Hamlet - szériában: A gyulai Shalespeare Fesztivál (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. július 20.

Zene

A nyári fesztiváloknak az a nagy előnyük, hogy a kontextusuk - az a valami, ami a produkciókat körülveszi - mindig kiváló. Kezdjük mindjárt az időjárással: nyár van, ugye, ha esik, ha fúj. Folytassuk az infrastruktúrával: jó éttermek mindenütt akadnak.

A nyári fesztiváloknak az a nagy előnyük, hogy a kontextusuk - az a valami, ami a produkciókat körülveszi - mindig kiváló. Kezdjük mindjárt az időjárással: nyár van, ugye, ha esik, ha fúj. Folytassuk az infrastruktúrával: jó éttermek mindenütt akadnak. És végezzük az általánosítással: a nyári fesztiválok többsége városokban van (hogy milyen a jó város, arról máskor ugyanitt); jut eszembe hirtelen Pécs, Zsámbék, Keszthely, Szeged.

Gyula, ahol idén a második Shakespeare Fesztivált rendezték, szintén jó város; hogy csak a pazar várfürdőt említsem hirtelen, meg legföljebb azt, hogy egyetlen nagy virágoskert az egész.

Mindazonáltal - hogy árnyas oldalt is mutassak gyorsan - a honi nyári fesztiválok legnagyobb szervezője egy óriási gereblye: ezzel szokták hagyományosan összeterelni azokat a produkciókat, amelyek elviselik a költöztetést, és amelyek résztvevői hajlandóságot mutatnak a nyári szereplésre. Ez a módszer köszönő viszonyban sincsen a produkciók színvonalával - és ez az oka annak, hogy a gyakorlott nyári fesztiválutazó már "szagról" kiszúrja, hová nem érdemes mennie, legalábbis színházat nézni. Hát oda, ahol a magyar színháziparban év közben termelődött selejt látható, némi csillagos égbolttal körítve; meg oda, ahol a szakma kiszuperált vándorlegényei soros operetthaknijukat összeütik. És ha ezt mind kipipáljuk, nem sok helyre kell utaznunk nyáron.

Ez a helyzet szoros összefüggést mutat azzal, hogy a nyári fesztiválok támogatása még a "téli" színházi támogatásnál is esetlegesebb és nehézkesebb. Kora nyáron az egyik legkelendőbb média-rágógumi a különféle pénzforrások finomabb-durvább zsarolása: a nyári igazgatók - vérmérséklettől és pozíciótól függően - mind a hiányzó összegeket követelik ahhoz a fesztiválhoz, amely azután - akár megkapják a pénzt, akár nem - többnyire lezajlik.

Ahol nincs olyan - nagyon becsvágyó és eléggé tehetős - önkormányzat, amelyik zsebből állja saját fesztiválját (esetleg a szokásosnál nagyobb reklám reményében vagy szimpla kulturális ügybuzgalomból), ott mindig nehezen jön össze a pénz. Még a komoly művészi respekttel és nagy hagyománnyal bíró nyári játékok is folytonos anyagi gondokkal küzdenek - és nem nehéz, nem is kockázatos megjósolni vagy kijelenteni, hogy az ilyesmi mindig esztétikai engedményre csábít.

Gedeon József, a Gyulai Várszínház self-made-man igazgatója a minisztériumtól és az NKA fesztiváltámogatási keretéből, a várostól és picit a megyétől kapott - együttvéve sem sok - pénzből Gyulára teremtett néhány nemzetközi nagyágyút a második Shakespeare Fesztiválra. Az alig kéthetes fesztiválon három külföldi társulat, egy hazai keletkezésű, de angol nyelvű produkció, egy - másokkal koprodukcióban létrehozott - új bemutató, egy, az elmúlt évad kiemelkedő sikerének bizonyult budapesti előadás és egy, szintén vendégségbe hívott táncszínházi előadás mutatta meg magát. A kísérőprogramban volt kis tanácskozás, többek között Kuroszava Macbethjét, Marthaler Vízkeresztjét, Stoppard rendezésében a Rosencrantz és Guildenstern halott című művet és Brook Hamlet-rendezését láthatták filmről az érdeklődők, akik meghallgathatták még a King's Singerst (Shakespeare korabeli művekkel), és megnézhették a főiskolán most végzett osztály Hamletjét is. Pofás program - kevés művészi megalkuvással.

Mert igaz ugyan, hogy a litván Meno Fortas Nekrosius rendezte Hamletjére már betódulhatott hat évvel ezelőtt a Vígszínházba, aki látni akarta ezt a méltán elhíresült előadást - de csöppet sem meglepő, hogy a gyulai művelődési házba is sokan elzarándokoltak olyanok, akik másodszor is látni akarták a produkciót. Ez - tán a gyakori külföldi fesztiválszerepléseknek köszönhetően is - változatlanul "jó karban" van, második megnézésre új mélységeit és végtelen játékosságát tárja a néző elé. Ez az első - és mindmáig egyetlen - olyan Hamlet az életemben, amelyben az apa, mármint Hamlet atyjának szelleme nemcsak elindítja és kiprovokálja kelletlen fiából a bosszút, hanem tanúja is annak, hogy mire ment vele.

A Bárka Színház Hamletje - Tim Carroll rendezése - kissé megszenvedte ugyan a helyszínváltoztatás kényszerét (a várfalon kívül játszott felvonás kissé szétesett), viszont sokkoló megoldásokkal és határtalan találékonysággal kitűnően elszórakoztatta közönségét.

A főiskolások Hamletje - vizsgaelőadás volt - elsősorban is arról tudósított, hogy ezúttal a szokásosnál mintegy kétszer több végzett színész kerül a színházakhoz, és lehet, hogy nem mind lesz boldog.

Az ínyencfalat a grúz Rusztaveli Nemzeti Színház Hamletje volt (lásd képünkön); Robert Sturua hetedik Hamlet-rendezése. A híres "hamletista" ebben a legutóbbi produkcióban - amely leginkább kitalált formanyelvével, stilizált előadásmódjával, szigorúan koreografált jeleneteivel hatott - több fantasztikus színészt is szerepeltet; és hátha látjuk még Magyarországon Zaza Papuashvili Hamletjét és Beso Zanguri Claudiusát.

Ami a saját új produkciót illeti: a Vízkeresztről, amely a Szentendrei Teátrummal és az Örkény Színházzal közösen jött létre, ősszel, a kőszínházi bemutató után írunk majd.

Gyulán jövőre lesz a harmadik Shakespeare Fesztivál.

Gyula, július 12-16.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.