lemez - BROKEN BELLS: BROKEN BELLS

  • - kovacsm -
  • 2010. március 25.

Zene

Vannak kedvenc lemezek, vannak kedves lemezek, és van egy halom olyan lemez, ami meg csak úgy hozzánk nőtt valahogy. Ezek a nem is rossz lemezek.
Vannak kedvenc lemezek, vannak kedves lemezek, és van egy halom olyan lemez, ami meg csak úgy hozzánk nõtt valahogy. Ezek a nem is rossz lemezek. És az egész jó lemezek. Megannyi sötét folt a lelkiismeretünkön, a gyengeség és a megalkuvás szánalmas mementói. Azért vannak csak velünk, mert soha nem volt erõnk, bátorságunk nemet mondani. A Broken Bells duó bemutatkozó albumára is ez a sors vár. A Shins-énekes James Mercer szólólemezérõl van szó tulajdonképpen, partnere, a DangerDoom- és a Gnarls Barkley-lemezekrõl, no meg a második Gorillaz-albumról ismerõs hiphopper, Danger Mouse inkább csak asszisztál. Nem ez az elsõ találkozásuk. Mark Linkous (nyugodjék békében) Danger Mouse-szal készített tavalyi albumán Mercer is énekelt egy számot. A csilingelõs hangszerelésû, törékeny altatódalnak akkor intenzív fûnyírózaj adott szokatlan zamatot. Ilyen durva beavatkozás a Broken Bells lemezén nem hallható, pedig néha jólesne valami fültépõ, ami kizökkent. Mert Mercer mélabús dalai fáradtan remegnek a finom elektronikus zselében. Egy helyben járnak, ugyanazt mondják. Az évtized elején olyan karakteresen újnak tûnõ hang fénye hamar megkopott. A legutóbbi Shins-lemez álmatag semmitmondása kísért. De láss csodát, egy idõ után kezdenek beköltözni az ember fülébe a dalok. Mint a pénteki buli után még két hétig maradó haver. Elõjönnek a hangszerelés finomságai, egy bugyborékoló orgona itt, egy kellemes szörfgitár ott. Hoppá, ez a kopogós robotsoul itt tisztára Gnarls Barkley. Nem is rossz. És a sokadik hallásra a legszürkébb dallamot is dúdolni kezdi az ember. Egész jó!

Columbia/Sony, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”