Könyv: Ki szól értünk? (Bánáti Péter: Sanyikám, Gabikám)

  • Vári György
  • 2003. április 17.

Zene

"Szellemek járnak a lépcsőházban" - szól a regény első mondata. A tárgyakba beleíródott nyomasztó múlt megszólaltatója, a lépcsőház szellemeit látó, titokzatos elbeszélő ugyanaz, aki a prológus után induló történetben is képes belelátni a történet két címszereplőjének, Czakó Sándornak és fiának, Gábornak a gondolataiba. Az elbeszélő mindent tud a családi "szeretetlenségről", a családi és egyéni emlékezetet terhelő sebekről és bűnökről, viszonylag gyakran túl is lép a szereplők kompetenciaszintjén, és a regény fő kérdése, hogy ki is ő voltaképpen.

n "Szellemek járnak a lépcsőházban" - szól a regény első mondata. A tárgyakba beleíródott nyomasztó múlt megszólaltatója, a lépcsőház szellemeit látó, titokzatos elbeszélő ugyanaz, aki a prológus után induló történetben is képes belelátni a történet két címszereplőjének, Czakó Sándornak és fiának, Gábornak a gondolataiba. Az elbeszélő mindent tud a családi "szeretetlenségről", a családi és egyéni emlékezetet terhelő sebekről és bűnökről, viszonylag gyakran túl is lép a szereplők kompetenciaszintjén, és a regény fő kérdése, hogy ki is ő voltaképpen.

A regény megszerkesztése tudatfolyamszerű, az apa és - jóval kisebb terjedelemben - fia emlékezéseit közvetíti az elbeszélés titokzatos szelleme. Az apát két állandóan visszatérő pozícióban látjuk: az első részben, az ablakkal szemközt ülve, látogatóba érkező fia hátát bámulva, és ágya szélén üldögélve, vizeletét visszatartva ilyen esetekben törnek rá az emlékei. Az öregúr, az egykori MSZMP-funkcionárius emlékezése, úgy tűnik, kontrollálhatatlan, vegetatív működés. Már nem ura asszociációinak. Vizeletét részben azért tartja viszsza, mert igazolni akarja, hogy még ura a testének.

A testi működés ellenőrzöttségével áll szemben az asszociációk irányíthatatlan csapongása. De mivel magányában senki nem irányítja vagy foglalja le gondolatait, kizárólag a rettegett halálra képes gondolni, nem tud szabadulni tőle: "Az öregek halála. Kórházi meghalások, magányos, otthoni meghalások, halál öregek otthonában, elfekvőben, szeretetkórház húszágyas szobájában, téren, elmegyógyintézetben, mentőautóban, utca mentén, padon..." Gondolatai az elszenvedett fájdalmak, meg-aláztatások és az ezekből kinövő ressentiment-ja okozta bűnei körül forognak; szeretne megbocsátani, és maga is feloldozásra vár. A regény narrációja

lassú, részletező,

visszatérő-ismétlő jellegű, először csak egy-egy eseményről értesülünk, és csak a későbbiekben tudjuk meg az okát, lélektani motivációit, kicsit hasonlóan, mint a detektívregényekben. A narráció rákmenetéből válik nyilvánvalóvá, hogy az első bűn mindig visszakereshetetlen, hogy minden tettes végső soron áldozat, hogy bűn nincs is, csak szenvedés van. Végül a sebek sohasem összemérhetőek a bűnökkel, nincs értelme megtudni, ki ütött előbb, a sor folytatható ad infinitum. A történelem fordulatai csak a figyelmetlenségből származó figyelmetlenség illusztrációiként vannak belekomponálva a regénybe. Sándor édesanyját, Mamuskát azért lövik a Dunába, mert barátnője nem mer kiállni mellette, nem meri igazolni, ahogy később Sándor és felesége, Boca sem akarják észrevenni a lakásukkal szembeni ÁVH-épületben folyó kínzásokat, kivégzéseket. A hübriszek és büntetéseik nemzedékről nemzedékre megismétlődnek. Gabika azért pisilt be - ezt apja nagyon szégyelli -, mert visszatartotta vizeletét, nehogy addig, amíg WC-re megy, eltűnjenek a többiek, nehogy egyedül maradjon, apját pedig épp így látjuk most, magányosan, vizeletét visszatartva. Ugyancsak az apát feszélyezi anyósa viselkedése apósa temetésén, ugyanis anyósa be akar mászni halott férje után a sírgödörbe. Később azonban azt gondolja, hogy ha anyjának lehetett volna temetése, akkor ő is megkísérel utánamászni. Ahogy nem segített anyján barátnője, úgy ő sem segített Körmöczyné férjének és anyja letartóztatott ismerőseinek - és még számtalan eset volna idézhető. Végül a két generáció sebeit és bűneit összekapcsolja a szöveg egy álomjelenetben. Azt álmodja Sándor, hogy apja mellett ül a vonaton, aki nem vesz tudomást róla. "Édes fiam, édes, kicsi fiam, bocsáss meg nekem, bocsássunk meg egymásnak, ezt motyogta, mert hirtelen a Gábor fia is ott ült a vonatfülkében."

Néha ezek a párhuzamok kissé kimódolttá válnak, úgy érezzük, az Erinnüszek kisipari aprómunkát végeznek a regényben azzal, hogy minden bűnt felszámítanak, a legkisebbet is, és ráadásul kínos gondossággal éppen a bűn mértékének megfelelő megtorlással pepecselnek. Ez a túlzott műgond inkább az író sajátja, semmint az övék. A regényben felbukkannak egy temetőben, friss halottakként az "új próza" egyik méltatlanul elfeledett nagy elődje, Mándy Iván figurái (Zsámboki, Holmann Endre), akik közül az egyiknek Mándról jönnek föl a rokonai a temetésre. Ez a meglehetősen direkt és ironikus megidézés látványossá teszi a

Mándy és Bánáti

közötti kapcsolatot. Bánáti azonban kevésbé radikális, az ő regényében mindig lehet tudni, ki beszél, és majdnem mindig lehet tudni, hogy az, amit mond, álom-e vagy valóság. És ne felejtsük el, hogy mivel a temetésükön találkozunk a Mándy-hősökkel, ez azt jelzi, hogy Bánáti sok mindent nem kíván folytatni a Mándy-prózából. Mándy szikár stílusa teljesen eltűnik, olyannyira, hogy a könyv néhol még a roppant szentimentális recenzens számára is kissé érzelgőssé válik. A regény végén az apa bevonul egy szociális otthonba, ahol megismerkedik élete utolsó, legfontosabb szerelmével, Mártikával. "Így kellett volna élni"- gondolja, de tudja, hogy mindez csak azért lehetséges, mert immár nincs tétje, nem befolyásolják a múltban képződött és a jövőre vonatkozó elvárások. A megváltás csak így lehetséges, kilépve az időből, függetlenedve történeteinktől. Ahogy Mártika tanácsolja: "Csak semmi önmarcangolás!" Végül a halál teszi lehetővé számára az időből való teljes kilépést, utána a prológusban megismert lépcsőházban "lelt otthonra, attól fogva az lett a lakása. Többé nem törődött földi dolgokkal." És az újjászületés, a megváltás meg is adatik számára, a tavasz toposza szavatol ezért: "a korlátok peremén lecsapódó hajnali páracseppekben lelte meg minden gyönyörűség forrását, a fény törését vizsgálgatta, boldog volt, ha jött a tavasz, és langyos lett a levegő." Mindezt azonban már - a szellemek életét - csak a múltat és jövőt egyaránt ismerő szellem, az elbeszélés fentebb már említett szelleme láthatja, csak ő mondhatja el nekünk. Akkor mégis van feloldozás? Mégis figyel valaki? "Vajon lehet-e valami ott fenn? Vajon van-e simogató kéz? Van-e kéz, mely áldón fölénk borul?" Lehetséges volna, hogy - mint A kiválasztottban - megszólaljanak a kegyelem jelképeként a harangok? Ha az Elbeszélés Szelleme figyel, akkor mégis igaz lehet, hogy boldogok, akik sírnak, mert megvigasztaltatnak.

Vári György

Magvető, 2002, 286 oldal, 1890 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.