lemez - LANG LANG - LIVE IN VIENNA

  • - csont -
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Bécsben lakva a pesti fellépése után volt alkalmam "hazájában" is látni a város új kedvencét, és első benyomásaim csak erősödtek: felületes, látszólag briliáns technikájú (valójában még e téren is inkább szélhámos) pianista, aki számomra felfoghatatlan okokból lett az állítólag igényes osztrák publikum liblingje. Most a Musikvereinsaalban adott koncertjeiből válogattak, és a helyzet változatlan.
Bécsben lakva a pesti fellépése után volt alkalmam "hazájában" is látni a város új kedvencét, és elsõ benyomásaim csak erõsödtek: felületes, látszólag briliáns technikájú (valójában még e téren is inkább szélhámos) pianista, aki számomra felfoghatatlan okokból lett az állítólag igényes osztrák publikum liblingje. Most a Musikvereinsaalban adott koncertjeibõl válogattak, és a helyzet változatlan. Beethoven korai szonátáját (C-dúr, op.2.) comme il faut játssza (tõle szokatlanul kevés romantikus elájulással), de - többek közt - éppen ettõl érdektelen az egész. Az Appassionatában (op. 57.) a mai fenomenális utótechnika a melléütéseket (ami ebben a darabban amúgy nem szégyen) képes ugyan kiiktatni, de nem az egybemosott futamokat, maszatokat, a szétkenés alapérzületét.

A második CD-n jön a posztromantikus, giccses hangulatzene, a muzikális miliõrajz - vitán felül Lang Lang legjobb része. Isaac Albéniz Debussyt alulról nyaló sorozatának (Iberia) elsõ kötetét a maga ihlettségének megfelelõen adja elõ, bizonyítva mindezzel, hogy a kínai zongorista valódi szellemi lakhelye Las Vegas, nem Wien, pardon, Vienna. Prokofjevet (7. szonáta) hagyjuk, õ Sztálin (és sajnos Sz. Richter) tévedése volt. Viszont Chopin sokkal mélyebb szerzõ annál, semhogy felüljünk Lang Lang generálszaftos akkordmeneteinek, padlóig nyomott pedáljának, önkényes rubátóinak. A komolyan depressziós lengyel itt egy romantikus szappanoperett fõhõseként lép elénk: "Maradjanak velem a reklám után is!" A nagy Asz-dúr polonéz a lemez csúcsa, a bécsi közönség ide nyilván a Radetzky-Marsch szerzõjét vizionálta - voltaképpen helyesen.

Sony Classical, 2 CD, 2010

**

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.