Koncert - Szél verte, eső mosta - A Depeche Mode a Puskás Ferenc Stadionban

  • - minek -
  • 2009. július 2.

Zene

A vissza-visszatérő Depeche Mode-koncertek fővárosunk zenei életének üde színfoltjai - mondhatnánk, ha feltétlenül füllenteni szeretnénk, habár kár lenne lebecsülni mindazt, ami sok tízezer ember számára jelent felhőtlen szórakozást. Tulajdonképpen a világ egyik legnagyobb rejtélye, kik és miért járnak nálunk a meglehetősen frekventáltan előforduló DM-szeánszokra - ha valaha igaz is volt, hogy jórészt talpig svarcba öltözött, brikettfrizurás fazonok töltötték meg a lelátókat, mára ebből csak a merő, mindenhol fellelhető eklektika maradt.

A vissza-visszatérő Depeche Mode-koncertek fővárosunk zenei életének üde színfoltjai - mondhatnánk, ha feltétlenül füllenteni szeretnénk, habár kár lenne lebecsülni mindazt, ami sok tízezer ember számára jelent felhőtlen szórakozást. Tulajdonképpen a világ egyik legnagyobb rejtélye, kik és miért járnak nálunk a meglehetősen frekventáltan előforduló DM-szeánszokra - ha valaha igaz is volt, hogy jórészt talpig svarcba öltözött, brikettfrizurás fazonok töltötték meg a lelátókat, mára ebből csak a merő, mindenhol fellelhető eklektika maradt.

A mostanában készült DM-dalok (őszintén szólva, leginkább kétséges) poptörténeti értékéről felesleges értekezni: a Tour Of The Universe Puskás-stadion-béli állomásán is megítélhette mindenki, elválik-e ama bizonyos végtermék a naponta mérgekkel bombázott májtól.

S lőn: a produkció - amelynek dramaturgiája, a pontos program, három apróbb-nagyobb variációs lehetőséget leszámítva, előre adott - remekül szemlélteti, mit számíthatunk klasszikus darabnak, s mi az, ami soha nem fog bekerülni abba a bizonyos panteonba (mely részben virtuális és vitatott, részben meg a rajongók kicsiny lelkének kellős közepén helyezkedik el).

Az erős közepesre sikerült új lemez tán nem a legmegfelelőbb vázalkotó nyersanyag - de ezt ők is így gondolják: két elszigetelt blokkban le is tudják a kötelező albumpromóciót (rögvest az elején egy dinamikus, majd később egy lassúzós epizód keretében). A koncert többi részét a laikusok által is rögvest azonosítható dalok (hogy azt ne mondjuk: slágerparádé), illetve a nagyközönség előtt tán kevésbé ismert, de egy rajongó számára kötelező, általában még a nyolcvanas évekre datálható gyöngyszemek teszik ki. Sokan figyelik aggódva, miként bírja a terhelést a frissen műtött Dave Gahan énekes: nos, azt kell mondanunk, hogy a szokottnál jóval visszafogottabb mozdulatokkal, zömmel óvatos helyváltoztatással kíséri le a koncertet - s ezzel dicséretesen eleget is tesz az előzetes orvosi intelmeknek! Némely hangsúlyozottan cinikus vélekedések szerint már a dalcsokor összeállításakor is figyelembe kellett venni a frontember korlátozott terhelhetőségét - de mindez csak merő konfabuláció: Gahan csaknem hibátlanul látja el az élő mikrofonállvány nehéz feladatát. Az eső által kegyetlenül vert (de szét nem kergetett, sőt még jobban megacélozott) publikum - az énekeltetős slágereken kívül - leginkább arra vevő, amikor a többségi dalszerző Martin Gore is belecsap a húrokba: a kemény, fejrázós gitártémák (például a Preciousben vagy az In Your Roomban) kellőképpen kihozzák mindenkiből a headbangelő állatot. Mindeközben kiderül, hogy vizuálban azért erős a turné, a helyenként szellemes és szórakoztató vetítés pedig nem csupán a színpadot elmosódott foltokban észlelő rövidlátók és farkasvakok szórakoztatását szolgálja. A fő blokk záró számait pedig elég csak ideírni: I Feel You, Policy Of Truth, Enjoy The Silence (és most mindenki!), Never Let Me Down Again. És a ráadásban - többek között - akad még egy sajátos verzióban előadott Master and Servant, plusz a Personal Jesus, amely alatt a szerző és szintén didergősre ázott partnere felelevenítheti az összes eddig forgalomban lévő, rontott szövegverziót.

Puskás Ferenc Stadion, június 23.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.