Könyv: Apakönyvi kivonat (Györe Balázs: Halottak apja)

  • Jánossy Lajos
  • 2003. augusztus 7.

Zene

Az utóbbi évtized magyar prózistáinak jelentős része többször és hangsúlyosan bejelentette igényét a történetek visszavételére, arra a rekonstrukcióra, amely a nyolcvanas évtized nyelvkritikai és történetdekonstrukciós eredményeivel egyrészt számol és számot vet, másrészt szembenéz az elvégzett munka folytathatatlanságával, vagyis a nyelvileg megtisztított terepen kísérli meg helyreállítani a történet rangját, felülvizsgálni az epikai hagyományt. Ám sokszor úgy tűnik, nem számolnak azzal az irodalmilag végrehajtott és filozófiailag is releváns dekonstrukcióval, amely szembenézve a világát vesztett individuum helyzetével, egyben fel is számolta szereplőinek sajátszerűségét, és megteremtette a "tulajdonságok nélküli ember" huszadik századi modelljeit. (Musil, Kafka, Beckett, Camus - sorolhatnánk.) Ennek az ontológiai jelentőségű ténynek a negligálása oda vezethet, hogy nem veszik számba: a rekonstrukció is ugyanebből a pontból, de ellenkező irányban vihető végbe.
Az utóbbi évtized magyar prózistáinak jelentős része többször és hangsúlyosan bejelentette igényét a történetek visszavételére, arra a rekonstrukcióra, amely a nyolcvanas évtized nyelvkritikai és történetdekonstrukciós eredményeivel egyrészt számol és számot vet, másrészt szembenéz az elvégzett munka folytathatatlanságával, vagyis a nyelvileg megtisztított terepen kísérli meg helyreállítani a történet rangját, felülvizsgálni az epikai hagyományt. Ám sokszor úgy tűnik, nem számolnak azzal az irodalmilag végrehajtott és filozófiailag is releváns dekonstrukcióval, amely szembenézve a világát vesztett individuum helyzetével, egyben fel is számolta szereplőinek sajátszerűségét, és megteremtette a "tulajdonságok nélküli ember" huszadik századi modelljeit. (Musil, Kafka, Beckett, Camus - sorolhatnánk.) Ennek az ontológiai jelentőségű ténynek a negligálása oda vezethet, hogy nem veszik számba: a rekonstrukció is ugyanebből a pontból, de ellenkező irányban vihető végbe.

Újjáépítés

Ha a nagy narratívák szétforgácsolódtak, ha a világ rajza csak szétrázott fragmentumokban ragadható meg, akkor az "újjáépítés" programja is egzisztenciális megalapozottságú kell hogy legyen, különben az egyén élettörténetének, a narratív identitásnak a megkerülésével az újraalkotott világ csak díszletek együttese lesz, a különösség érdekességként, a sors megmagyarázhatatlan csodák sorozataként kaphat csupán formát. Györe Balázs új könyve igen jelentős vállalkozás az utóbbiak elkerülésére. Az író ugyanis épp a világ mitológia nélküli valóságával néz szembe, következésképp utolsó reményként a személy freskójának megalkotására ad esélyt.

Művének ars poeticája, krédója egy Györe által is megidézett Pilinszky-gondolat lehetne: "...olyasmibe kell behatolni, ami a valóságban régesrég, visszavonhatatlanul és végérvényesen megtörtént. Befejeződött, megtették, bekövetkezett. Minden mű abba hatol be, ahol már nincs mit tennie... Még pontosabban: a befejezettbe és a megváltoztathatatlanba először szól bele a valódi cselekedet... Minden lejátszódhat újra, holott megismételhetetlen, minden megváltódhat, holott megválthatatlan, jóvátehető, holott jóvátehetetlen, és vadonatúj, holott végérvényesen vége van." Arról az evangéliumi esztétikáról esik itt szó, amelyet Pilinszky gondolkodásának az alappilléreként jelölt ki, amely "az elébe került szívvel (...) tökéletesen egyedül kíván maradni, mintha a világon rajtuk kívül semmi egyéb nem volna. (...) A keresztény művész nem mesteri ábrázolója kíván lenni hősének, hanem felebarátja, s nem szerencséje, hanem veresége óráiban akar legközelebb férkőzni hozzá", teszi hozzá a Tűnődés az "evangéliumi esztétikáról" című esszéjében. Györe Balázs aparegénye pontosan ezt teszi. Az apjával, a befejezett élet árnyékában tökéletesen magára maradt fiú a végső vereséggel néz szembe, az életében megszólíthatatlan és szólásra képtelen, kimondhatatlan és önmagát kimondani képtelen individuummal. Mindezt a

személyesség

olyan, nem privát (!) fokán, ahol a dialógus elkezdhető. "A szóval, amit az Én a másik Énnek mond, a szó kimondásával, amivel elismeri, hogy Te vagy, az Én lemond különösségének korlátlan, de negatív szabadságáról, és magára vállalja azt a felelősséget, ami minden szó kölcsönösségéből, Én és Te nyelvi harmóniájának feltételezéséből rá háramlik" - így Martin Buber. Györe prózája az európai hagyomány hermeneutikai vonulatát írja tovább, amennyiben a szó realitását abban a folyamatban látja és láttatja, amely a könyv tárgya és formája egyben, az apa életének fiúi újramondásában, abban az expedícióban, amely a megformálás erejében bízva a megértés kalandjaként jelenik meg, az Én és a Te közös és paradox interakciójaként, ugyanakkor az azonosságkeresés detektívhistóriájaként. Mert miközben íródik a könyv, azaz megmutatkozik az írás tiszta ideje, az írói perspektíva fokozatosan változik, az írás idejében felbukkanó dokumentumok, az apa naplói elkezdik átírni a fiúi közelítéseket. Az apa, akit a szerző könyvének elején az író versus olvasó szembeállításban olvasóként aposztrofál, egyszer csak megszólal, jegyzetei felülírják az arcképet, amit a fiú gyötrelmes erőfeszítései során megrajzolni próbál. Egy elhallgatott és eltakart élet hangjai kérnek szót, törnek a felszínre, az apai maszk, az "olvasó" mögül előkéredzkedik az író, az érzékeny és érzéki valaki, a kierkegaard-i etikus mögül az erotikus, akivel a fiúnak szóba kell állnia. Györe Balázs, aki minden eddigi könyvében is hangsúlyosan jelezte, hogy írásai a "valóságban is léteznek", vagyis mondataiban még a szereplők nevét sem tudja megváltoztatni, a legelemibb és önmagához híven a legkövetkezetesebb megoldást választja: szövegébe beemeli apjának naplórészleteit. Ahogyan korábbi műveiben, most sem változtat azon a meggyőződésén, hogy az írás, a nyelv, a valóság hűséges újraalkotásakor a megismerés művészi formáinak kihordásával gyarapodik és gazdagít, hovatovább a szó kimondásával, a névadással az ige szakralitása állíttatik helyre. Tőmondatai, szövegének szikár retorizáltsága, kérdéseinek feltáró egyszerűsége és tapogatózó kijelentéseinek elementaritása is ezt célozza.

Györe Balázs könyve a kiszabadítás és a kiengesztelés történetének művé nemesített emléke, eredeti értelemben megrendítő olvasmány. A megértés ígéretével és drámájával, nyíltságával és szemérmességével beszél. Simone Weil szavaival: arról, "ami személyes és ami szent".

Jánossy Lajos

2003, Kalligram, 149 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!