Film: A mosolyodat el kellene ültetnem (Bergendy Péter: Állítsátok meg Terézanyut!)

  • - legát -
  • 2004. december 16.

Zene

Az egyedülálló nõ nyomora sokáig csak a feministák, a pszichológusok és a házasságszédelgõk fantáziáját mozgatta meg. Gyökeres változást Bridget Jones felbukkanása jelentett, az addig titkolnivaló és szégyenletes helyzet Helen Fielding könyvének sikere után manifesztálódott, a remény-telen maximalizmus és ennek nyomán az önsajnálat - természetesen nemcsak a nõk körében - divatos viselkedéssé vált, és ebbõl, az érintetteket leszámítva, mindenki hasznot húzott. "Mert megérdemlem!" A kozmetikai cég szlogenje telitalálat, hiszen a szingli a lehetõ legjobb fogyasztó. Mindegy, mirõl van szó, csokiról, kozmetikai cikkrõl vagy éppen könyvrõl.

Az egyedülálló nõ nyomora sokáig csak a feministák, a pszichológusok és a házasságszédelgõk fantáziáját mozgatta meg. Gyökeres változást Bridget Jones felbukkanása jelentett, az addig titkolnivaló és szégyenletes helyzet Helen Fielding könyvének sikere után manifesztálódott, a remény-telen maximalizmus és ennek nyomán az önsajnálat - természetesen nemcsak a nõk körében - divatos viselkedéssé vált, és ebbõl, az érintetteket leszámítva, mindenki hasznot húzott. "Mert megérdemlem!" A kozmetikai cég szlogenje telitalálat, hiszen a szingli a lehetõ legjobb fogyasztó. Mindegy, mirõl van szó, csokiról, kozmetikai cikkrõl vagy éppen könyvrõl.

Ne áltassuk magunkat, Rácz Zsuzsa lektûrje is - a szerzõ szándékai ellenére - elsõsorban termék volt, sikeres fogyasztási cikk. A viharos siker nyomán pedig az lett volna a meglepetés, ha az Állítsátok meg Terézanyut! nem jut el a moziba. Igaz, Rácz történetét olvasva nehezen volt elképzelhetõ a könyv megfilmesítése egy az egyben, ám mivel egy termékrõl van szó csupán, valószínûleg senki nem várta, hogy a készítõi majd szigorúan betû szerint járnak el. Miután pedig a könyv szerzõje kiszállt a produkcióból, biztosra vehettük, hogy Bergendy Péter rendezõ és Rigó Béla forgatókönyvíró könnyít egy kicsit a dolgon. Feszesebbé, pörgõsebbé teszi Kéki Kata történetét; ebbõl - ha nem párosul olyan vérlázító gátlástalansággal, mint amilyen például a Hippolyt, a lakáj vagy a Meseautó volt - akár egy kellemes film is kerekedhet. Egy fogyasztható termék, hiszen ha valaki, hát éppen a komoly reklámfilmes tekintélynek örvendõ Bergendy tudhatja, hogyan kell az árut eladni. Ráadásul a dolog már nem is volt annyira rizikós: néhány évvel ezelõtt a szintén a reklámfilmek felõl érkezõ Herendi Gábor a Valami Amerikával bizonyította: lehet vállalható közönségfilmet is készíteni. Csupán némi lelkiismeretesség, munkakedv és a kereskedelmi médiában elhülyült sztárok mellõzése szükséges hozzá.

Mindezek a feltételek a Terézanyuban is adottak, a film mégsem mérhetõ a Valami Amerikához. Bergendy ugyanis - pályatársával ellentétben - nemhogy vállalná a múltját, inkább kézzel-lábbal igyekszik tagadni. Azt sulykolja veszettül, hogy õ filmrendezõ, nem pedig iparos (mintha lenne különbség), így aztán szó sincs klipes megol-dásokról, gyors vágásokról, pergõ sztoriról, dögös zenérõl. Még egy nyomorult slágerrõl sem. De másról se nagyon. Úgy tûnik, mindent egy lapra tett fel, arra, hogy a címszereplõ, Hámori Gabriella menynyire bájos teremtés.

Valóban, aki az ifjú színésznõ szemének ragyogásától, teli szájú mosolyától, magától értetõdõ természetességétõl nem alél el, egészen biztosan fehér botot szorongat a kezében. Hámori zavarba ejtõen szép, egészen kivételes jelenség, egyszerûen tökéletes. Csupán az a bökkenõ, hogy Kataként arról kéne meggyõznie engem, lófejû nézõt, hogy õ csupán egy bizonytalan, frusztrációktól szenvedõ, depresszióra hajlamos, hétköznapi lány, aki ráadásul kétbalkezes.

Eleinte persze nincs szükség semmiféle meggyõzésre. Tátott szájjal, elvarázsoltan bámuljuk a csodát, Hámori még sírás közben is ragyog! Egy idõ után azonban hiányérzetünk támad: jó lenne látni a filmet is. De hiába a többi - egyébként remek - színész igyekezete, a címszereplõ leragyogja õket a képrõl, szinte észrevétlenek maradnak. Pedig a szereposztás valóságos sztárparádé, a közelmúlt szinte összes hazai film- és szín-házi csillaga, "nodi Eszter, Nagy Ervin, Nagy Zsolt, Csányi Sándor, Schell Judit, László Zsolt, Hujber Ferenc, Trill Zsolt - mellett olyan nagyvadak is kaptak (epizód)szerepet, mint Haumann Péter, Molnár Piroska, Végvári Tamás. Akadnak ugyan jutalomjátékocskák, "nodi "lófej" Lujzája, Hujber "menedzser típusú" Fonyója, ám ahogy egyre lassabban telnek a percek, egyre gyanúsabbá válik: a film helyett csupán egy több mint kétórás mosolyra váltottunk jegyet.

Nem lenne ezzel semmi baj, a mosoly is termék, ha piacra kerül, de mint mondtam, a rendezõ mintha szégyellné múltját. Ahelyett, hogy azt csinálná, amihez ért, inkább a lelkére veszi a filmet, "komolyra" fordul - és belebukik. Következetlen történetvezetésre (van, hogy szinte snittenként változnak az évszakok), kiszámítható poénokra és arcpirító közhelyekre telik az erejébõl. A naplemente a szõlõhegyen vagy a telihold az ipari övezetben még nem fáj annyira, de a szupermarketben elájuló Kata mellett tovagördülõ bevásárlókocsit, a Balaton-felvidéken gyertyafényben laptopoló hõsnõt, a jégpályán egymásra találó szerelmespárt már nem tudom megbocsátani.

Persze mit számít ez, amikor nemrégiben arról olvashattunk, hogy a szponzorok százmillió forinttal segítik a Terézanyu promócióját? A forgalmazó kétszázezres nézõszámmal lenne elégedett. Ezek után vajon izgat-e bárkit is, hogy film született vagy csupán egy lelkes félreértés?

- legát -

A SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”