film/tévé - DR. HALÁL

  • - kg -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Íme az ember, aki 130 másikat segített át a másvilágra; az orvos, aki dacolva törvénnyel és népharaggal megszabadította fájdalmaiktól a gyógyíthatatlan szenvedőket; a celebrity, aki halált hozó tevékenysége révén felkerült a Time címlapjára; a vérével festő művész, kinek festményein gyermekeken tapos a Télapó. Az örmény-amerikai, aki látta szenvedni az anyját, és hallotta szenvedni a népét; a szobazenész, akinek Bach az isten, így kéznél neki a frappáns riposzt (az én istenem legalább nem légből kapott), amikor a háza előtt tüntetők az istentelenséget vágják a fejéhez; az éhezőművész, aki nem kér a börtönkosztból.
Íme az ember, aki 130 másikat segített át a másvilágra; az orvos, aki dacolva törvénnyel és népharaggal megszabadította fájdalmaiktól a gyógyíthatatlan szenvedõket; a celebrity, aki halált hozó tevékenysége révén felkerült a Time címlapjára; a vérével festõ mûvész, kinek festményein gyermekeken tapos a Télapó. Az örmény-amerikai, aki látta szenvedni az anyját, és hallotta szenvedni a népét; a szobazenész, akinek Bach az isten, így kéznél neki a frappáns riposzt (az én istenem legalább nem légbõl kapott), amikor a háza elõtt tüntetõk az istentelenséget vágják a fejéhez; az éhezõmûvész, aki nem kér a börtönkosztból. Az eutanázia-harcos, a fogadatlan prókátor, a privátilag igénytelen olcsójános, a tudatos médiaszereplõ, hosszan sorolhatnánk, és Barry Levinson tévéfilmje hosszan sorolja is, ahogy az egy pallérozott mestertõl elvárható. Íme, Dr. Kevorkian, barátainak Jack, ellenségeinek a patás ördög, Hollywoodnak aranybánya. Dr. Kevorkiant Robert De Niro játssza, pontosabban Meryl Streep, még pontosabban Al Pacino, egy bizonyos szint felett tulajdonképpen részletkérdés, ki alakít akkorát (Pacino), hogy a fal adja a másikat. Azé az Emmy, akinél a szemüveg, a tikkészlet és a halálmasina, a gázzal halálba segítõ Mercitron kulcsa. A Dr. Halál igényes portéka; egy magát és a közönségét egyaránt komolyan vevõ produkció, mely a pártatlan szórakoztatás jegyében erõsen szimpatizál hõseivel: Jack Kevorkiannal és Al Pacinóval.

Látható a Cinefest nyitó filmjeként (szeptember 10., Miskolc), majd az HBO mûsorán várható

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.