Opera

Keserédes Georgia

Vajda Gergely: Georgia Bottoms

Zene

A tisztességtudó utcalány, Lendvay Kamilló 1978-as operája volt eddig az egyetlen olyan, magyar komponista által szerzett mű, amely az Egyesült Államok déli fertályán játszódik.

Egy kétes erkölcsű nő a főszerepben, körötte faji ellentétek, morális dilemmák és nálánál sokkalta bűnösebb férfiak: ez mind elmondható az idén tavasszal a Solti Teremben, Vajda Gergely vezényletével újra előadott hajdani tévéoperáról – és éppígy elmondható most Vajda Gergely saját művéről, a 2015-ben az alabamai Huntsville-ben ősbemutatott Georgia Bottoms című operáról is. Csakhogy amíg Lendvaynál az hangzott el a színpadról, hogy „mi itt, Délen nem tréfálunk”, addig Vajda – Mark Childress regényére rálelve – deklaráltan vígoperát kívánt alkotni „a modern Délről”.

S valóban, a múlt vasárnapi magyarországi bemutatón átütővé vált a mű humora: szövegben, játékban és – éppen nem mellesleg – zenében egyaránt. Persze harsányságában is kesernyés ez a humor, aminthogy a fél várossal és benne a teljes, fehér baptista gyülekezettel szerelmi, méghozzá fizetett szerelmi viszonyban álló címszereplő is inkább bittersweet, mint sweet Georgia. Hűtlenkedő tiszteletesek és a gyülekezet egyéb, Viagrával felpumpált (hím)tagjai, a személyes múlt kényes titka (egy távolban neveltetett színes bőrű fiúgyermek) meg a déli história érzékeny témái mind ott keringenek a címszereplő körül, akinek társasági bukása és önérzetes felmagasztosulása persze jó előre borítékolható – még akár a vonatkozó operai közhelyek ismerete nélkül is. Vajda Gergely zenéje töményen amerikai, mi több, déli, sőt valósággal deep South: a bendzsó, meg persze a többi, korántsem hagyományos operazenekari hangszer (vibrafon, basszusgitár, szaxofon) hol bluest, hol templomi éneket kísér, hol meg mintha a Hazárd megye lordjait idézné elénk. Az opera legamerikaibb és egyúttal legbravúrosabb részlete pedig a műbe a hazai bemutatón bekerült új jelenet: egy zárkabeli rapcsata a fekete fiú, Nathan és nagyanyja, a rég szenilis és eredendően bigott rasszista Little Mama, egy igazi white trash boszorkány között.

Egy ennyire erősen lokális világú operában létfontosságú a szereplők autentikus megszólalása, s ez itt korántsem csupán a helyes angol, pontosabban amerikai angol kiejtést jelenti. A címszereplő, Rebecca Nelsen helyből és egyszersmind a huntsville-i ősbemutatóról hozza a maga tőrőlmetszett figuráját: Új-Mexikó szülötte az első megszólalás dívás fanyarságától a sitcomok konverzációs ritmusáig mindent készségszinten tálal, s ráadásul szopránja igazi operaénekesnőt bizonyít most is, akárcsak pár éve Eötvös Péter Lilithjében. A Nathant alakító Keith Browning ugyancsak zsigeri hitellel reppelt, még ha az ő hangja nem is tűnt mindenestül operai léptékűnek.
A magyar énekesek közül leg­inkább talán Meláth Andrea (mint a képzeletbeli Six Points polgármestere), valamint Erdős Attila (mint álszent és öntetszelgő tiszteletes) érte el az autentikusság kívánatos szintjét. A rendező Almási-Tóth András ezúttal saját legjobb formáját közelítette, ami ahhoz minden­esetre elegendőnek bizonyult, hogy valóban vígoperai esténk legyen. Igaz, arról azért még így sem volt képes lemondani, hogy a szeptember 11-i terrortámadás-jelenetben hosszú perceken át, mintegy végtelenítve vetítse elénk az ikertornyok tragédiáját.

CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, Zeneakadémia, Solti Terem, október 8.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?