koncert - MATISYAHU

  • V. Á.
  • 2010. szeptember 9.

Zene

Talán nem én vagyok az egyetlen Magyarországon, akinek a legjobb Matisyahu-lemez épp egy koncertanyag, mégpedig a rengeteg helyen hivatkozott Live At Stubb's. Hiszen egyrészt mentes azoktól a - főleg a klisészerű reggae-dub hangminták egymásra pakolgatásában manifesztálódó - üresjáratoktól, amelyekbe a stúdiózás során szeret belefutni a haszid zsidó, ennek ellenére virtigli reggae-t éneklő és beatboxoló Matisyahu (polgári nevén Matthew Paul Miller) és zenekara, másrészt pedig a koncertlemez - és ez igaz a neten fellelhető, nagyszámú Matisyahu-kalózfelvétel jó részére is - a pőrébb hangszerelésének és a dalok tipikusabbnak mondható reggae-verziójának köszönhetően rendkívül életteli és energikus.
Talán nem én vagyok az egyetlen Magyarországon, akinek a legjobb Matisyahu-lemez épp egy koncertanyag, mégpedig a rengeteg helyen hivatkozott Live At Stubb's. Hiszen egyrészt mentes azoktól a - fõleg a klisészerû reggae-dub hangminták egymásra pakolgatásában manifesztálódó - üresjáratoktól, amelyekbe a stúdiózás során szeret belefutni a haszid zsidó, ennek ellenére virtigli reggae-t éneklõ és beatboxoló Matisyahu (polgári nevén Matthew Paul Miller) és zenekara, másrészt pedig a koncertlemez - és ez igaz a neten fellelhetõ, nagyszámú Matisyahu-kalózfelvétel jó részére is - a põrébb hangszerelésének és a dalok tipikusabbnak mondható reggae-verziójának köszönhetõen rendkívül életteli és energikus. A zenész jobb kalózanyagait is többször hallgattam az utóbbi idõben, mint a ványadtra sikerült legutóbbi stúdióalbumot, a Lightot.

A koncert mégis felemásra sikerült. Vagy az énekes unja már, hogy egzotikus állatként kezelik a reggae-színtéren, és ezért akart szakítani az ortodox felállással, vagy a - már nem is annyira új - tagság erõltette a borultabb vonalat, de a kétórás fellépésbõl úgy negyven-ötven percnyi üresjáratot, alibizenélést nyugodtan elhagyhattak volna. Akárcsak a felismerhetetlenségig gyorsított, szintibasszussal elõadott Close My Eyest és a pont ellenkezõleg, altatódalként játszott Aish Tamidot, amibõl a Stubb'son megszokott verzió drámaiságát teljesen sikerült kiölni. Ám amikor nekiálltak igazi zenekarként játszani, és Stu Brooks is a basszusgitárját pengette inkább a szintetizátor buzerálása helyett, valamiért mégiscsak elkezdett mûködni a dolog: a Chop'em Down végét egészen vadra vették, s a lemezen kimondottan lagymatag Jerusalem is úgy ütött élõben, hogy még az alig harmincas Miller kedves öregúrra emlékeztetõ botorkálását is megbocsátottam volna, ha a vége felé nem veszik elõ a King Without A Crownt, és nem ölik ki belõle a koncertverzió húzását.

Syma csarnok, szeptember 5.

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.