Hamlet - szériában: A gyulai Shalespeare Fesztivál (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. július 20.

Zene

A nyári fesztiváloknak az a nagy előnyük, hogy a kontextusuk - az a valami, ami a produkciókat körülveszi - mindig kiváló. Kezdjük mindjárt az időjárással: nyár van, ugye, ha esik, ha fúj. Folytassuk az infrastruktúrával: jó éttermek mindenütt akadnak.

A nyári fesztiváloknak az a nagy előnyük, hogy a kontextusuk - az a valami, ami a produkciókat körülveszi - mindig kiváló. Kezdjük mindjárt az időjárással: nyár van, ugye, ha esik, ha fúj. Folytassuk az infrastruktúrával: jó éttermek mindenütt akadnak. És végezzük az általánosítással: a nyári fesztiválok többsége városokban van (hogy milyen a jó város, arról máskor ugyanitt); jut eszembe hirtelen Pécs, Zsámbék, Keszthely, Szeged.

Gyula, ahol idén a második Shakespeare Fesztivált rendezték, szintén jó város; hogy csak a pazar várfürdőt említsem hirtelen, meg legföljebb azt, hogy egyetlen nagy virágoskert az egész.

Mindazonáltal - hogy árnyas oldalt is mutassak gyorsan - a honi nyári fesztiválok legnagyobb szervezője egy óriási gereblye: ezzel szokták hagyományosan összeterelni azokat a produkciókat, amelyek elviselik a költöztetést, és amelyek résztvevői hajlandóságot mutatnak a nyári szereplésre. Ez a módszer köszönő viszonyban sincsen a produkciók színvonalával - és ez az oka annak, hogy a gyakorlott nyári fesztiválutazó már "szagról" kiszúrja, hová nem érdemes mennie, legalábbis színházat nézni. Hát oda, ahol a magyar színháziparban év közben termelődött selejt látható, némi csillagos égbolttal körítve; meg oda, ahol a szakma kiszuperált vándorlegényei soros operetthaknijukat összeütik. És ha ezt mind kipipáljuk, nem sok helyre kell utaznunk nyáron.

Ez a helyzet szoros összefüggést mutat azzal, hogy a nyári fesztiválok támogatása még a "téli" színházi támogatásnál is esetlegesebb és nehézkesebb. Kora nyáron az egyik legkelendőbb média-rágógumi a különféle pénzforrások finomabb-durvább zsarolása: a nyári igazgatók - vérmérséklettől és pozíciótól függően - mind a hiányzó összegeket követelik ahhoz a fesztiválhoz, amely azután - akár megkapják a pénzt, akár nem - többnyire lezajlik.

Ahol nincs olyan - nagyon becsvágyó és eléggé tehetős - önkormányzat, amelyik zsebből állja saját fesztiválját (esetleg a szokásosnál nagyobb reklám reményében vagy szimpla kulturális ügybuzgalomból), ott mindig nehezen jön össze a pénz. Még a komoly művészi respekttel és nagy hagyománnyal bíró nyári játékok is folytonos anyagi gondokkal küzdenek - és nem nehéz, nem is kockázatos megjósolni vagy kijelenteni, hogy az ilyesmi mindig esztétikai engedményre csábít.

Gedeon József, a Gyulai Várszínház self-made-man igazgatója a minisztériumtól és az NKA fesztiváltámogatási keretéből, a várostól és picit a megyétől kapott - együttvéve sem sok - pénzből Gyulára teremtett néhány nemzetközi nagyágyút a második Shakespeare Fesztiválra. Az alig kéthetes fesztiválon három külföldi társulat, egy hazai keletkezésű, de angol nyelvű produkció, egy - másokkal koprodukcióban létrehozott - új bemutató, egy, az elmúlt évad kiemelkedő sikerének bizonyult budapesti előadás és egy, szintén vendégségbe hívott táncszínházi előadás mutatta meg magát. A kísérőprogramban volt kis tanácskozás, többek között Kuroszava Macbethjét, Marthaler Vízkeresztjét, Stoppard rendezésében a Rosencrantz és Guildenstern halott című művet és Brook Hamlet-rendezését láthatták filmről az érdeklődők, akik meghallgathatták még a King's Singerst (Shakespeare korabeli művekkel), és megnézhették a főiskolán most végzett osztály Hamletjét is. Pofás program - kevés művészi megalkuvással.

Mert igaz ugyan, hogy a litván Meno Fortas Nekrosius rendezte Hamletjére már betódulhatott hat évvel ezelőtt a Vígszínházba, aki látni akarta ezt a méltán elhíresült előadást - de csöppet sem meglepő, hogy a gyulai művelődési házba is sokan elzarándokoltak olyanok, akik másodszor is látni akarták a produkciót. Ez - tán a gyakori külföldi fesztiválszerepléseknek köszönhetően is - változatlanul "jó karban" van, második megnézésre új mélységeit és végtelen játékosságát tárja a néző elé. Ez az első - és mindmáig egyetlen - olyan Hamlet az életemben, amelyben az apa, mármint Hamlet atyjának szelleme nemcsak elindítja és kiprovokálja kelletlen fiából a bosszút, hanem tanúja is annak, hogy mire ment vele.

A Bárka Színház Hamletje - Tim Carroll rendezése - kissé megszenvedte ugyan a helyszínváltoztatás kényszerét (a várfalon kívül játszott felvonás kissé szétesett), viszont sokkoló megoldásokkal és határtalan találékonysággal kitűnően elszórakoztatta közönségét.

A főiskolások Hamletje - vizsgaelőadás volt - elsősorban is arról tudósított, hogy ezúttal a szokásosnál mintegy kétszer több végzett színész kerül a színházakhoz, és lehet, hogy nem mind lesz boldog.

Az ínyencfalat a grúz Rusztaveli Nemzeti Színház Hamletje volt (lásd képünkön); Robert Sturua hetedik Hamlet-rendezése. A híres "hamletista" ebben a legutóbbi produkcióban - amely leginkább kitalált formanyelvével, stilizált előadásmódjával, szigorúan koreografált jeleneteivel hatott - több fantasztikus színészt is szerepeltet; és hátha látjuk még Magyarországon Zaza Papuashvili Hamletjét és Beso Zanguri Claudiusát.

Ami a saját új produkciót illeti: a Vízkeresztről, amely a Szentendrei Teátrummal és az Örkény Színházzal közösen jött létre, ősszel, a kőszínházi bemutató után írunk majd.

Gyulán jövőre lesz a harmadik Shakespeare Fesztivál.

Gyula, július 12-16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.