könyv - CHRISTOPHER ISHERWOOD: ISTEN VELED, BERLIN

  • - d. magyari -
  • 2009. január 15.

Zene

"Fényképezőgép vagyok, nyitott rekeszszel..." - határozza meg magát a töredékekből összeálló mű Christopher Isherwood nevű elbeszélője, aki - mint erre a rövid bevezető előzékenyen figyelmeztet is - nem azonos a hasonló nevű szerzővel. De alapvetően hagyományos elbeszéléseket olvasunk - viszont amiről szólnak, nagyon is huszadik századi: hogyan, s eleinte milyen észrevétlenül szivárog, mászik, majd masírozik bele a történelem a mindennapjainkba.
"Fényképezõgép vagyok, nyitott rekeszszel..." - határozza meg magát a töredékekbõl összeálló mû Christopher Isherwood nevû elbeszélõje, aki - mint erre a rövid bevezetõ elõzékenyen figyelmeztet is - nem azonos a hasonló nevû szerzõvel. De alapvetõen hagyományos elbeszéléseket olvasunk - viszont amirõl szólnak, nagyon is huszadik századi: hogyan, s eleinte milyen észrevétlenül szivárog, mászik, majd masírozik bele a történelem a mindennapjainkba.

A fényképezõgép a vihar kitörése elõtti pillanatokat rögzíti a nácizmus hatalomra jutása elõtti Berlinben. A szerzõ a harmincas évek elején itt tanított angolt. Könnyeden, önironikusan számol be mindennapjairól, barátairól, tanítványairól. Például leírja fõbérlõje, Fräulein Schroeder lakását, ahol rajta kívül még négy albérlõ lakik, köztük Fräulein Mayr: "Én bajor vagyok, és egy bajor sohasem tudja elfelejteni, ha megsértették." Most épp a lenti szomszédasszony sértette meg, aki ráadásul zsidó. A kisasszony névtelen levelet ír a hölgy kérõjének... A rügeni strandon a nyaralók zászlócskákat tûznek a homoksánccal körbekerített strandszékükre: ott a náci lobogó is. Az egyik fejezetben megismerünk egy zsidó családot: Bernhard nem tûr játék katonákat és játék puskákat a cég üzletében, ami elõtt nemsokára egyenruhás SA-legények állnak, a vásárlókat eltanácsolandó.

A gép a magáneseményeket fényképezi, a képeken a történelem látszik: a sebesült lábujj és a kerti parti helyén a "pusztulás elõtti jelmezes fõpróba". A mû - Réz Ádám kiválóan fordította magyarra - 1972-ben már megjelent nálunk. Érdemes újraolvasni.

Fordította: Réz Ádám. Európa, 2008, 300 oldal, 2500 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.