Könyv: Ki szól értünk? (Bánáti Péter: Sanyikám, Gabikám)

  • Vári György
  • 2003. április 17.

Zene

"Szellemek járnak a lépcsőházban" - szól a regény első mondata. A tárgyakba beleíródott nyomasztó múlt megszólaltatója, a lépcsőház szellemeit látó, titokzatos elbeszélő ugyanaz, aki a prológus után induló történetben is képes belelátni a történet két címszereplőjének, Czakó Sándornak és fiának, Gábornak a gondolataiba. Az elbeszélő mindent tud a családi "szeretetlenségről", a családi és egyéni emlékezetet terhelő sebekről és bűnökről, viszonylag gyakran túl is lép a szereplők kompetenciaszintjén, és a regény fő kérdése, hogy ki is ő voltaképpen.

n "Szellemek járnak a lépcsőházban" - szól a regény első mondata. A tárgyakba beleíródott nyomasztó múlt megszólaltatója, a lépcsőház szellemeit látó, titokzatos elbeszélő ugyanaz, aki a prológus után induló történetben is képes belelátni a történet két címszereplőjének, Czakó Sándornak és fiának, Gábornak a gondolataiba. Az elbeszélő mindent tud a családi "szeretetlenségről", a családi és egyéni emlékezetet terhelő sebekről és bűnökről, viszonylag gyakran túl is lép a szereplők kompetenciaszintjén, és a regény fő kérdése, hogy ki is ő voltaképpen.

A regény megszerkesztése tudatfolyamszerű, az apa és - jóval kisebb terjedelemben - fia emlékezéseit közvetíti az elbeszélés titokzatos szelleme. Az apát két állandóan visszatérő pozícióban látjuk: az első részben, az ablakkal szemközt ülve, látogatóba érkező fia hátát bámulva, és ágya szélén üldögélve, vizeletét visszatartva ilyen esetekben törnek rá az emlékei. Az öregúr, az egykori MSZMP-funkcionárius emlékezése, úgy tűnik, kontrollálhatatlan, vegetatív működés. Már nem ura asszociációinak. Vizeletét részben azért tartja viszsza, mert igazolni akarja, hogy még ura a testének.

A testi működés ellenőrzöttségével áll szemben az asszociációk irányíthatatlan csapongása. De mivel magányában senki nem irányítja vagy foglalja le gondolatait, kizárólag a rettegett halálra képes gondolni, nem tud szabadulni tőle: "Az öregek halála. Kórházi meghalások, magányos, otthoni meghalások, halál öregek otthonában, elfekvőben, szeretetkórház húszágyas szobájában, téren, elmegyógyintézetben, mentőautóban, utca mentén, padon..." Gondolatai az elszenvedett fájdalmak, meg-aláztatások és az ezekből kinövő ressentiment-ja okozta bűnei körül forognak; szeretne megbocsátani, és maga is feloldozásra vár. A regény narrációja

lassú, részletező,

visszatérő-ismétlő jellegű, először csak egy-egy eseményről értesülünk, és csak a későbbiekben tudjuk meg az okát, lélektani motivációit, kicsit hasonlóan, mint a detektívregényekben. A narráció rákmenetéből válik nyilvánvalóvá, hogy az első bűn mindig visszakereshetetlen, hogy minden tettes végső soron áldozat, hogy bűn nincs is, csak szenvedés van. Végül a sebek sohasem összemérhetőek a bűnökkel, nincs értelme megtudni, ki ütött előbb, a sor folytatható ad infinitum. A történelem fordulatai csak a figyelmetlenségből származó figyelmetlenség illusztrációiként vannak belekomponálva a regénybe. Sándor édesanyját, Mamuskát azért lövik a Dunába, mert barátnője nem mer kiállni mellette, nem meri igazolni, ahogy később Sándor és felesége, Boca sem akarják észrevenni a lakásukkal szembeni ÁVH-épületben folyó kínzásokat, kivégzéseket. A hübriszek és büntetéseik nemzedékről nemzedékre megismétlődnek. Gabika azért pisilt be - ezt apja nagyon szégyelli -, mert visszatartotta vizeletét, nehogy addig, amíg WC-re megy, eltűnjenek a többiek, nehogy egyedül maradjon, apját pedig épp így látjuk most, magányosan, vizeletét visszatartva. Ugyancsak az apát feszélyezi anyósa viselkedése apósa temetésén, ugyanis anyósa be akar mászni halott férje után a sírgödörbe. Később azonban azt gondolja, hogy ha anyjának lehetett volna temetése, akkor ő is megkísérel utánamászni. Ahogy nem segített anyján barátnője, úgy ő sem segített Körmöczyné férjének és anyja letartóztatott ismerőseinek - és még számtalan eset volna idézhető. Végül a két generáció sebeit és bűneit összekapcsolja a szöveg egy álomjelenetben. Azt álmodja Sándor, hogy apja mellett ül a vonaton, aki nem vesz tudomást róla. "Édes fiam, édes, kicsi fiam, bocsáss meg nekem, bocsássunk meg egymásnak, ezt motyogta, mert hirtelen a Gábor fia is ott ült a vonatfülkében."

Néha ezek a párhuzamok kissé kimódolttá válnak, úgy érezzük, az Erinnüszek kisipari aprómunkát végeznek a regényben azzal, hogy minden bűnt felszámítanak, a legkisebbet is, és ráadásul kínos gondossággal éppen a bűn mértékének megfelelő megtorlással pepecselnek. Ez a túlzott műgond inkább az író sajátja, semmint az övék. A regényben felbukkannak egy temetőben, friss halottakként az "új próza" egyik méltatlanul elfeledett nagy elődje, Mándy Iván figurái (Zsámboki, Holmann Endre), akik közül az egyiknek Mándról jönnek föl a rokonai a temetésre. Ez a meglehetősen direkt és ironikus megidézés látványossá teszi a

Mándy és Bánáti

közötti kapcsolatot. Bánáti azonban kevésbé radikális, az ő regényében mindig lehet tudni, ki beszél, és majdnem mindig lehet tudni, hogy az, amit mond, álom-e vagy valóság. És ne felejtsük el, hogy mivel a temetésükön találkozunk a Mándy-hősökkel, ez azt jelzi, hogy Bánáti sok mindent nem kíván folytatni a Mándy-prózából. Mándy szikár stílusa teljesen eltűnik, olyannyira, hogy a könyv néhol még a roppant szentimentális recenzens számára is kissé érzelgőssé válik. A regény végén az apa bevonul egy szociális otthonba, ahol megismerkedik élete utolsó, legfontosabb szerelmével, Mártikával. "Így kellett volna élni"- gondolja, de tudja, hogy mindez csak azért lehetséges, mert immár nincs tétje, nem befolyásolják a múltban képződött és a jövőre vonatkozó elvárások. A megváltás csak így lehetséges, kilépve az időből, függetlenedve történeteinktől. Ahogy Mártika tanácsolja: "Csak semmi önmarcangolás!" Végül a halál teszi lehetővé számára az időből való teljes kilépést, utána a prológusban megismert lépcsőházban "lelt otthonra, attól fogva az lett a lakása. Többé nem törődött földi dolgokkal." És az újjászületés, a megváltás meg is adatik számára, a tavasz toposza szavatol ezért: "a korlátok peremén lecsapódó hajnali páracseppekben lelte meg minden gyönyörűség forrását, a fény törését vizsgálgatta, boldog volt, ha jött a tavasz, és langyos lett a levegő." Mindezt azonban már - a szellemek életét - csak a múltat és jövőt egyaránt ismerő szellem, az elbeszélés fentebb már említett szelleme láthatja, csak ő mondhatja el nekünk. Akkor mégis van feloldozás? Mégis figyel valaki? "Vajon lehet-e valami ott fenn? Vajon van-e simogató kéz? Van-e kéz, mely áldón fölénk borul?" Lehetséges volna, hogy - mint A kiválasztottban - megszólaljanak a kegyelem jelképeként a harangok? Ha az Elbeszélés Szelleme figyel, akkor mégis igaz lehet, hogy boldogok, akik sírnak, mert megvigasztaltatnak.

Vári György

Magvető, 2002, 286 oldal, 1890 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.