mi a kotta?

Ki nyár ma?

  • mi a kotta
  • 2023. május 31.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/22. hétre

„A régebbi korok felől nézve feltehetjük a kérdést: miért pisszegjük le azokat, akik tapsolnak egy darab tételszüneteiben, miért várjuk el a zongoristáktól, hogy kotta nélkül játsszanak, és miért bosszankodunk annyira, ha félreütnek? A zavaró tényezők közül főleg ez utóbbira mondhatjuk, hogy aligha zavarta Anton Rubinsteint vagy Eugen d’Albert-t – hogy csak kettőt említsünk a múlt leghíresebb, »piszkosan« játszó pianistái közül.” Így ír Kenneth Hamilton pár évvel ezelőtt magyarul is megjelent könyvének, Az aranykor után előszavában, mely műben feltárta, hogyan egységesedtek a 19. század sokféle és tarka előadói stílusai, miután a lemezipar és a kottahűség újabb elvárásai fontosabbá váltak az egyéniségnél. Az íróként jeleskedő skót virtuóz ezen a héten nálunk zongorázza a különbséget – tudós tevékenysége alapján legalábbis erre számítunk –, amikor Liszt, Busoni és Chopin műveivel lép fel. Vajon sikerül ezen a matinén megidéznie a zongora hőskorának stílusát? (Régi Zeneakadémia, június 3., tizenegy óra)

Vashegyi György esetében ugyancsak a tudósba oltott előadó típusfigurájával van dolgunk. A régizene-specialista ezúttal a francia romantikus opera alig ismert szemelvényeit vezényli a Concerto Budapest élén, hogy ne csak a Carment, a Faustot és a Sámson és Delilát ismerjük, hanem Joncières és Grandval neveivel is megbarátkozzunk. Az est énekes fellépői Gabrielle Philiponet, Anaïs Constans, Anna Dowsley és Michael Arivony lesznek (Zeneakadémia, június 3., fél nyolc). Azok pedig, akik a Metropolitan operaközvetítésére kíváncsiak, egy jóval ismertebb dalművet láthatnak. Mozart Varázsfuvoláját Lawrence Brownlee, Kathryn Lewek és Erin Morley főszereplésével mutatják be a New York-i szentélyben (Müpa, Fesztivál Színház, június 3., hét óra; ismétlés másnap hat órakor).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.