lemez - VOLBEAT: BEYOND HELL/ABOVE HEAVEN

  • G. A.
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Összevegyíteni Elvis Presley és Jim Morrison énekstílusát, majd vérmocskos szövegeket és sebes, vad gitárzenét adni hozzá van annyira perverz ötlet, hogy valakinek muszáj legyen kipróbálnia. Valahogy így érezhetett a huszonkét éves Glenn Danzig, amikor ezt a receptet használva 1977-ben megalapította a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának egyik legfontosabb amerikai punkzenekarát, a Misfitset.
Összevegyíteni Elvis Presley és Jim Morrison énekstílusát, majd vérmocskos szövegeket és sebes, vad gitárzenét adni hozzá van annyira perverz ötlet, hogy valakinek muszáj legyen kipróbálnia. Valahogy így érezhetett a huszonkét éves Glenn Danzig, amikor ezt a receptet használva 1977-ben megalapította a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának egyik legfontosabb amerikai punkzenekarát, a Misfitset. Noha a Misfits zenéje tökéletesnek tûnt, valamennyire azért még fejleszthetõ volt. Például metálosabbra lehetett kovácsolni, ahogyan azt a Misfits-dalokat feldolgozó Metallica tette volt - immár jóval nagyobb közönségek elõtt. A dán Volbeat nagyjából innen gombolyította tovább a fonalat öt évvel ezelõtt megjelent bemutatkozó lemezével: a metallicásított Misfitshez Michael Paulsen énekes/gitáros hozzácsapott némi rockabillyt és countryt, továbbá õrületesen slágeres énekdallamokat kreált, és ezzel az elmúlt évek egyik legkomolyabb európai sikersztorija vehette kezdetét.

A Volbeat sosem számított a meghökkentõ kísérletek zenekarának, így aligha furcsállhatjuk, hogy negyedik lemezén ismét nagyjából ugyanazt nyújtja, mint eddig bármikor. A lemezt nyitó, tipikusnak mondható Volbeat-dalokból még nem derül ki, de ez a végére kissé elszíntelenedõ lemez azért valamivel fémesebbre sikerült: a Who They Are már-már thrash, és van két, a duettekben eddig erõsen teljesítõ Volbeattõl váratlanul közepes dal, amiben európai metállegendák üvöltenek-hörögnek (Mille Petrozza a 7 Shotsban, Barney Greenway az Evelynben). A Fallen viszont, ami a legmaradandóbbnak tûnik, vérbeli popzene.

Universal, 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.