Képzõmûvészet: Megfestett festészet (Metamorfózis. Lakner László életmû-kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. december 16.

Zene

"Új alakokká vált testekrõl indít a lelkem szólani; isteneink! (hisz ez is általatok lett), adjatok ihle-tet, és a világ eredõ idejétõl végig, az én koromig legyetek vezetõi dalomnak" - kezdi Ovidius Metamorphosesét, s mintha Lakner László is hasonlóképpen fohászkodott volna már a kezdet kezdetén, felcserélve az isteneket a festett és írott képekkel, vagyis magával a festészettel.

"Új alakokká vált testekrõl indít a lelkem szólani; isteneink! (hisz ez is általatok lett), adjatok ihle-tet, és a világ eredõ idejétõl végig, az én koromig legyetek vezetõi dalomnak" - kezdi Ovidius Metamorphosesét, s mintha Lakner László is hasonlóképpen fohászkodott volna már a kezdet kezdetén, felcserélve az isteneket a festett és írott képekkel, vagyis magával a festészettel. Az általa megrögzített metamorfózis hajtóereje - úgy tetszik - egy tágas, festett identitásba vetett hit. Laknert elsõsorban természetesen az az azonosság foglalkoztatja, mely saját festészete folyamatos átváltozásának mélyén húzódik végig megtartó váz gyanánt, másodsorban pedig éppen ennek a megtartó erõnek állandó romlása és épülése, mely kettõsség az azonosságba eleve beépített bizonytalanságból és annak tudott tudatából fakad. Másképpen: Lakner festészetének a kulcsa a kétség bizonyossága lehetett és lehet ma is. Egyrészt magának az ábrázolásnak (talán a kimondásnak) az esélyébe, másrészt a hûségességébe "helyezett" bizalom megingásának és megerõsödésének egymást váltó, felfokozó vagy éppen kioltó folyamata. Megint másképpen: a hatvanas évek magyar festészetének talán legtöbbször reprodukált és "hivatkozott" mûvésze a festészet, vagyis a festett kép öntudatának változásait festette változékonyan. Ebben az értelemben az ötven évet átfogó kiállítás leginkább azt illusztrálja, hogy Lakner terjedelmes és látszólag széttartó, de mégis egyenes irányú, idõben a linearitásra támaszkodó napló gyanánt õrzi és tárja a mindig aktuálisan frissnek tekintett nézõje elé festményeit, tárgyait, assemblage-ait.

Hogy tényleg a belsõ változások folyamatos megfogalmazásáról és felstilizált dokumentálásáról lehet szó Lakner hatalmas, monografikus igényû, sõt, monográfiát követelõ életmû-kiállításának kapcsán - mely az elmúlt évek egyik legjelentõsebb budapesti tárlata -, az eléggé nyilvánvalóvá válik, ha komolyan vesszük, s persze nem is tehetünk mást, a címet, vagyis a metamorfózis fogalmát.

Lakner László most és ide szerkesztett életmûvének alapvetõ kérdése a hatvanas évek közepe, vagyis az elismertséget számára meg-szerzõ popos és korai hiperrealista munkák óta, hogy miképpen dokumentálható önazonos eszközökkel a képtudat változása koronként és kortól függõen, vagyis az idõnek kiszolgáltatva úgy, hogy a festett kép lényegisége ne csak megõrzõdjék, de valamiféle analízisnek is alávethetõ legyen. Sõt és fõként: az elemzés érzéki maradjon vagy még érzékibbé váljék, mint a vizsgált tárgy. S mindez úgy történjék, hogy egyetlen tudat, a festõi akarat tükrén s annak adaptációs készségén keresztül reprezentálódjék a vizsgálat. Egyszerûbben szólva: Lakner saját, stílus-érzékenyen alkalmazkodó értelmezésében nyilatkozhassék meg a 20. század második fele és az ezredforduló mûvészeti eseményeinek folyamata, a csöndes-gyors változásokkal együtt. Monumentális naplóval találkozik tehát a nézõ, mely elsõsorban nem a világ történéseinek ad leltárt, hanem a világ történéseit ábrázoló, átíró, reprezentáló, de fõként értelmezõ eszköznek, vagyis a képzõmûvészetnek a változásait követi egyetlen szempontból, a mûvész pozíciója tükrében.

Lakner analízise így részint arra a tautológiára utal, miszerint a festett kép eleve metamorfózis az anyag, látvány és tudat szintézise eredményeképpen, részint tovább is lép, és mintha a Church-Turing-tétel szellemében járna el. A tétel szerint "a matematika problémái csak a matematika mûvelésével oldhatók meg", s Lakner sem tesz mást, mint a festészet általa fontosnak tartott kérdéseire mindig önazonos festészettel válaszol. Ugyanakkor teljesen természetesen halad az idõben. Képei sohasem korváltó idézetek, affirmációk vagy a modern-posztmodern, a konstrukció-dekonstrukció kettõsségeinek alávetett illusztrációk, hanem párhuzamosan, csak éppen a "természetes", materiális-kronologikus késést bekalkulálva reflektálnak a festett képet érintõ-illetõ kérdésekre.

Már elsõ munkái is szinte kizárólag magáról a korban élõ festõmûvészetrõl "szóltak". Az eddig soha nem látott, s ma nyugodtan a korszak fõ mûveihez sorolható 1957-es Pál utcai fiúk háttere Jean Fautrier, az art brut és az informel textúra-faktúra bûvöletének terézvárosiasításához ad felületet, az elõtér figurái pedig, Ben Sahn és Kondor Béla hatását is mutatva, egy félbehagyott, késõbb sem folytatott expresszív mozdulat nyomait rögzítik. A kiállítás utolsó darabjai ugyanakkor a fotografikus és digitális kép, a virtuálissá manipulált kollázs idõszerûségérõl vetítenek elõ adatokat (sajátos módon az elnémult Paul Celan örvén, aki Lakner vezérlõ csillagává válva a nyolcvanas évek óta a legfontosabb vezetõ a festõ számára). A tárlat ötven évet dokumentál, melynek Lakner szemében - amint mondani szokás, a teljesség igénye nélkül - Rembrandt, Cézanne, Duchamp, Nevelson, Yves Klein, Rauschenberg, Twombly, Beuys, Wittgenstein, Bartók, Celan voltak a kulcsfigurái vagy mesterei, mindegyikük erõs elkötelezettséggel a kép iránt, vagy épp ellenkezõleg, mint Lukács György, a teljes negáció képviselõjeként. (Ezért öntötte bronzba vagy õrizte meg assemblage gyanánt Lukács és mellé az elõdök-utódok esztétikai alap-vetéseinek szortimentjét Lakner.) Amint az elmúlt évtizedek képképzõ és rögzítõ anyagainak, valamint médiumainak teljes listája is a nézõ elé kerül: Lakner mindent mindennel kiábrázol a konvencionális eszközöktõl a keresztezõdésekig, mutációkig. Képei ugyanakkor természetesen nem reprodukciók, nem imitációk, hanem fantasztikus beleérzõ képességgel és technikai tudással át- és továbbírt vizuális jegyzetek, kommentárok.

A festmény és az azt "elõidézõ" anyagok mellett Lakner kezén megformálódik a szó képe is. Elsõsorban Celan elfojtott mondatai vezetik, de döntõ hatással volt mûvészetére Wittgenstein legendás negatív tautológiája is. Celan, Wittgenstein, Beethoven, Cézanne fiktív vagy éppen valódi leveleinek, vagyis kézírásuknak a transzmutációja révén Lakner átillentellektualizálja az informelt, és sajátos, szándékolatlanul is ironikus quodlibetet formál.

Látásmódja és eljárása, amint a festészetet önjáró evolúcióval mûködõ valóságnak tartja, meglehetõsen közel áll Roy Lichtensteinéhez, aki ugyancsak elsõdlegesnek, materiálisnak tekinti a mûvészettörténet amúgy - valljuk be - mégiscsak másodlagos világát, mely reális és konkrét ugyan, de megélhetõnek csak a Church-Turing-tétel értelmében nevezhetõ. Van azonban egy alapvetõ különbség a két mûvész módszere között. Míg az amerikai festõ az ötvenes évek elején külön-különféle módon, majd nagyjából a negyven éve megtalált és azóta gyakorlatilag változatlan formában a festést festi pastiche-szerû átdolgozásaival, s ragaszkodva õrzi emblematikussá lett stílusát, Lakner folyamatosan változik, követve mindig tárgyának, a festés-mûvészetnek a metamorfózisát. Nemcsak a látvány módosulásait, hanem érzékenyen a sajátjait is rögzíti ekképpen, mintha folyton megfestett és újra megfestendõ kép(értelmezõ) lenne maga is.

Hajdu István

Ludwig Múzeum, január 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.