lemez - VOLBEAT: BEYOND HELL/ABOVE HEAVEN

  • G. A.
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Összevegyíteni Elvis Presley és Jim Morrison énekstílusát, majd vérmocskos szövegeket és sebes, vad gitárzenét adni hozzá van annyira perverz ötlet, hogy valakinek muszáj legyen kipróbálnia. Valahogy így érezhetett a huszonkét éves Glenn Danzig, amikor ezt a receptet használva 1977-ben megalapította a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának egyik legfontosabb amerikai punkzenekarát, a Misfitset.
Összevegyíteni Elvis Presley és Jim Morrison énekstílusát, majd vérmocskos szövegeket és sebes, vad gitárzenét adni hozzá van annyira perverz ötlet, hogy valakinek muszáj legyen kipróbálnia. Valahogy így érezhetett a huszonkét éves Glenn Danzig, amikor ezt a receptet használva 1977-ben megalapította a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának egyik legfontosabb amerikai punkzenekarát, a Misfitset. Noha a Misfits zenéje tökéletesnek tûnt, valamennyire azért még fejleszthetõ volt. Például metálosabbra lehetett kovácsolni, ahogyan azt a Misfits-dalokat feldolgozó Metallica tette volt - immár jóval nagyobb közönségek elõtt. A dán Volbeat nagyjából innen gombolyította tovább a fonalat öt évvel ezelõtt megjelent bemutatkozó lemezével: a metallicásított Misfitshez Michael Paulsen énekes/gitáros hozzácsapott némi rockabillyt és countryt, továbbá õrületesen slágeres énekdallamokat kreált, és ezzel az elmúlt évek egyik legkomolyabb európai sikersztorija vehette kezdetét.

A Volbeat sosem számított a meghökkentõ kísérletek zenekarának, így aligha furcsállhatjuk, hogy negyedik lemezén ismét nagyjából ugyanazt nyújtja, mint eddig bármikor. A lemezt nyitó, tipikusnak mondható Volbeat-dalokból még nem derül ki, de ez a végére kissé elszíntelenedõ lemez azért valamivel fémesebbre sikerült: a Who They Are már-már thrash, és van két, a duettekben eddig erõsen teljesítõ Volbeattõl váratlanul közepes dal, amiben európai metállegendák üvöltenek-hörögnek (Mille Petrozza a 7 Shotsban, Barney Greenway az Evelynben). A Fallen viszont, ami a legmaradandóbbnak tûnik, vérbeli popzene.

Universal, 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”