Könyv: Az anyja kiskésit (Jusztina Harsona: Naplómmal kettesben)

  • Zoltán Gábor
  • 2000. december 7.

Zene

December 8-án a Centrál kávéházban adják át a Bródy-díjat. Mostanra vált nyilvánossá, hogy a legjelentősebbnek ítélt, álnéven közreadott regény szerzője az irodalmi berkekben eddig ismeretlen Pásty Júlia.
December 8-án a Centrál kávéházban adják át a Bródy-díjat. Mostanra vált nyilvánossá, hogy a legjelentősebbnek ítélt, álnéven közreadott regény szerzője az irodalmi berkekben eddig ismeretlen Pásty Júlia.Piros nyelű kés van a férfinál. Amikor rájuk csukódik a liftajtó, előveszi és megmutatja a nőnek. Már gyerekkorában kedvenc színe volt a piros. A nő levetkőzik. A hímtag puha. Kézzel rásegít. Jöhet az erőszak. A nő kiszáll azon az emeleten, ahol lakik. Az erőszaktevő benyomja a Földszint-gombot. A ház mellett, egy padon találnak rá a rendőrök. Részeg álomba merült. Megbilincselik. Lejön a nő meg a nő lánya. Püfölik.

Ez megtörténik úgy nagyjából fél óra alatt. Utána mi jön, miket érez és gondol a nő hónapokig, évekig: elgondolható és leírható. De a könyvben, melyet a Jusztina Harsona álnevű szerző írt, egy másik történet olvasható: a fiúé, akinek már kiskorában a piros volt a legkedvesebb színe, és aki már gyerekként agresszív volt. Ezt a történetet az anya beszéli el, napló formában, onnantól kezdve, hogy szeretett-rettegett nagyfia egy este mulatni indul, és nem tér haza.

A Bródy-alapítvány kurátorai évről évre könyvek tucatjait olvassák el, mindazon prózaköteteket, amelyeket első kötetes szerzők publikáltak. Így kellett lennie az 1999-ben jelentkező írók esetében is, Jusztina Harsona munkáját tehát jó néhány más kötet fölé helyezi döntésük, hogy mint legígéretesebbet, ezt a könyvet illeti a Bródy-díj.

Jusztina Harsona regénye bővelkedik mindazon hibákban, amiket kezdő író elkövethet, és amikre, ha profi szerkesztő elé kerül a szöveg, rá lett volna mutatva, és akkor a szerző hazakullog, és/vagy mindörökre lemond az írástól, vagy szépen nekilát rendbe tenni a kéziratot. Viszont nem kell ahhoz a prohongya szövegek barátjának lenni, hogy az ember ne tudjon némely stílushibákat, formatévesztéseket megbocsátani, sőt értékelni, ha azok amúgy megfelelnek a történetnek, az elbeszélés ott és akkor érvényes törvényeinek.

Ez a trükkökben és furfangokban nem bővelkedő regény képes rá, hogy érintkezésbe lépjen egy emberi lénnyel: "az olvasóval". Csöppet sem magától értetődő jelenség ez. Mert miközben a szövegek létrehozói általában igazodni próbálnak az irodalmi trendek, saját ismeretségi körük és az aktuális intézményrendszer elvárásaihoz, végül nemritkán oda jutnak, hogy amilyen közölhető, olyan érdektelen lesz a termékük. Holott eredendően egy regény éppen arra való, hogy szöveg útján kapcsolatot teremtsen térben, időben távol létező emberi lények között - és ez az, amiben Jusztina Harsona sikeresnek bizonyul.

A szenvedély

egy bizonyos pontig érthető szokott lenni, azon túl nem, így van ez esetünkben az anya szeretetével a fia iránt. Hiszen nő lévén, beleérzésre képes lény lévén tudja, mit kellett átélnie annak a nőnek, akit fia késsel fenyegetett a liftben, mégis az erőszaktevő számára keres mentségeket, és mindent megtesz, hogy kihozza a börtönből. Ám ennél ez a szenvedély veszélyesebb, ugyanis a fiú nem képes fölfogni az odaadást, a fogságból küldött levelek tele vannak számonkéréssel, gyűlölettel. Az anya tudja, hogy saját érdekében távol kéne tartania magát az ügytől, vagy még inkább, hogy megadva a hatóságoknak a szükséges információkat egyszer s mindenkorra zárt osztályra kéne juttatnia gyerekét. Akivel mégis egynek érzi magát, és akiért éhezve éjjel-nappal dolgozik, az jelenti számára a legnagyobb fenyegetést.

Jusztina Harsona meg tudja teremteni az ellentétes érzések realitását, és melléjük tudja állítani a józan gondolatokat. Miközben kavarog az iszonyat, a szeretet, a szánalom, nem szűnik meg a mérlegelés sem. Ennek az elsőkönyvesnek sikerül "történetet mondani" és "reflektálni", sikerül feszültséget teremteni a "szintek" között.

A börtöntöltelék fiú nemcsak úgy általában félelmetes, a regényben igen érzékletes leírások teszik ijesztővé ezt az alakot, akiről közben megvannak az emlékképek: szép fiatalember volt eredetileg. Egyszerre, egymás mellett létezik a testileg is folyamatosan torzuló gonosz és a kimagaslóan intelligens fiú képe. A regény bővelkedik részletekben, melyek váratlan tapasztalatokkal lepik meg az olvasót: hogy például a lesittelt ember, a késes erőszaktevő odabenn arra vágyik, hogy macskát simogathasson.

Miközben csokoládéval és naranccsal (betegnek lesz!) teli csomagokat cipel a börtönbe, az anya alig eszik, pedig nem könnyű számára a lemondás, mert olyan asszony ez, aki tudja értékelni a jó ételeket. Ha módja van rá, habzsolja az ennivalót, de hasonlóképpen a jó zenét és a szexet. Van egy szeretője, házas ember. A naplóban számos bejegyzés őrzi

a jól sikerült szeretkezések

emlékét. Ilyen rendszerességgel Sade márki és Csáth Géza rögzítette érzéki élményeit. Érdekes folyamatok játszódnak le egy asszonyban, mielőtt és miután leírja ezeket a szavakat: "csodálatosat szeretkeztünk", vagy mikor nem eszközölhet ilyen bejegyzést, mert megtagadta magát attól a férfitól, akit pedig kíván.

"Kedvesem a tengeren van, a rózsa még virít, amit tőle kaptam, a csokit ma ettem meg."

"Munka után várt a meglepetés, frissen borotvált kopasz fejjel az előszobában találtam a fiam. Félelmetes volt. Palacsintát sütöttem neki. (...) Egyszer a konyhában kést kért tőlem, azt hittem, leáll a szívem félelmemben, mindig előttem látom a piros nyelű kést. Különben megmutattam neki, hol tartom a késeket."

Talán az olvasó ma már nem is tarthat rá számot, hogy egy regényből valami újat megtudhasson, mondjuk az emberi természetről, efféle igényekről részint az ideológia, részint maga az irodalom kicsit már leszoktatta - ehhez képest nem várt adalékokkal találkozhat a Naplómmal kettesben című könyvben.

Zoltán Gábor

Jusztina Harsona: Naplómmal kettesben, Szeged, 1999, Bába és Társai Kft., 189 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.