A Bartók-hagyaték drámája

Hová tűnt a malaclopó?

Zene

Gondok vannak a Bartók Emlékházban kiállított hagyatékkal, több igazgató regnálása alatt is feszült volt a viszony a jogutód és az intézmény között. Idén nyáron pont kerülhet az ügy végére, de emiatt egyik fél sem lehet boldog, a zeneszerző tisztelői meg végképp nem.

Április 23-án kelt az a levél, amit néhány nappal később a Papageno zenei portál is lehozott, amelyben Bartók Béla hagyatékának örököse, Vásárhelyi Gábor bejelentette, hogy elszállíttatta a zeneszerző személyes tárgyait az azoknak sok esetben már négy évtizede otthont adó Bartók Emlékházból. Mint az írásból, illetve Farkas Zoltánnak, az emlékház igazgatójának ugyanott megjelent válaszleveléből kiderül, a legfrissebb konfliktus már hónapokkal korábban, egy januári penészészlelés alkalmával elkezdődött. De az elmúlt években az emlékház igazgatói mellett a jogutódnak komoly nézeteltérései adódtak már színházi és filmrendezőkkel, zenészekkel, táncegyüttesekkel, a zeneszerző életművének kutatóival is. Ha Bartók műveinek interpretációjáról volt szó, akkor rendre az autenticitás, ha pedig a tárgyi hagyatékról, akkor az állagmegőrzés kérdése volt a viták alapja.

A tiszta forrás

Az a hagyatékrész, amelyről az áprilisban nyilvánosságra került ügyben szó van, túlnyomórészt Bartóknak, illetve második feleségének, a Dittaként ismert Pásztory Edithnek a személyes használati tárgyaiból áll. Faragott székek, íróasztal, fonográf, fotel, egy úgynevezett malaclopó köpeny és számos hasonló, az egykori közös lakás berendezését képező tárgy tartozik ide. A Bartók házaspár és két gyerme­kük, ifjabb Bartók Béla és Bartók Péter 1932. április 20-án költözött be a Csalán úti villába (az épület történetéről lásd keretes írásunkat), és egészen 1940. október 12-ig, amíg el nem indultak a Déli pályaudvarról az Egyesült Államok felé, itt éltek. Bartók 1945. szeptember 26-án hunyt el New Yorkban, a Csalán úti ház volt tehát az utolsó magyarországi lakhelye.

A háború utáni időben meglehetősen hányatott sorsú épületet végül is a Fővárosi Tanács 1981-ben, a zeneszerző születésének 100. évfordulója alkalmából sajátította ki. Ifjabb Bartók Béla (Bartók első, Ziegler Mártával kötött házasságából született fia) ugyanekkor a korabeli értéken 2 millió forintos, a zeneművek jogdíjaiból befolyt összeget, illetve az általa őrzött tárgyi anyagot ajánlotta fel ingyenes letétként a villában létesítendő emlékház céljára. Ez a felemás megoldás a mai napig meghatározza a ház működését. 1981-ben ugyan az egész épületből emlékházat csináltak, de csak egyetlen szoba lett múzeumjellegű, az épület fennmaradó része az előadó-művészet terepe lett. Ifjabb Bartók Béla meglehetős keserűséggel vette tudomásul, hogy az évtizedek óta féltve őrzött családi tárgyaknak csak töredéke került a nagyközönség elé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.