Opera

Hasse: Pyramus és Thisbe

Zene

A sorsüldözött babiloni szerelmespár, Pyramus és Thisbe, akik vagy másfél ezer évvel megelőzték és megelőlegezték Rómeó és Júlia tragikus végzetét, Ovidius és Shakespeare után a 18. századi operafejedelemnek, Johann Adolph Hassénak is hálás témát kínáltak. Az oly sokáig hálátlanul elhanyagolt emlékezetű mester 1768-ban háromszereplős tragikus intermezzót komponált történetükből, ám e mű pár évnyi ismertséget követően bő kétszáz évre feledésbe merült. A historikus mozgalom kutatószenvedélye aztán a múlt század nyolcvanas évei óta újra elő-előhozza Hasse utolsó előtti színpadi művét, az újrafelfedezés legfrissebb impulzusát meg éppenséggel Fabio Bionditól és az Europa Galante formációjától kapta a közönség Salzburgban csakúgy, mint most Budapesten. Biondié csodás egy zenekar: a stílusérzék és a kollektív virtuozitás éppúgy alapértelmezett náluk, akárcsak a félreismerhetetlenül személyes és egyedi hangzáskép. Hasse reformista szellemű operája így a legjobb kezekbe került, az Europa Galante ugyanis lendületes működésével készségszinten tette érzékletessé a Pyramus és Thisbe leg­újszerűbb vonulatát: a recitatívók és áriák között elmosódó határok, meg az egyik számból a másikba gyakran sikerrel továbbvitt drámai-helyzeti energia ismertetőjegyét. Az énekesek közül ebben leg­inkább a Pyramus nadrágszerepét éneklő Vivica Genaux volt Biondiék egyenrangú partnere: szorításos hangképzése és egyéb modorosságai egy pillanatra sem feledtethették velünk a tényt, hogy erős kisugárzású művészt hallunk. Egy-másfél vonással hátrébb ugyancsak dicséretesen fáradozott a két másik szólista, a Thisbét éneklő Desirée Rancatore és a lánya után haló zord atya szerepében fellépő tenor, Emanuele D’Aguanno is. Max Emanuel Cenčićék 2015-ös Siroe-előadása után most újra megbizonyosodhattunk: tehetséges fiú ez a Hasse, érdemes lenne máskor is dolgoztatni vele.

Müpa, Fesztivál Színház, február 27.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.