mi a kotta?

Hasznos medálok

  • mi a kotta
  • 2022. augusztus 17.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/33. hétre

„Oly népszerű vagyok itt, hogy az emberek odajönnek hozzám az utcán, és azt kérdezik: »Grieg úrhoz van szerencsém?« A koncerten két királynő is jelen volt. Üdvözöltek, köszönetet mondtak és reményüket fejezték ki, hogy megkapom az Oranje-Nassau ház becsületrendjét. Ha igazán ismer, tudja, mennyire boldoggá tettek ezek a hasznos rendek és medálok, amelyek nélkül dísztelen lenne a kabátom.”

Így írt holland kirándulásáról Edvard Grieg, akit talán igazságtalanul, de már saját kora is mindig a kismesterek közé sorolt. Első élet­rajz­írója hosszan ecsetelte külsejét, fényes homlokát, kíváncsian mozgó szemöldökét, tömpe, apró orrát, hogy aztán pusztán fizimiskája alapján levonja a következtetést: „a halánték egy álmodozóra utal, a száj és az áll pedig erős életkedvről árulkodik”. Hogy mennyire helyénvaló a külsőről a belsőre következtetni, abba most hadd ne menjünk bele; az viszont igaz, hogy Grieg zenéjét finom humora, kis dolgok iránti lelkesedése és szerénysége teszi ellenállhatatlanná. A kis formák mestere volt, de ki merészelné azt állítani, hogy kicsinységekből lehetetlen tekintélyes életművet alkotni? A Liszt Ferenc Kamarazenekar a szerző jól ismert és szeretett Holberg-szvitjét adja elő a Zempléni Fesztiválon. Tfirst Péter koncertmesterrel az élen elhangzik a cseh származású, ötvenes zeneszerző, Pavel Fischer 3. vonósnégyese, a klarinétos kortárs, Jörg Widmann szédítő energiájú 180 Beats Per Minute című kompozíciója és Csajkovszkij Vonós­sze­re­nád­ja is (Tokaj, Paulay Ede Színház, augusztus 20., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.