lemez - BROKEN BELLS: BROKEN BELLS

  • - kovacsm -
  • 2010. március 25.

Zene

Vannak kedvenc lemezek, vannak kedves lemezek, és van egy halom olyan lemez, ami meg csak úgy hozzánk nőtt valahogy. Ezek a nem is rossz lemezek.
Vannak kedvenc lemezek, vannak kedves lemezek, és van egy halom olyan lemez, ami meg csak úgy hozzánk nõtt valahogy. Ezek a nem is rossz lemezek. És az egész jó lemezek. Megannyi sötét folt a lelkiismeretünkön, a gyengeség és a megalkuvás szánalmas mementói. Azért vannak csak velünk, mert soha nem volt erõnk, bátorságunk nemet mondani. A Broken Bells duó bemutatkozó albumára is ez a sors vár. A Shins-énekes James Mercer szólólemezérõl van szó tulajdonképpen, partnere, a DangerDoom- és a Gnarls Barkley-lemezekrõl, no meg a második Gorillaz-albumról ismerõs hiphopper, Danger Mouse inkább csak asszisztál. Nem ez az elsõ találkozásuk. Mark Linkous (nyugodjék békében) Danger Mouse-szal készített tavalyi albumán Mercer is énekelt egy számot. A csilingelõs hangszerelésû, törékeny altatódalnak akkor intenzív fûnyírózaj adott szokatlan zamatot. Ilyen durva beavatkozás a Broken Bells lemezén nem hallható, pedig néha jólesne valami fültépõ, ami kizökkent. Mert Mercer mélabús dalai fáradtan remegnek a finom elektronikus zselében. Egy helyben járnak, ugyanazt mondják. Az évtized elején olyan karakteresen újnak tûnõ hang fénye hamar megkopott. A legutóbbi Shins-lemez álmatag semmitmondása kísért. De láss csodát, egy idõ után kezdenek beköltözni az ember fülébe a dalok. Mint a pénteki buli után még két hétig maradó haver. Elõjönnek a hangszerelés finomságai, egy bugyborékoló orgona itt, egy kellemes szörfgitár ott. Hoppá, ez a kopogós robotsoul itt tisztára Gnarls Barkley. Nem is rossz. És a sokadik hallásra a legszürkébb dallamot is dúdolni kezdi az ember. Egész jó!

Columbia/Sony, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."