mi a kotta?

Ki nyár ma?

  • mi a kotta
  • 2023. május 31.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/22. hétre

„A régebbi korok felől nézve feltehetjük a kérdést: miért pisszegjük le azokat, akik tapsolnak egy darab tételszüneteiben, miért várjuk el a zongoristáktól, hogy kotta nélkül játsszanak, és miért bosszankodunk annyira, ha félreütnek? A zavaró tényezők közül főleg ez utóbbira mondhatjuk, hogy aligha zavarta Anton Rubinsteint vagy Eugen d’Albert-t – hogy csak kettőt említsünk a múlt leghíresebb, »piszkosan« játszó pianistái közül.” Így ír Kenneth Hamilton pár évvel ezelőtt magyarul is megjelent könyvének, Az aranykor után előszavában, mely műben feltárta, hogyan egységesedtek a 19. század sokféle és tarka előadói stílusai, miután a lemezipar és a kottahűség újabb elvárásai fontosabbá váltak az egyéniségnél. Az íróként jeleskedő skót virtuóz ezen a héten nálunk zongorázza a különbséget – tudós tevékenysége alapján legalábbis erre számítunk –, amikor Liszt, Busoni és Chopin műveivel lép fel. Vajon sikerül ezen a matinén megidéznie a zongora hőskorának stílusát? (Régi Zeneakadémia, június 3., tizenegy óra)

Vashegyi György esetében ugyancsak a tudósba oltott előadó típusfigurájával van dolgunk. A régizene-specialista ezúttal a francia romantikus opera alig ismert szemelvényeit vezényli a Concerto Budapest élén, hogy ne csak a Carment, a Faustot és a Sámson és Delilát ismerjük, hanem Joncières és Grandval neveivel is megbarátkozzunk. Az est énekes fellépői Gabrielle Philiponet, Anaïs Constans, Anna Dowsley és Michael Arivony lesznek (Zeneakadémia, június 3., fél nyolc). Azok pedig, akik a Metropolitan operaközvetítésére kíváncsiak, egy jóval ismertebb dalművet láthatnak. Mozart Varázsfuvoláját Lawrence Brownlee, Kathryn Lewek és Erin Morley főszereplésével mutatják be a New York-i szentélyben (Müpa, Fesztivál Színház, június 3., hét óra; ismétlés másnap hat órakor).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.