kiállítás - THOMAS BERNHARD UND DAS THEATER

  • - banza -
  • 2009. november 26.

Zene

címmel nyílt remek kiállítás Bécsben a nagy író halálának 20. évfordulója alkalmából.
címmel nyílt remek kiállítás Bécsben a nagy író halálának 20. évfordulója alkalmából. Egyre nyilvánvalóbbnak látszik, hogy Bernhard túlélte azt a húsz (harminc?) évet, mely amolyan purgatórium minden mûvész halála után: ekkor derül ki, hogy megmarad-e mûvébõl valami, vagy a nagy része elsüllyed. Bernhard halhatatlansága egyre kevésbé vitatható: darabjait (legalábbis német nyelvterületen) rendszeresen játsszák, prózája él, és mindennél hatásosabb.

A kiállítás mottója egy Bernhard-aforizma: "Maga Ausztria sem más, mint egy színpad", amelynek igazságát a legutóbbi hetek eseményei is alátámaszthatják. Köztudott, hogy Bécsben jelenleg amolyan egyetemi "diáklázadás" zajlik. Nos, november 14-én a diákok megszállták Bernhard színházi mûködésének fényes színpadát, a Burgtheatert, ahol az új igazgató, Matthias Hartmann engedélyével 20 perces tiltakozó gyûlést rendeztek a Lorenzaccio szünetében. A nézõk színházként fogadták ezt, egyesek búúúúztak, mások önfeledten tapsoltak. Kár, hogy Bernhardunk nem lehetett ott.

Maga a kiállítás pazar; nem túl nagy, de nem is felületes. Az egyik teremben amolyan színházat kapunk, vacsoraasztalhoz ülhetünk, mintegy a Ritter, Dene, Voss címû Bernhard-dráma színpadára, és fülhallgatón meg egy monitoron végigkísérhetjük a Claus Peymann által rendezett elõadást. Komoly tanulsággal járt ez e sorok szerzõjének: Bernhard látszólag színházellenes, cselekmény nélküli mûvei teátrálisan is remekül hatnak, ha vérbeli színészek kapják a szájukba a szöveget. Gert Voss teljesítménye különösen lenyûgözõ, miként az is, amit Traugott Buhre csinál A színházcsinálóban, nem is szólva a végképp zseniális Bruno Ganzról. És még egy konklúzió: maga Thomasunk is nagy színész volt, vérbeli bohóc - ezt mutatják eszementen pimasz levelei, táviratai, interjúi.

Österreichisches Theatermuseum, 1. Innere Stadt, Lobkowitzplatz 2. Megtekinthetõ 2010. július 4-ig, keddtõl szombatig, 10-18 között

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.