Lemez

Garbage: Not Your Kind Of People

  • - greff -
  • 2012. június 3.

Zene

Hiába zenélt benne Butch Vig, a grunge-korszak leghíresebb producere, a Garbage fénykorában (98 körül) és később is kizárólag a zenekarnak arcot adó énekes lány miatt tudott mutatós szigetként kiemelkedni a rádió-rockzenekarok ezüstösen csillogó óceánjából. Shirley Manson ösztönös volt és elemi, pedig mintha tervezőasztalon fejlesztették volna tökélyre, hiszen vad gesztusaival és mangaszerű megjelenésével egyszerre tudott vonzó lenni a PJ Harvey uszályában gitárjaikkal hasító harcos amazonok rajongói és a popkultúra mindenütt furcsa formákat kereső ínyenc nagyfogyasztói számára.
Ha 2005-ben leállított zenekara nem is, ő azért csak-csak eszünkbe jutott olykor az elmúlt évek során, és most kifejezetten jó látni az új videókban, és jó hallani is a visszatérő lemezen, ami egyébként elsősorban a kiszámíthatóságával tüntet.


 

Aki a Garbage első két lemezét ismeri, máris mindent tud erről az újról, és bár a görcsös alkalmazkodás hiánya kétségkívül pozitívan értékelendő, ezt a fajta eljárást elsősorban az tudná megnyerővé varázsolni, ha a Not Your Kind... csordultig lenne jobbnál jobb számokkal. De sajnos nem ez a helyzet. A lelkesedés és a lendület éppenséggel nem hiányzik, úgyhogy a lemez fájdalommentesen végigpörgethető, de a szuperslágeres Blood For Poppiest és a fura, de ügyes Bowie-parafrázisnak hangzó címadót leszámítva nem sok minden marad meg utána a fejben - legföljebb annyi, hogy ez a tudatosan túlcsiszolt-túlrétegzett hangzás egy teljes lemezen át már nem annyira hatásos, inkább meglehetősen idegesítő.

Stunvolume, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.