Film: A kis balhé (Steven Soderbergh: Ocean's Twelve - Eggyel nõ a tét)

  • - köves -
  • 2004. december 16.

Zene

Ritka jelenség, különösen a szuperprodukciók magaslati levegõjén, hogy rendezõ és sztárjai ilyen egyetértésben és követ-kezetesen komolytalankodjanak végig egy folytatást, márpedig Steven Soderbergh G. Clooneyval, B. Pitt-tel és J. Robertsszel felálló - és még vagy tucatnyi bálkirályt és csárdáskirálynõt felvonultató - csapatával valami ilyesmire vetemedett.

Ritka jelenség, különösen a szuperprodukciók magaslati levegõjén, hogy rendezõ és sztárjai ilyen egyetértésben és követ-kezetesen komolytalankodjanak végig egy folytatást, márpedig Steven Soderbergh G. Clooneyval, B. Pitt-tel és J. Robertsszel felálló - és még vagy tucatnyi bálkirályt és csárdáskirálynõt felvonultató - csapatával valami ilyesmire vetemedett. Talán arról van szó, hogy a rendezõ szerencsésen felismerte: az elsõ részben még némi feszültséget generáló páncéltermes-szuperbûnözõs vonal immáron nem vezet sehová, ellenben ha az egyszeri nézõre jól öltözött sztárok kacsingatnak kifelé a szerepükbõl, s mindeközben egymást ugratják jókedvûen, azzal már lehet kezdeni valamit. Az Ocean's 11 még el-eljátszott a Nagy balhé látszólag kivitelezhetetlen egzotikumával, második nekifutásra azonban a mestertolvajok és szabadulómûvészek mutatványai alig többek kötelezõ betéteknél, melyeket a tisztesség kedvéért - elvégre betörõs filmre szólt a megbízás - le kell tudni, s el kell juttatni a szereplõk különbözõ csoportjait a történet egyik pontjából a másikba. Amszterdamban, majd Rómában bonyolódik ezúttal a tolvajbanda története, s bár akad arisztokratikus beütésû konkurencia, és mélyen dekoltált nyomozóként színre libben Catherine Zeta-Jones is, a lényeg - most még sokkal inkább, mint korábban - a hidegvérû bohóckodás, a stílusokkal való szenvedélyes játék, a dög és a supercool. Így fest, ha Hollywood haknikirályai beindulnak: egy-egy poén mondjuk Clooney koráról, némi zenés száguldás, jól szabott öltönyök és még jobban szabott grimaszok. Az igazi mutatvány nem a múzeumi mûkincseket õrzõ lézerriasztó kijátszásában, hanem a sztárkultusz ilyen elegánsan pofátlan kiaknázásában keresendõ.

- köves -

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.