kiállítás - THOMAS BERNHARD UND DAS THEATER

  • - banza -
  • 2009. november 26.

Zene

címmel nyílt remek kiállítás Bécsben a nagy író halálának 20. évfordulója alkalmából.
címmel nyílt remek kiállítás Bécsben a nagy író halálának 20. évfordulója alkalmából. Egyre nyilvánvalóbbnak látszik, hogy Bernhard túlélte azt a húsz (harminc?) évet, mely amolyan purgatórium minden mûvész halála után: ekkor derül ki, hogy megmarad-e mûvébõl valami, vagy a nagy része elsüllyed. Bernhard halhatatlansága egyre kevésbé vitatható: darabjait (legalábbis német nyelvterületen) rendszeresen játsszák, prózája él, és mindennél hatásosabb.

A kiállítás mottója egy Bernhard-aforizma: "Maga Ausztria sem más, mint egy színpad", amelynek igazságát a legutóbbi hetek eseményei is alátámaszthatják. Köztudott, hogy Bécsben jelenleg amolyan egyetemi "diáklázadás" zajlik. Nos, november 14-én a diákok megszállták Bernhard színházi mûködésének fényes színpadát, a Burgtheatert, ahol az új igazgató, Matthias Hartmann engedélyével 20 perces tiltakozó gyûlést rendeztek a Lorenzaccio szünetében. A nézõk színházként fogadták ezt, egyesek búúúúztak, mások önfeledten tapsoltak. Kár, hogy Bernhardunk nem lehetett ott.

Maga a kiállítás pazar; nem túl nagy, de nem is felületes. Az egyik teremben amolyan színházat kapunk, vacsoraasztalhoz ülhetünk, mintegy a Ritter, Dene, Voss címû Bernhard-dráma színpadára, és fülhallgatón meg egy monitoron végigkísérhetjük a Claus Peymann által rendezett elõadást. Komoly tanulsággal járt ez e sorok szerzõjének: Bernhard látszólag színházellenes, cselekmény nélküli mûvei teátrálisan is remekül hatnak, ha vérbeli színészek kapják a szájukba a szöveget. Gert Voss teljesítménye különösen lenyûgözõ, miként az is, amit Traugott Buhre csinál A színházcsinálóban, nem is szólva a végképp zseniális Bruno Ganzról. És még egy konklúzió: maga Thomasunk is nagy színész volt, vérbeli bohóc - ezt mutatják eszementen pimasz levelei, táviratai, interjúi.

Österreichisches Theatermuseum, 1. Innere Stadt, Lobkowitzplatz 2. Megtekinthetõ 2010. július 4-ig, keddtõl szombatig, 10-18 között

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."