Film: Fekélybeszéd(Fliegauf Benedek: Rengeteg)

  • - sisso -
  • 2003. szeptember 11.

Zene

Biztos nem lesz közönségfilm, hiszen kit érdekelne közvetlen környezetének lelki pestise nagytotálban, groteszk nyomorúsággá fokozva, kiváló dialógusokban, helyenként zavaróan hosszúra vágva. Pedig nagyon is élet közeliek a történetek, az a szám szerint hét darab, hogy a kabbalisztikának is adózzon a művészet.
Biztos nem lesz közönségfilm, hiszen kit érdekelne közvetlen környezetének lelki pestise nagytotálban, groteszk nyomorúsággá fokozva, kiváló dialógusokban, helyenként zavaróan hosszúra vágva. Pedig nagyon is élet közeliek a történetek, az a szám szerint hét darab, hogy a kabbalisztikának is adózzon a művészet.

A film erőssége és gyengesége is ez a hétfelé aprózott, ám keretbe foglalt szerkezet. Nagyokat lehet empatikusan borzongani a déja vu hálójában, és nagyokat lehet ásítani egyik-másik mellékszálon, ahol túlszalad a testüknek csak egy-egy részletét mutató párosok (egyszer triász) dialógusainak hossza az addig kényelmesnek mondhatón. Egyik másik etűd persze telitalálat, mindjárt az első is, ami azt a képtelen helyzetet vázolja, amikor valaki arra ér haza, hogy egy idegen öngyilkosjelölt, aki addig az ágyában aludt, egy kutyát tukmál rá, mondván, hogy az őt kiválasztotta magának. De nagyon tetszett nekem, amikor az ifjú férjen elkezd lötyögni az apaszerep, amint a lánya melle növésnek indul, vagy a hülye picsa feleség, aki empátia hiányában módszeresen készíti ki a férjét, mint az általam ismert kapcsolatok nyolcvan százalékának női résztvevői, teljes joggal. A színészek mind amatőrök, elképesztő természetességgel nyilatkoznak. Üdítő, hogy nem kell megfeleltetni a szereplőket a mindenkori szemleüdvöskéknek, ügyeletes macsóknak vagy született sármőröknek. Maximum az dereng, hogy egyszer mellettem ültek a Ráckertben, korsóval legyalult fejjel. Így a néző nyugodtan átadhatja magát a közös elfekélyesedésnek, már amennyiben nem zavarják túlzottan a dramaturgiai mellényúlások.Lényeg, hogy hordozzuk ezeket a vélt vagy valós lelki sérüléseket mi mindannyian, amelyeket Fliegauf egy pszichoanalitikus kéjelgő kegyetlenségével tár fel. Tobzódunk. A kerthelyiségben, az aluljáróban, a Tony and Guy fodrászüzletben, az utcán, a gangon ott vagyunk és vágyunk a boldogult betegek között mi is feketében. És ha egy kicsit is végiggondoljuk ezeket a tulajdonképpen rémes történéseket, amelyek amióta világ a világ történnek velünk - ergo az élet egy iszonyat, és nem a brazil partvidék -, akkor mi is úgy járkálunk majd a plázák vagy a gyorsétkezdék embererdejében, mint ahogyan a kamera pásztáz a film végén a tömegben.

- sisso -

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.