Film: A mosolyodat el kellene ültetnem (Bergendy Péter: Állítsátok meg Terézanyut!)

  • - legát -
  • 2004. december 16.

Zene

Az egyedülálló nõ nyomora sokáig csak a feministák, a pszichológusok és a házasságszédelgõk fantáziáját mozgatta meg. Gyökeres változást Bridget Jones felbukkanása jelentett, az addig titkolnivaló és szégyenletes helyzet Helen Fielding könyvének sikere után manifesztálódott, a remény-telen maximalizmus és ennek nyomán az önsajnálat - természetesen nemcsak a nõk körében - divatos viselkedéssé vált, és ebbõl, az érintetteket leszámítva, mindenki hasznot húzott. "Mert megérdemlem!" A kozmetikai cég szlogenje telitalálat, hiszen a szingli a lehetõ legjobb fogyasztó. Mindegy, mirõl van szó, csokiról, kozmetikai cikkrõl vagy éppen könyvrõl.

Az egyedülálló nõ nyomora sokáig csak a feministák, a pszichológusok és a házasságszédelgõk fantáziáját mozgatta meg. Gyökeres változást Bridget Jones felbukkanása jelentett, az addig titkolnivaló és szégyenletes helyzet Helen Fielding könyvének sikere után manifesztálódott, a remény-telen maximalizmus és ennek nyomán az önsajnálat - természetesen nemcsak a nõk körében - divatos viselkedéssé vált, és ebbõl, az érintetteket leszámítva, mindenki hasznot húzott. "Mert megérdemlem!" A kozmetikai cég szlogenje telitalálat, hiszen a szingli a lehetõ legjobb fogyasztó. Mindegy, mirõl van szó, csokiról, kozmetikai cikkrõl vagy éppen könyvrõl.

Ne áltassuk magunkat, Rácz Zsuzsa lektûrje is - a szerzõ szándékai ellenére - elsõsorban termék volt, sikeres fogyasztási cikk. A viharos siker nyomán pedig az lett volna a meglepetés, ha az Állítsátok meg Terézanyut! nem jut el a moziba. Igaz, Rácz történetét olvasva nehezen volt elképzelhetõ a könyv megfilmesítése egy az egyben, ám mivel egy termékrõl van szó csupán, valószínûleg senki nem várta, hogy a készítõi majd szigorúan betû szerint járnak el. Miután pedig a könyv szerzõje kiszállt a produkcióból, biztosra vehettük, hogy Bergendy Péter rendezõ és Rigó Béla forgatókönyvíró könnyít egy kicsit a dolgon. Feszesebbé, pörgõsebbé teszi Kéki Kata történetét; ebbõl - ha nem párosul olyan vérlázító gátlástalansággal, mint amilyen például a Hippolyt, a lakáj vagy a Meseautó volt - akár egy kellemes film is kerekedhet. Egy fogyasztható termék, hiszen ha valaki, hát éppen a komoly reklámfilmes tekintélynek örvendõ Bergendy tudhatja, hogyan kell az árut eladni. Ráadásul a dolog már nem is volt annyira rizikós: néhány évvel ezelõtt a szintén a reklámfilmek felõl érkezõ Herendi Gábor a Valami Amerikával bizonyította: lehet vállalható közönségfilmet is készíteni. Csupán némi lelkiismeretesség, munkakedv és a kereskedelmi médiában elhülyült sztárok mellõzése szükséges hozzá.

Mindezek a feltételek a Terézanyuban is adottak, a film mégsem mérhetõ a Valami Amerikához. Bergendy ugyanis - pályatársával ellentétben - nemhogy vállalná a múltját, inkább kézzel-lábbal igyekszik tagadni. Azt sulykolja veszettül, hogy õ filmrendezõ, nem pedig iparos (mintha lenne különbség), így aztán szó sincs klipes megol-dásokról, gyors vágásokról, pergõ sztoriról, dögös zenérõl. Még egy nyomorult slágerrõl sem. De másról se nagyon. Úgy tûnik, mindent egy lapra tett fel, arra, hogy a címszereplõ, Hámori Gabriella menynyire bájos teremtés.

Valóban, aki az ifjú színésznõ szemének ragyogásától, teli szájú mosolyától, magától értetõdõ természetességétõl nem alél el, egészen biztosan fehér botot szorongat a kezében. Hámori zavarba ejtõen szép, egészen kivételes jelenség, egyszerûen tökéletes. Csupán az a bökkenõ, hogy Kataként arról kéne meggyõznie engem, lófejû nézõt, hogy õ csupán egy bizonytalan, frusztrációktól szenvedõ, depresszióra hajlamos, hétköznapi lány, aki ráadásul kétbalkezes.

Eleinte persze nincs szükség semmiféle meggyõzésre. Tátott szájjal, elvarázsoltan bámuljuk a csodát, Hámori még sírás közben is ragyog! Egy idõ után azonban hiányérzetünk támad: jó lenne látni a filmet is. De hiába a többi - egyébként remek - színész igyekezete, a címszereplõ leragyogja õket a képrõl, szinte észrevétlenek maradnak. Pedig a szereposztás valóságos sztárparádé, a közelmúlt szinte összes hazai film- és szín-házi csillaga, "nodi Eszter, Nagy Ervin, Nagy Zsolt, Csányi Sándor, Schell Judit, László Zsolt, Hujber Ferenc, Trill Zsolt - mellett olyan nagyvadak is kaptak (epizód)szerepet, mint Haumann Péter, Molnár Piroska, Végvári Tamás. Akadnak ugyan jutalomjátékocskák, "nodi "lófej" Lujzája, Hujber "menedzser típusú" Fonyója, ám ahogy egyre lassabban telnek a percek, egyre gyanúsabbá válik: a film helyett csupán egy több mint kétórás mosolyra váltottunk jegyet.

Nem lenne ezzel semmi baj, a mosoly is termék, ha piacra kerül, de mint mondtam, a rendezõ mintha szégyellné múltját. Ahelyett, hogy azt csinálná, amihez ért, inkább a lelkére veszi a filmet, "komolyra" fordul - és belebukik. Következetlen történetvezetésre (van, hogy szinte snittenként változnak az évszakok), kiszámítható poénokra és arcpirító közhelyekre telik az erejébõl. A naplemente a szõlõhegyen vagy a telihold az ipari övezetben még nem fáj annyira, de a szupermarketben elájuló Kata mellett tovagördülõ bevásárlókocsit, a Balaton-felvidéken gyertyafényben laptopoló hõsnõt, a jégpályán egymásra találó szerelmespárt már nem tudom megbocsátani.

Persze mit számít ez, amikor nemrégiben arról olvashattunk, hogy a szponzorok százmillió forinttal segítik a Terézanyu promócióját? A forgalmazó kétszázezres nézõszámmal lenne elégedett. Ezek után vajon izgat-e bárkit is, hogy film született vagy csupán egy lelkes félreértés?

- legát -

A SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.