köztér - DÉRYNÉ

  • - kyt -
  • 2010. október 7.

Zene

köztér - DÉRYNÉ Aligha siratja bárki azt a lebontott ronda bódésort a Krisztina tér alsó sarkában. Abban viszont már kevésbé vagyok biztos, hogy az ide állított Déryné-szobor, a képen látható herendi nipp eredetijének a másolata repíti át Krisztinavárost a 21.
századba - még ha a művet idővel kávézó, újságos és akadálymentesített illemhely övezi is.

Az 1935-ben felállított, a háborúban megsérült fodros-loknis fehérmárvány műdarab már a maga korában is a betompult historizáló kurzusművészet fővonalába illeszkedett, tömeggyártott - igaz, kézzel festett - másolatai kedvelt vitrindíszek lettek. Ezek után - Déryné első színpadra lépésének 200. évfordulójára - 2010-ben lemásoltatni, mert "az elveszett értékeket... újra kell alkotni" (így a kerületi polgármester) nem más, mint a félrebillent ízlés szomorúságos és zavart magabiztossága.

Az eredeti mű alkotója, Ligeti Miklós az 1900-as évek elején ígéretes impresszionista szobrász, nagy Rodin-követő és -rajongó volt. Köztéri művei, mint mondjuk a legismertebb, a városligeti Vajdahunyadvár udvarán magába zuhanó Anonymus vagy a Szabadság téren zordon határozottsággal feszítő Harry Hill Bandholtz amerikai tábornok, aki 1919 augusztusában megakadályozta, hogy a fővárost megszálló román csapatok kipakolják a Nemzeti Múzeumot, kevéssé utalnak a biztató kezdetekre. Szegény Déryné meg... hát ő semmire sem utal. Kicsi gitárján a mozdulatlanság dalát pengeti ízevesztett cukormázba kövülten.

Budapest I., Horváth-kert

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”