mi a kotta?

Fütyülő suszterinasok

  • mi a kotta
  • 2023. november 29.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/48. hétre

„A muzsika ma ott tart, mint ahol az irodalom tartott 1918-tól 1921-ig. Ez: a megsemmisülés, a régi formák széttörése, atonalitás és fülsértő diszonancia. Ez nem a »jövő zenéje«, mint Wagner Richárd muzsikája volt. Paul Hindemithet és Bartók Bélát, Schönberget és a többieket sohasem fogják suszter inasok fütyülni az uccasarkokon, sohasem kerülnek majd a nép ajkára. Ez mindig »exkluzív zene« marad, amit megért néhány »újért« rajongó polgári smokk, néhány agyonszublimálodott vénkisasszony és zenével, zeneelméletekkel jóllakott muzsikus. Biztosak vagyunk benne, hogy egy-két évtized alatt elfelejtik őket, akárcsak Kandinszky képeit, Kassák Lajos képverseit vagy Kurt Schwitters sületlen számversét.”

Így írt a Korunk kolozsvári folyóirat rögtön­ítélő publicistája 1933-ban a modernekről, nem elfelejtve leszögezni, hogy „minden művészet gyökere a nagy tömegekben van”. Ha valaki suszterinasok által fütyülhető művészetet ígér, azóta is illik gyanakodni. Szombaton minden­esetre lehetőségünk lesz agyonszublimálódni, hiszen Balog József zongoraművész Bartók és „a második bécsi iskola”, Schönberg, Berg, Webern műveiből játszik a Bartók Emlékházban (december 2., hat óra).

Másnap sztártestvérpár érkezik a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására. Daniel és Andreas Ottensamer egyaránt a klarinéttal futottak be, utóbbi azonban, miként most is, egyre többet vezényel. Ezúttal Stravinsky Bázeli concertója, Weber Esz-dúr klarinétversenye és Beethoven II. szimfóniája lesz műsoron (Zeneakadémia, december 3., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.