Hamlet - szériában: A gyulai Shalespeare Fesztivál (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. július 20.

Zene

A nyári fesztiváloknak az a nagy előnyük, hogy a kontextusuk - az a valami, ami a produkciókat körülveszi - mindig kiváló. Kezdjük mindjárt az időjárással: nyár van, ugye, ha esik, ha fúj. Folytassuk az infrastruktúrával: jó éttermek mindenütt akadnak.

A nyári fesztiváloknak az a nagy előnyük, hogy a kontextusuk - az a valami, ami a produkciókat körülveszi - mindig kiváló. Kezdjük mindjárt az időjárással: nyár van, ugye, ha esik, ha fúj. Folytassuk az infrastruktúrával: jó éttermek mindenütt akadnak. És végezzük az általánosítással: a nyári fesztiválok többsége városokban van (hogy milyen a jó város, arról máskor ugyanitt); jut eszembe hirtelen Pécs, Zsámbék, Keszthely, Szeged.

Gyula, ahol idén a második Shakespeare Fesztivált rendezték, szintén jó város; hogy csak a pazar várfürdőt említsem hirtelen, meg legföljebb azt, hogy egyetlen nagy virágoskert az egész.

Mindazonáltal - hogy árnyas oldalt is mutassak gyorsan - a honi nyári fesztiválok legnagyobb szervezője egy óriási gereblye: ezzel szokták hagyományosan összeterelni azokat a produkciókat, amelyek elviselik a költöztetést, és amelyek résztvevői hajlandóságot mutatnak a nyári szereplésre. Ez a módszer köszönő viszonyban sincsen a produkciók színvonalával - és ez az oka annak, hogy a gyakorlott nyári fesztiválutazó már "szagról" kiszúrja, hová nem érdemes mennie, legalábbis színházat nézni. Hát oda, ahol a magyar színháziparban év közben termelődött selejt látható, némi csillagos égbolttal körítve; meg oda, ahol a szakma kiszuperált vándorlegényei soros operetthaknijukat összeütik. És ha ezt mind kipipáljuk, nem sok helyre kell utaznunk nyáron.

Ez a helyzet szoros összefüggést mutat azzal, hogy a nyári fesztiválok támogatása még a "téli" színházi támogatásnál is esetlegesebb és nehézkesebb. Kora nyáron az egyik legkelendőbb média-rágógumi a különféle pénzforrások finomabb-durvább zsarolása: a nyári igazgatók - vérmérséklettől és pozíciótól függően - mind a hiányzó összegeket követelik ahhoz a fesztiválhoz, amely azután - akár megkapják a pénzt, akár nem - többnyire lezajlik.

Ahol nincs olyan - nagyon becsvágyó és eléggé tehetős - önkormányzat, amelyik zsebből állja saját fesztiválját (esetleg a szokásosnál nagyobb reklám reményében vagy szimpla kulturális ügybuzgalomból), ott mindig nehezen jön össze a pénz. Még a komoly művészi respekttel és nagy hagyománnyal bíró nyári játékok is folytonos anyagi gondokkal küzdenek - és nem nehéz, nem is kockázatos megjósolni vagy kijelenteni, hogy az ilyesmi mindig esztétikai engedményre csábít.

Gedeon József, a Gyulai Várszínház self-made-man igazgatója a minisztériumtól és az NKA fesztiváltámogatási keretéből, a várostól és picit a megyétől kapott - együttvéve sem sok - pénzből Gyulára teremtett néhány nemzetközi nagyágyút a második Shakespeare Fesztiválra. Az alig kéthetes fesztiválon három külföldi társulat, egy hazai keletkezésű, de angol nyelvű produkció, egy - másokkal koprodukcióban létrehozott - új bemutató, egy, az elmúlt évad kiemelkedő sikerének bizonyult budapesti előadás és egy, szintén vendégségbe hívott táncszínházi előadás mutatta meg magát. A kísérőprogramban volt kis tanácskozás, többek között Kuroszava Macbethjét, Marthaler Vízkeresztjét, Stoppard rendezésében a Rosencrantz és Guildenstern halott című művet és Brook Hamlet-rendezését láthatták filmről az érdeklődők, akik meghallgathatták még a King's Singerst (Shakespeare korabeli művekkel), és megnézhették a főiskolán most végzett osztály Hamletjét is. Pofás program - kevés művészi megalkuvással.

Mert igaz ugyan, hogy a litván Meno Fortas Nekrosius rendezte Hamletjére már betódulhatott hat évvel ezelőtt a Vígszínházba, aki látni akarta ezt a méltán elhíresült előadást - de csöppet sem meglepő, hogy a gyulai művelődési házba is sokan elzarándokoltak olyanok, akik másodszor is látni akarták a produkciót. Ez - tán a gyakori külföldi fesztiválszerepléseknek köszönhetően is - változatlanul "jó karban" van, második megnézésre új mélységeit és végtelen játékosságát tárja a néző elé. Ez az első - és mindmáig egyetlen - olyan Hamlet az életemben, amelyben az apa, mármint Hamlet atyjának szelleme nemcsak elindítja és kiprovokálja kelletlen fiából a bosszút, hanem tanúja is annak, hogy mire ment vele.

A Bárka Színház Hamletje - Tim Carroll rendezése - kissé megszenvedte ugyan a helyszínváltoztatás kényszerét (a várfalon kívül játszott felvonás kissé szétesett), viszont sokkoló megoldásokkal és határtalan találékonysággal kitűnően elszórakoztatta közönségét.

A főiskolások Hamletje - vizsgaelőadás volt - elsősorban is arról tudósított, hogy ezúttal a szokásosnál mintegy kétszer több végzett színész kerül a színházakhoz, és lehet, hogy nem mind lesz boldog.

Az ínyencfalat a grúz Rusztaveli Nemzeti Színház Hamletje volt (lásd képünkön); Robert Sturua hetedik Hamlet-rendezése. A híres "hamletista" ebben a legutóbbi produkcióban - amely leginkább kitalált formanyelvével, stilizált előadásmódjával, szigorúan koreografált jeleneteivel hatott - több fantasztikus színészt is szerepeltet; és hátha látjuk még Magyarországon Zaza Papuashvili Hamletjét és Beso Zanguri Claudiusát.

Ami a saját új produkciót illeti: a Vízkeresztről, amely a Szentendrei Teátrummal és az Örkény Színházzal közösen jött létre, ősszel, a kőszínházi bemutató után írunk majd.

Gyulán jövőre lesz a harmadik Shakespeare Fesztivál.

Gyula, július 12-16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.