köztér - DÉRYNÉ

  • - kyt -
  • 2010. október 7.

Zene

köztér - DÉRYNÉ Aligha siratja bárki azt a lebontott ronda bódésort a Krisztina tér alsó sarkában. Abban viszont már kevésbé vagyok biztos, hogy az ide állított Déryné-szobor, a képen látható herendi nipp eredetijének a másolata repíti át Krisztinavárost a 21.
századba - még ha a művet idővel kávézó, újságos és akadálymentesített illemhely övezi is.

Az 1935-ben felállított, a háborúban megsérült fodros-loknis fehérmárvány műdarab már a maga korában is a betompult historizáló kurzusművészet fővonalába illeszkedett, tömeggyártott - igaz, kézzel festett - másolatai kedvelt vitrindíszek lettek. Ezek után - Déryné első színpadra lépésének 200. évfordulójára - 2010-ben lemásoltatni, mert "az elveszett értékeket... újra kell alkotni" (így a kerületi polgármester) nem más, mint a félrebillent ízlés szomorúságos és zavart magabiztossága.

Az eredeti mű alkotója, Ligeti Miklós az 1900-as évek elején ígéretes impresszionista szobrász, nagy Rodin-követő és -rajongó volt. Köztéri művei, mint mondjuk a legismertebb, a városligeti Vajdahunyadvár udvarán magába zuhanó Anonymus vagy a Szabadság téren zordon határozottsággal feszítő Harry Hill Bandholtz amerikai tábornok, aki 1919 augusztusában megakadályozta, hogy a fővárost megszálló román csapatok kipakolják a Nemzeti Múzeumot, kevéssé utalnak a biztató kezdetekre. Szegény Déryné meg... hát ő semmire sem utal. Kicsi gitárján a mozdulatlanság dalát pengeti ízevesztett cukormázba kövülten.

Budapest I., Horváth-kert

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.