lemez - VOLBEAT: BEYOND HELL/ABOVE HEAVEN

  • G. A.
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Összevegyíteni Elvis Presley és Jim Morrison énekstílusát, majd vérmocskos szövegeket és sebes, vad gitárzenét adni hozzá van annyira perverz ötlet, hogy valakinek muszáj legyen kipróbálnia. Valahogy így érezhetett a huszonkét éves Glenn Danzig, amikor ezt a receptet használva 1977-ben megalapította a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának egyik legfontosabb amerikai punkzenekarát, a Misfitset.
Összevegyíteni Elvis Presley és Jim Morrison énekstílusát, majd vérmocskos szövegeket és sebes, vad gitárzenét adni hozzá van annyira perverz ötlet, hogy valakinek muszáj legyen kipróbálnia. Valahogy így érezhetett a huszonkét éves Glenn Danzig, amikor ezt a receptet használva 1977-ben megalapította a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának egyik legfontosabb amerikai punkzenekarát, a Misfitset. Noha a Misfits zenéje tökéletesnek tûnt, valamennyire azért még fejleszthetõ volt. Például metálosabbra lehetett kovácsolni, ahogyan azt a Misfits-dalokat feldolgozó Metallica tette volt - immár jóval nagyobb közönségek elõtt. A dán Volbeat nagyjából innen gombolyította tovább a fonalat öt évvel ezelõtt megjelent bemutatkozó lemezével: a metallicásított Misfitshez Michael Paulsen énekes/gitáros hozzácsapott némi rockabillyt és countryt, továbbá õrületesen slágeres énekdallamokat kreált, és ezzel az elmúlt évek egyik legkomolyabb európai sikersztorija vehette kezdetét.

A Volbeat sosem számított a meghökkentõ kísérletek zenekarának, így aligha furcsállhatjuk, hogy negyedik lemezén ismét nagyjából ugyanazt nyújtja, mint eddig bármikor. A lemezt nyitó, tipikusnak mondható Volbeat-dalokból még nem derül ki, de ez a végére kissé elszíntelenedõ lemez azért valamivel fémesebbre sikerült: a Who They Are már-már thrash, és van két, a duettekben eddig erõsen teljesítõ Volbeattõl váratlanul közepes dal, amiben európai metállegendák üvöltenek-hörögnek (Mille Petrozza a 7 Shotsban, Barney Greenway az Evelynben). A Fallen viszont, ami a legmaradandóbbnak tûnik, vérbeli popzene.

Universal, 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.