Koncert

Jevgenyij Koroljov

  • - csont -
  • 2012. december 15.

Zene

legutóbbi fellépésén Bach a Goldberg-variációk címet kapott darabját (BWV 988) adta elő.

A zeneszerző saját, Aria elnevezésű témájára írt, 30 változatot tartalmazó, billentyűs hangszerre képzelt műve soha nem volt népszerű, sem az előadók, sem a közönség körében. Erről a zene roppant szellemi és technikai nehézsége, továbbá terjedelme gondoskodott, amely a Koroljov által előadott, húzás nélküli verzióban nagyjából 70 perc. Az sem vonzó, hogy ennyi ideig voltaképpen egyetlen hangnemben, az olykor g-mollal (a 15., 21. és 25. variáció) kevert G-dúrban járunk. Maguk a változatok sem olyan színesek, eltérő karakterűek, drámaiak, mint, mondjuk, Beethoven Diabelli-variációiban; Bachnál szinte kizárólag mértani szigorúsággal szerkesztett különféle kánonokat hallunk. Ám 1955-ben interpretációtörténeti fordulat történt: egy fiatal kanadai zongorista, bizonyos Glenn Gould úgy döntött, hogy e mű felvételével debütál a hanglemezpiacon. Az abszurdnak vélt vállalkozás a lemezipar egyik legnagyobb sikere lett; Gould előadása pedig meghaladhatatlan etalonnak számított.

Mostanáig. Mert innentől Koroljov előadása a másik orom. Gould gyökeresen posztmodern ("Bach is a kortársunk") és erősen libertinus felfogásához képest az orosz művész interpretációja olyan, mintha a spinozai Etika módszerét követné, amely "more geometrico", azaz geometrikus módon kívánta bizonyítani isten szükségszerű létezését. Ami nem jelenti azt, hogy Koroljov vértelenül, túlkalkuláltan játszana. Ha hideg, akkor jegesen izzó, ha érzelmes, akkor a zene mértani szigorával enyhített. Minden hang hallatszik, játéka alapján nem lenne nehéz leírni a partitúrát. Pár félreütéstől eltekintve megdöbbentő tökéllyel, csodálatos hangszíngazdagsággal zongorázott. A lassú, 25. variáció előadásakor pedig egyszerűen megállította az időt. Szükségszerű volt, hogy isten megjelent.

Művészetek Palotája, november 7.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.