Könyv: Apakönyvi kivonat (Györe Balázs: Halottak apja)

  • Jánossy Lajos
  • 2003. augusztus 7.

Zene

Az utóbbi évtized magyar prózistáinak jelentős része többször és hangsúlyosan bejelentette igényét a történetek visszavételére, arra a rekonstrukcióra, amely a nyolcvanas évtized nyelvkritikai és történetdekonstrukciós eredményeivel egyrészt számol és számot vet, másrészt szembenéz az elvégzett munka folytathatatlanságával, vagyis a nyelvileg megtisztított terepen kísérli meg helyreállítani a történet rangját, felülvizsgálni az epikai hagyományt. Ám sokszor úgy tűnik, nem számolnak azzal az irodalmilag végrehajtott és filozófiailag is releváns dekonstrukcióval, amely szembenézve a világát vesztett individuum helyzetével, egyben fel is számolta szereplőinek sajátszerűségét, és megteremtette a "tulajdonságok nélküli ember" huszadik századi modelljeit. (Musil, Kafka, Beckett, Camus - sorolhatnánk.) Ennek az ontológiai jelentőségű ténynek a negligálása oda vezethet, hogy nem veszik számba: a rekonstrukció is ugyanebből a pontból, de ellenkező irányban vihető végbe.
Az utóbbi évtized magyar prózistáinak jelentős része többször és hangsúlyosan bejelentette igényét a történetek visszavételére, arra a rekonstrukcióra, amely a nyolcvanas évtized nyelvkritikai és történetdekonstrukciós eredményeivel egyrészt számol és számot vet, másrészt szembenéz az elvégzett munka folytathatatlanságával, vagyis a nyelvileg megtisztított terepen kísérli meg helyreállítani a történet rangját, felülvizsgálni az epikai hagyományt. Ám sokszor úgy tűnik, nem számolnak azzal az irodalmilag végrehajtott és filozófiailag is releváns dekonstrukcióval, amely szembenézve a világát vesztett individuum helyzetével, egyben fel is számolta szereplőinek sajátszerűségét, és megteremtette a "tulajdonságok nélküli ember" huszadik századi modelljeit. (Musil, Kafka, Beckett, Camus - sorolhatnánk.) Ennek az ontológiai jelentőségű ténynek a negligálása oda vezethet, hogy nem veszik számba: a rekonstrukció is ugyanebből a pontból, de ellenkező irányban vihető végbe.

Újjáépítés

Ha a nagy narratívák szétforgácsolódtak, ha a világ rajza csak szétrázott fragmentumokban ragadható meg, akkor az "újjáépítés" programja is egzisztenciális megalapozottságú kell hogy legyen, különben az egyén élettörténetének, a narratív identitásnak a megkerülésével az újraalkotott világ csak díszletek együttese lesz, a különösség érdekességként, a sors megmagyarázhatatlan csodák sorozataként kaphat csupán formát. Györe Balázs új könyve igen jelentős vállalkozás az utóbbiak elkerülésére. Az író ugyanis épp a világ mitológia nélküli valóságával néz szembe, következésképp utolsó reményként a személy freskójának megalkotására ad esélyt.

Művének ars poeticája, krédója egy Györe által is megidézett Pilinszky-gondolat lehetne: "...olyasmibe kell behatolni, ami a valóságban régesrég, visszavonhatatlanul és végérvényesen megtörtént. Befejeződött, megtették, bekövetkezett. Minden mű abba hatol be, ahol már nincs mit tennie... Még pontosabban: a befejezettbe és a megváltoztathatatlanba először szól bele a valódi cselekedet... Minden lejátszódhat újra, holott megismételhetetlen, minden megváltódhat, holott megválthatatlan, jóvátehető, holott jóvátehetetlen, és vadonatúj, holott végérvényesen vége van." Arról az evangéliumi esztétikáról esik itt szó, amelyet Pilinszky gondolkodásának az alappilléreként jelölt ki, amely "az elébe került szívvel (...) tökéletesen egyedül kíván maradni, mintha a világon rajtuk kívül semmi egyéb nem volna. (...) A keresztény művész nem mesteri ábrázolója kíván lenni hősének, hanem felebarátja, s nem szerencséje, hanem veresége óráiban akar legközelebb férkőzni hozzá", teszi hozzá a Tűnődés az "evangéliumi esztétikáról" című esszéjében. Györe Balázs aparegénye pontosan ezt teszi. Az apjával, a befejezett élet árnyékában tökéletesen magára maradt fiú a végső vereséggel néz szembe, az életében megszólíthatatlan és szólásra képtelen, kimondhatatlan és önmagát kimondani képtelen individuummal. Mindezt a

személyesség

olyan, nem privát (!) fokán, ahol a dialógus elkezdhető. "A szóval, amit az Én a másik Énnek mond, a szó kimondásával, amivel elismeri, hogy Te vagy, az Én lemond különösségének korlátlan, de negatív szabadságáról, és magára vállalja azt a felelősséget, ami minden szó kölcsönösségéből, Én és Te nyelvi harmóniájának feltételezéséből rá háramlik" - így Martin Buber. Györe prózája az európai hagyomány hermeneutikai vonulatát írja tovább, amennyiben a szó realitását abban a folyamatban látja és láttatja, amely a könyv tárgya és formája egyben, az apa életének fiúi újramondásában, abban az expedícióban, amely a megformálás erejében bízva a megértés kalandjaként jelenik meg, az Én és a Te közös és paradox interakciójaként, ugyanakkor az azonosságkeresés detektívhistóriájaként. Mert miközben íródik a könyv, azaz megmutatkozik az írás tiszta ideje, az írói perspektíva fokozatosan változik, az írás idejében felbukkanó dokumentumok, az apa naplói elkezdik átírni a fiúi közelítéseket. Az apa, akit a szerző könyvének elején az író versus olvasó szembeállításban olvasóként aposztrofál, egyszer csak megszólal, jegyzetei felülírják az arcképet, amit a fiú gyötrelmes erőfeszítései során megrajzolni próbál. Egy elhallgatott és eltakart élet hangjai kérnek szót, törnek a felszínre, az apai maszk, az "olvasó" mögül előkéredzkedik az író, az érzékeny és érzéki valaki, a kierkegaard-i etikus mögül az erotikus, akivel a fiúnak szóba kell állnia. Györe Balázs, aki minden eddigi könyvében is hangsúlyosan jelezte, hogy írásai a "valóságban is léteznek", vagyis mondataiban még a szereplők nevét sem tudja megváltoztatni, a legelemibb és önmagához híven a legkövetkezetesebb megoldást választja: szövegébe beemeli apjának naplórészleteit. Ahogyan korábbi műveiben, most sem változtat azon a meggyőződésén, hogy az írás, a nyelv, a valóság hűséges újraalkotásakor a megismerés művészi formáinak kihordásával gyarapodik és gazdagít, hovatovább a szó kimondásával, a névadással az ige szakralitása állíttatik helyre. Tőmondatai, szövegének szikár retorizáltsága, kérdéseinek feltáró egyszerűsége és tapogatózó kijelentéseinek elementaritása is ezt célozza.

Györe Balázs könyve a kiszabadítás és a kiengesztelés történetének művé nemesített emléke, eredeti értelemben megrendítő olvasmány. A megértés ígéretével és drámájával, nyíltságával és szemérmességével beszél. Simone Weil szavaival: arról, "ami személyes és ami szent".

Jánossy Lajos

2003, Kalligram, 149 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.