken az első részben még könnyedén átsiklottunk, de a folytatások egyre kínosabbá teszik őket. A vezérmotívum most is az embervadászat, amelyet sportként, rekreációs tevékenységként űznek egy idegen faj egyedei. A művelet kábé annyira nemes, mint éjjellátó távcsöves RPG-vel menni őzre, vagy dinamittal sporthorgászni. A fikció szerint a miénknél fejlettebb civilizációval állunk szemben, amelyről most azt is megtudjuk, hogy kivételes tanulási, adaptációs képességgel rendelkezik. Ezt bemondásra kell elhinnünk a már több vadászidényt sikeresen átvészelt Laurence Fishburne-nek, merthogy a tények ellene szólnak. Ragadozóink a földi időszámítás szerint minimum évszázadok óta űrutazgatnak, de technikai eszköztáruk nemigen változott: '87-ben talán még villoghattak vele, de 2010-ben már nem olyan nagy szám a hőkamera, a lézer vagy akár a "láthatatlanná válás"; technológiai téren kezdenek kiegyenlítődni az esélyek, s marad a puszta testméret és fizikai erő. Felmerül a lehetőség, hogy a vadászgatni járó példányok a ragadozó faj politikusai közül kerülnek ki, míg az intelligens és kreatív egyedek odahaza dolgoznak, feltalálnak, de ebbe információ híján nem megyek bele.

Ahogy a cselekménybe sem, mert minden műfaji konvenció és ritualizált lépésrend ellenére az elárult részletek csorbítanák a moziélményt. Azt viszont nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy az ormótlan ragadozó maradt az, aki volt, de az emberhős már közel sem a régi. Schwarzenegger nemes jelleme és "csak mentést" vállaló derék kommandója helyett a mostani csapatot javarészt az emberiség selejtjéből állították össze: zsoldosokért, hivatásos gyilkosokért, pszichopatákért vagyunk kénytelenek izgulni, mert azt mégsem akarhatjuk, hogy a predátorok győzzenek.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.