Kiállítás: Nem szabad kőművesek (Kicsiny Balázs installációja)

  • Hajdu István
  • 2002. november 14.

Zene

Az európai kultúra egyik legszebb és legteljesebb metaforája a katedrálisépítés, tehát nem pusztán maga az égbe szökkenő mű, hanem a hozzá vagy talán inkább az emeltetéséhez vezető processzus.
Az európai kultúra egyik legszebb és legteljesebb metaforája a katedrálisépítés, tehát nem pusztán maga az égbe szökkenő mű, hanem a hozzá vagy talán inkább az emeltetéséhez vezető processzus.

Hogy a metafora mennyire életteli volt még nem is olyan régen, arra igazán megható bizonyíték az avantgárd alkonya néhány nagy képviselőjének gesztusa: 1985-ben Joseph Beuys, Enzo Cucchi, Anselm Kiefer és Jannis Kounellis, a svájci művészettörténész Jean-Christophe Ammann meghívására néhány napot Bázelben töltött, hogy meghányhassák és vethessék a világ nagy kérdéseit meg a lehetséges válaszokat. Persze jobbára a művészetről beszélgettek; a művészet újraértékelendő helyéről és szerepéről, a századvég sajátos szellemi és társadalmi struktúrájáról. A második napon Kounellis előhozta ideáját, miszerint meg kellene teremteni a 20. századi Európa intellektuális szintézisét, amint a középkor is megalkotta az akkori világét a katedrálisokkal, a szétesettséggel szemben újra kellene szerkeszteni a rendezőelvet. A beszélgetés vége felé Kounellis metaforáját Beuys ismételte meg, de már felszólító módban:

"Építsünk katedrálist!"

Az ezeréves winchesteri katedrális falai a 20. század elején repedezni kezdtek, s mint kiderült, a katasztrófa, vagyis a székesegyház összeomlásának elkerülésére egyetlen eljárás alkalmas. Alulról, a padlat megerősítésével lehet csak megmenteni az épületet, a munkát pedig csak búvár végezheti, aki aláássa a pádimentumot, hogy cementtel erősíthesse meg az alapokat. Egy William Walker nevű nehézbúvár hat teljes évig dolgozott a templom alatt, s elszántságát siker kísérte.

Az évek óta Angliában élő Kicsiny Balázs Kounellis és Beuys metaforáját ezzel a mélyen rétegzett építészettörténeti mozzanattal már-már misztikus szférákba ragadta fel. Installációja - melyet eredetileg a winchesteri katedrális terében mutatott be a szó legszorosabb értelmében emlékül - öt, fekete ruhába bújt, belülről megvilágított, nehézbúvársisakot viselő figura együtteséből szerkesztődik, s az alakok egyszerre mormolnak halleluját a megszállottan alászálló Walkernek, valamint a katedrálist építő-emelő bencés barátoknak, vagyis magának a munkának (a bencések jelszava Ora et Labora - imádkozzál és dolgozzál) és persze az építés értelmébe vetett hitnek.

Kicsiny Balázs sokszor és sok helyütt hivatkozott munkájával kapcsolatban Jónásra, főként a próféta imája és szabadulása jelentett számára alapvető élményt: "Mert mélységbe vetettél engem, tenger közepébe, és körülfogott engem a víz; örvényeid és habjaid mind átmentek rajtam! / És én mondám: Elvettettem a te szemeid elől; vajha láthatnám szentséged templomát! / Körülvettek engem a vizek lelkemig, mély ár kerített be engem, hínár szövődött a fejemre. / A hegyek alapjáig süllyedtem alá; bezáródtak a föld závárjai felettem örökre! Mindazonáltal kiemelted életemet a múlásból, oh Istenem!" Említhetné persze Jóbot és Jeremiást is, de lévén képzőművész, ragaszkodnia kell az anyaghoz; a matéria kényszerűen elsődlegessé lesz a spirituálissal szemben. De csak egy pillanatig.

Víz, hegy, süllyedés

- Kicsiny Balázs szinte minden munkájának lényegi eleme e három szó variációiból származik. A nyolcvanas években a bányász, később a tengerész volt, most pedig a mélység, a sötétség és a víz szintézisének bajnoka, a búvár lesz színpadának főszereplője, aki végül-végre emberalakot is öltött, hiszen a korábbi szcénák, berendezett terek protagonistái általában szimbólumokban, ornamentálissá lett emblémákban jelentek csak meg a néző előtt; jelképként egy jelképes történetben. A búvár testet öltése új dimenzióba helyezi Kicsiny Balázs hittel teli monumentumképző szándékát: a metafizikai tetté nemesedett munka mintegy visszahumanizálódik a szerzetesek megdermedt mozdulataival és a sisakok derengő fényeivel. S megnyílik a pálya az értelmezés egy újabb esélye előtt is: lélek és búvár egymásra talál, és egybecsúszik. A hit és a munka új, belső megvilágítást kap a kézenfekvő, pszichológiai gesztus révén: a mozdulataikba fagyott kőművesek az indulattalan elszánás aktivistáivá lesznek. A finoman megfogalmazott paradoxon Kicsiny Balázs installációját regényes-romantikus szakrális művé emeli.

Hajdu István

Munkavégzés folyamatban, avagy búvárok a katedrálisban. Ludwig Múzeum, december 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.