Kocsmai példázat - Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. december 7.

Zene

Elárulok egy trükköt: ha négy ember beszélget egy kocsmaasztalnál, szinte egy egész előadás milyensége múlhat azon, hogyan ülteti le őket a rendező. Ha úgy, mint mondjuk harminc-negyven évvel ezelőtt volt kötelező - azaz szemben a közönséggel, mint Krisztust és az apostolokat az utolsó vacsorán -, akkor a rendező elsősorban a láthatóságra koncentrál, és kevéssé bízik a színészekben. Hogy egyéb rendezői elvekre, bátorságra, egyebekre már ne is következtessek ebből.

Elárulok egy trükköt: ha négy ember beszélget egy kocsmaasztalnál, szinte egy egész előadás milyensége múlhat azon, hogyan ülteti le őket a rendező. Ha úgy, mint mondjuk harminc-negyven évvel ezelőtt volt kötelező - azaz szemben a közönséggel, mint Krisztust és az apostolokat az utolsó vacsorán -, akkor a rendező elsősorban a láthatóságra koncentrál, és kevéssé bízik a színészekben. Hogy egyéb rendezői elvekre, bátorságra, egyebekre már ne is következtessek ebből.

Nos, Sánta Ferenc Az ötödik pecsét című regényének túl-túlnyomó részében ez történik: négy ember szemben velünk beszélget egy kocsmaasztalnál: Gyurica, az órás, Király, a könyvügynök, Kovács, az asztalos és Béla kolléga, a kocsmáros.

Az életről beszélgetnek, a könyvek fontosságáról, a borjúszegy elkészítési módozatairól, a fák megmunkálhatóságáról, a dohányról, történeteket és tapasztalatokat mesélnek - a tomboló nyilasterror kellős közepén a kocsma a béke szigetének látszik, ahol a legfőbb konfliktust a rezonőr, titokzatos, cinikus és filozofikus Gyurica gerjeszti, örökös kötekedésével, ellentmondásával. Már a helyzet is példázatos: négy kisember az embertelenség közepén. Sánta Ferenc regénye 1963-ban jelent meg - a rendszerváltás óta, vagy már régebben is, az író szigorúan rejtőzködik...

A Nemzeti Színház előadását Jordán Tamás rendezte. Hamvai Kornél írta a regényt színdarabbá - az ő dolgát egyszerre könnyítette és nehezítette a rengeteg "készen kapott" dialógus, merthogy mégiscsak epikus hömpölygésű - azaz színpadon lassú - és statikus az egész. De mondom: amivel a regény címében már Sánta is operál, János Jelenések könyvének a pecsétek feltöréséről szóló része, maga is példázat, amiként az a Gyurica által fölvetett morális dilemma is: a vérengző zsarnok Tomoceuszkakatiti vagy a bűntelen, de tökéletesen szétalázott és megnyomorított Gyugyu rabszolga lenne-e az ember, ha választani kellene. A regényben a realista környezet és a történelmi kontextus - a kocsma, a magánéleti helyszínek, illetve a nyilasterror - puszta staffázs; a színházban értelemszerűen maga a darab.

Mert Jordánt ugyan ez a morális dilemma - és egy másik morális dilemma - érdekelte igazán, mégis a körítést hangsúlyozta, ezzel végeredményben sztorivá naturalizálta magát a példázatot. Az első dilemmára nem tudnak felelni hőseink - nota bene: a szünetben ezt taglaló közönség sem -, a másodikra, amelybe a történelmi kontextus, a nyilasterror kényszeríti őket, kénytelenek. Amikor életük árául azt szabja a jó modorú és okos Civilruhás, hogy megüssék a kikötött és félig már agyonvert embertársukat, csak egy képes közülük a nyomorult életet választani.

Igen ám: de neki, pont neki, azaz Gyuricának szintén nem áll módjában választani: neki egyszerűen muszáj életben maradnia, mert rejtegetett zsidó gyerekek élete függ tőle. Gondolkodnia sem lehet erről, nemhogy választania. A többiek pedig szeretnék az életet választani - de nem bírják; meghalnak mind. És most ne elemezzük, mennyiben reális ez a helyzet (semennyiben a regényben, és teljesen a színházban) - hiszen példázatot látunk, a választás kényszeréről és lehetetlenségéről.

A közönséget fölvillanyozza az elgondolkodtató Gyurica-dilemma - ez az igazi morális színház legfőbb célja. A velejéig régi vágású, már-már unalmasan ötlettelen előadást ez tartja életben, és - csöppet sem mellékesen - néhány színészi alakítás. A nagyon döcögős első rész - az átmeneti vendég, majd a nyilasok betoppanásával, a fejlemények jelzésszerű előrevetítésével - valójában fölvezetése a felpörgő másodiknak, abban is leginkább az utolsó három, igazán drámai jelenetnek.

A Gyuricát játszó Benedek Miklós a legjobb: képes az első pillanattól megérzékíteni a figura mimikrije és lényege közti feszültséget. Jók a töprengő megszólalások - és súlyosak a hallgatásai is: mindenki tudhatja, hogy itt valamiről van hallgatva. Benedek ráadásul a legvégén a tragédiáig futtatja fel ezt a szordínós figurát; semmi kétségünk: meghal ő is, de épp azzal, hogy életben marad.

A kisemberek ábrázolásában nagy professzor Hollósi Frigyesé a másik súlyos karakter: Béla kocsmáros aztán a legkevésbé sem hősnek született. És Hollósi szerencsére nem heroizál, nem mutatja döntésnek, választásnak azt, ami szimpla képtelenség, és ezért az ő saját halálához vezet. Élni akar - és meghal.

Rátóti Zoltán játssza az öltönyös, tisztakezű, okos és kegyetlen nyilast: első jelenetében rezzenéstelen arccal hallgatja Mertz Tibor fényképészének dadogós, felháborodott följelentését - ekkor is nagyszerű, és a végén, a fifikás gyilkolásban még elegáns is.

Csankó Zoltán asztalosa és Újvári Zoltán könyvügynöke a reális közegbe kapaszkodva járja végig törvényszerű útját: hőssé lesz két kisember. Jó, hogy a félhalott, véres emberféleséget súlyossá tudja tenni László Zsolt.

Van olyan, hogy egy színházi előadás egyszersmind erkölcsi kiállás nehéz időkben. Általában azért szerencsésebb, ha a rendezés nem az üzenetet, hanem az előadást abszolválja.

Nemzeti Színház, november 30.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.