Koncert

Jevgenyij Koroljov

  • - csont -
  • 2012. december 15.

Zene

legutóbbi fellépésén Bach a Goldberg-variációk címet kapott darabját (BWV 988) adta elő.

A zeneszerző saját, Aria elnevezésű témájára írt, 30 változatot tartalmazó, billentyűs hangszerre képzelt műve soha nem volt népszerű, sem az előadók, sem a közönség körében. Erről a zene roppant szellemi és technikai nehézsége, továbbá terjedelme gondoskodott, amely a Koroljov által előadott, húzás nélküli verzióban nagyjából 70 perc. Az sem vonzó, hogy ennyi ideig voltaképpen egyetlen hangnemben, az olykor g-mollal (a 15., 21. és 25. variáció) kevert G-dúrban járunk. Maguk a változatok sem olyan színesek, eltérő karakterűek, drámaiak, mint, mondjuk, Beethoven Diabelli-variációiban; Bachnál szinte kizárólag mértani szigorúsággal szerkesztett különféle kánonokat hallunk. Ám 1955-ben interpretációtörténeti fordulat történt: egy fiatal kanadai zongorista, bizonyos Glenn Gould úgy döntött, hogy e mű felvételével debütál a hanglemezpiacon. Az abszurdnak vélt vállalkozás a lemezipar egyik legnagyobb sikere lett; Gould előadása pedig meghaladhatatlan etalonnak számított.

Mostanáig. Mert innentől Koroljov előadása a másik orom. Gould gyökeresen posztmodern ("Bach is a kortársunk") és erősen libertinus felfogásához képest az orosz művész interpretációja olyan, mintha a spinozai Etika módszerét követné, amely "more geometrico", azaz geometrikus módon kívánta bizonyítani isten szükségszerű létezését. Ami nem jelenti azt, hogy Koroljov vértelenül, túlkalkuláltan játszana. Ha hideg, akkor jegesen izzó, ha érzelmes, akkor a zene mértani szigorával enyhített. Minden hang hallatszik, játéka alapján nem lenne nehéz leírni a partitúrát. Pár félreütéstől eltekintve megdöbbentő tökéllyel, csodálatos hangszíngazdagsággal zongorázott. A lassú, 25. variáció előadásakor pedig egyszerűen megállította az időt. Szükségszerű volt, hogy isten megjelent.

Művészetek Palotája, november 7.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.