Film - Vadászidény - Antal Nimród: Ragadozók

  • - borz -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

A Predators dicséretes visszatérés az ősforráshoz. Az 1987-es John McTiernan-féle eredeti ügyesen ötvözte a sci-fit az akciófilmmel - azon belül az idegen inváziós és a kommandós-partraszállós szubzsánereket -, legszebb erénye mégis az egyszerűség, a tiszta vonalvezetés volt. Ezt az exploitation jellegű folytatásokról már nem mondhatjuk el. Antal Nimród bizonyára nem okozott csalódást Robert Rodriguez producernek: biztos kézzel vezényelte le e műfaji kötelező gyakorlatot. Pados Gyula operatőr hozza a látványt, a sztárokkal megtűzdelt szereplőgárda a figurákat.

A Predators dicséretes visszatérés az ősforráshoz. Az 1987-es John McTiernan-féle eredeti ügyesen ötvözte a sci-fit az akciófilmmel - azon belül az idegen inváziós és a kommandós-partraszállós szubzsánereket -, legszebb erénye mégis az egyszerűség, a tiszta vonalvezetés volt. Ezt az exploitation jellegű folytatásokról már nem mondhatjuk el. Antal Nimród bizonyára nem okozott csalódást Robert Rodriguez producernek: biztos kézzel vezényelte le e műfaji kötelező gyakorlatot. Pados Gyula operatőr hozza a látványt, a sztárokkal megtűzdelt szereplőgárda a figurákat.

A Ragadozók verbális, képi és zenei idézetek sokaságával tiszteleg a Predator előtt, és ez még a legkevesebb. Követi a klasszikus dramaturgiát az egyetlen helyszínnel, a rövid időtávval, a folyamatos elbeszéléssel és a kevés szereplővel, s mindezzel ismét csak az előképhez köt vissza. Megint a dzsungelben vagyunk egy maroknyi, válogatott emberből álló csapattal, karizmatikus vezető is akad - bár valljuk meg, bármennyit hízott is Adrian Brody, a karizma terén minden tekintetben alatta marad Svarcinak -, s itt van az egy szál kötelező nő is, aki kötelezően túlél vele. Miközben sorra, egyenként hullanak el a társak, akik karakterükben, gesztusaikban, főként pedig dramaturgiai szerepükben szintén az ősképet idézik.

A Ragadozókat nevezhetnénk akár remake-nek. Vannak persze lényeges (és kevésbé lényeges) nóvumai, de nem gondolja újra a témát, csak továbbviszi, s közben szemérmetlen nyíltsággal megágyaz a saját folytatásának. Nem forgatja fel az alapokat, még csak arra sem tesz kísérletet, hogy kijavítsa a hibákat, betömje a réseket, amelyeken az első részben még könnyedén átsiklottunk, de a folytatások egyre kínosabbá teszik őket. A vezérmotívum most is az embervadászat, amelyet sportként, rekreációs tevékenységként űznek egy idegen faj egyedei. A művelet kábé annyira nemes, mint éjjellátó távcsöves RPG-vel menni őzre, vagy dinamittal sporthorgászni. A fikció szerint a miénknél fejlettebb civilizációval állunk szemben, amelyről most azt is megtudjuk, hogy kivételes tanulási, adaptációs képességgel rendelkezik. Ezt bemondásra kell elhinnünk a már több vadászidényt sikeresen átvészelt Laurence Fishburne-nek, merthogy a tények ellene szólnak. Ragadozóink a földi időszámítás szerint minimum évszázadok óta űrutazgatnak, de technikai eszköztáruk nemigen változott: '87-ben talán még villoghattak vele, de 2010-ben már nem olyan nagy szám a hőkamera, a lézer vagy akár a "láthatatlanná válás"; technológiai téren kezdenek kiegyenlítődni az esélyek, s marad a puszta testméret és fizikai erő. Felmerül a lehetőség, hogy a vadászgatni járó példányok a ragadozó faj politikusai közül kerülnek ki, míg az intelligens és kreatív egyedek odahaza dolgoznak, feltalálnak, de ebbe információ híján nem megyek bele.

Ahogy a cselekménybe sem, mert minden műfaji konvenció és ritualizált lépésrend ellenére az elárult részletek csorbítanák a moziélményt. Azt viszont nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy az ormótlan ragadozó maradt az, aki volt, de az emberhős már közel sem a régi. Schwarzenegger nemes jelleme és "csak mentést" vállaló derék kommandója helyett a mostani csapatot javarészt az emberiség selejtjéből állították össze: zsoldosokért, hivatásos gyilkosokért, pszichopatákért vagyunk kénytelenek izgulni, mert azt mégsem akarhatjuk, hogy a predátorok győzzenek.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.