kiállítás - AZ ISMERETLEN ISMERÕS

  • - kyt -
  • 2010. november 18.

Zene

Közel százezer darabos negatívgyűjteményét adta el még életében az Országos Széchényi Könyvtárnak - olvasom -, ennyiből kétségkívül kiállítások tömegét lehetne megtölteni. A Mai Manó Ház két emeletén elhelyezett kevesebb mint száz darab csak töredék, miközben keresztmetszet is.
Közel százezer darabos negatívgyûjteményét adta el még életében az Országos Széchényi Könyvtárnak - olvasom -, ennyibõl kétségkívül kiállítások tömegét lehetne megtölteni. A Mai Manó Ház két emeletén elhelyezett kevesebb mint száz darab csak töredék, miközben keresztmetszet is. Az 1890-ben született Escher Károly a nagy magyar fotográfusnemzedékhez tartozott, csak õt nem sodorták-kényszerítették külföldre a körülmények, mint késõbb híressé lett kollégáit. Életmûve újbóli bemutatását (több párhuzamos kiállításon is) születésének 120. évfordulója indokolja.

Jó rendezõi ötlet az a néhány, vitrinbe helyezett kép és irat, amely szekszárdi, majd budapesti környezetét mutatja be a gyerekkorától kezdve, amikor szivarosdobozból eszkábálta elsõ kameráját. Ráadásul korabeli fénymásolt újságokból tájékozódhatunk a biatorbágyi Matuska-merénylet elsõ híreirõl, melyekhez õ készített látványos fotókat. Ekkor már az Est Lapok munkatársa volt, miután lakatosinasból rajzoló, majd filmoperatõr lett. Újdonságnak számítottak híres szociofotói, a középosztályt sokkoló képei a mélységes nyomorról, pincelakásokról, guberálókról, üvöltve éneklõ vak hegedûs koldusról. De ez nem jelentett elkülöníthetõ korszakot az életében, változatlanul otthonosan mozgott a napos oldalon, a színészek, vezetõ politikusok (a pantallóban, kötött mellényben füvet nyíró Bárdossy László, az öltözõjében izguló Bajor Gizi, a kiskutyákat fényképezõ Jávor Pál) világában. Jó szemét, gyors helyzetlátását egy gólyaként az esernyõjére támaszkodva magyarázó úr, a zsúfolt korzó vagy a lovas lócitromgyûjtõ "díszkíséretének" a képe mutatja. Az, hogy az ötvenes években a Várostervezési Intézet fotósa lett, egyfajta háttérbe húzódásra utal, mindenesetre ebbõl az idõszakból már nincsenek képek a kiállításon. Viszont egyfajta "kegydíjként" õ restaurálhatta a híres Petõfi-dagerrotípiát.

Magyar Fotográfusok Háza, Bp. VI., Nagymezõ u. 20., nyitva: december 12-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.