kiállítás - THOMAS BERNHARD UND DAS THEATER

  • - banza -
  • 2009. november 26.

Zene

címmel nyílt remek kiállítás Bécsben a nagy író halálának 20. évfordulója alkalmából.
címmel nyílt remek kiállítás Bécsben a nagy író halálának 20. évfordulója alkalmából. Egyre nyilvánvalóbbnak látszik, hogy Bernhard túlélte azt a húsz (harminc?) évet, mely amolyan purgatórium minden mûvész halála után: ekkor derül ki, hogy megmarad-e mûvébõl valami, vagy a nagy része elsüllyed. Bernhard halhatatlansága egyre kevésbé vitatható: darabjait (legalábbis német nyelvterületen) rendszeresen játsszák, prózája él, és mindennél hatásosabb.

A kiállítás mottója egy Bernhard-aforizma: "Maga Ausztria sem más, mint egy színpad", amelynek igazságát a legutóbbi hetek eseményei is alátámaszthatják. Köztudott, hogy Bécsben jelenleg amolyan egyetemi "diáklázadás" zajlik. Nos, november 14-én a diákok megszállták Bernhard színházi mûködésének fényes színpadát, a Burgtheatert, ahol az új igazgató, Matthias Hartmann engedélyével 20 perces tiltakozó gyûlést rendeztek a Lorenzaccio szünetében. A nézõk színházként fogadták ezt, egyesek búúúúztak, mások önfeledten tapsoltak. Kár, hogy Bernhardunk nem lehetett ott.

Maga a kiállítás pazar; nem túl nagy, de nem is felületes. Az egyik teremben amolyan színházat kapunk, vacsoraasztalhoz ülhetünk, mintegy a Ritter, Dene, Voss címû Bernhard-dráma színpadára, és fülhallgatón meg egy monitoron végigkísérhetjük a Claus Peymann által rendezett elõadást. Komoly tanulsággal járt ez e sorok szerzõjének: Bernhard látszólag színházellenes, cselekmény nélküli mûvei teátrálisan is remekül hatnak, ha vérbeli színészek kapják a szájukba a szöveget. Gert Voss teljesítménye különösen lenyûgözõ, miként az is, amit Traugott Buhre csinál A színházcsinálóban, nem is szólva a végképp zseniális Bruno Ganzról. És még egy konklúzió: maga Thomasunk is nagy színész volt, vérbeli bohóc - ezt mutatják eszementen pimasz levelei, táviratai, interjúi.

Österreichisches Theatermuseum, 1. Innere Stadt, Lobkowitzplatz 2. Megtekinthetõ 2010. július 4-ig, keddtõl szombatig, 10-18 között

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.