Lemez: Csizmát az asztalra! (Nancy Sinatra: Nancy Sinatra)

Zene

Hogy van-e olyan életkor, amikor már "nem illik" rocklemezzel állni elõ, az nagyon gyermeteg kérdés, de ha már így szóba hoztam: nincsen. Azon viszont én is meglepõdtem, hogy Nancy Sinatra hatvanhárom évesen rukkolt ki az év egyik legérdekesebb rocklemezével, hiszen egy hangot sem hallatott magáról már vagy harmincöt éve. Aztán zavaromban búvárkodni kezdtem, s mint kiderült, azért valamivel árnyaltabb a kép: egy-két dalt a hetvenes-nyolcvanas években is felvett, csak éppen bármiféle következmény nélkül. Jut eszembe: egyáltalán tetszenek még emlékezni rá?

Hogy van-e olyan életkor, amikor már "nem illik" rocklemezzel állni elõ, az nagyon gyermeteg kérdés, de ha már így szóba hoztam: nincsen. Azon viszont én is meglepõdtem, hogy Nancy Sinatra hatvanhárom évesen rukkolt ki az év egyik legérdekesebb rocklemezével, hiszen egy hangot sem hallatott magáról már vagy harmincöt éve. Aztán zavaromban búvárkodni kezdtem, s mint kiderült, azért valamivel árnyaltabb a kép: egy-két dalt a hetvenes-nyolcvanas években is felvett, csak éppen bármiféle következmény nélkül. Jut eszembe: egyáltalán tetszenek még emlékezni rá?

Nancy Sinatra (1940, New Jersey) Los Angelesben cseperedett fel, ahol sokáig csak arról szólt az élete, hogy õ a Frank lánya. Pedig igazán komolyan vette magát: táncolni, zongorázni és énekelni tanult, egy rakás filmben is megfordult, de hogy mint énekesnõ berobbanjon, arra várnia kellett 1965-ig. Abban az évben Lee Hazlewood country- és popsztár, szerzõ, énekes és producer kapta a szárnya alá, s hogy nyomban a listára került (So Long Babe), az semmi: már csak egy-két hónap kellett, hogy a These Boots Are Made For Walkin megjelenésével megszülessen a hatvanas évek egyik megaörökzöldje és pop-ikonja. Onnantól aztán Frankrõl beszéltek úgy, hogy a Nancy apja, de nem sokáig: a hatvanas évek végére Nancy kifulladt, majd lényegében eltûnt. Egy válogatásnyi slágert mindenesetre maga mögött hagyott: a Sétáló csizmák mellett a Sugar Town, aztán az apjával énekelt Something Stupid vagy a Hazlewooddal énekelt Some Velvet Morning igazán megemlíthetõ.

Sõt. A "szürkület himnuszaként" aposztrofált Some Velvet Morningnak kimondottan nagy keletje lett ezután: még Szabó Gábor is feldolgozta, bár engem inkább Lydia Lunch és Rowland S. Howard brutálverziója izgatott jobban. A radikálisoknak valahogy nagyon bejött ez a világ, a Sonic Youth 1998-ban még arra is rávette Hazlewoodot, hogy huszonöt év múltán új lemezt készítsen (Farmisht, Flatulence, Origami, ARF!!!), de a legtöbben nyilván a Kill Bill zenéjébõl csodálkoztak újra Nancyre (Bang Bang - My Baby Shot Me Down). És ezzel nagyjából meg is érkeztünk.

Azt tükrözi az új album is, hogy Nancynek reneszánsza van: csupa olyan híresség írta a számait, aki a feltétlen hívének vallja magát. Lássuk csak, a Bono-Edge páros, a Sonic Youth, a Calexico, Jon Spencer, Morrisey, Jarvis Cocker például. Játszanak is többen. Persze attól, hogy õk ügyes fiúk, még nem kéne elájulni, azt eddig is tudtuk; ez a lemez attól olyan izgalmas, hogy "hirtelen" kiderült, Nancy kitûnõ énekesnõ. A hangjának pedig semmi köze a szõke cicababás emlékeinkhez: ereje van, súlya van, levegõje van (mint mondjuk Marianne Faithfullenak, már a könnyebb tájékozódás kedvéért).

Olyan szám, amit inkább nem kellett volna, nem került a korongra; viszont van itt három, ami tényleg kiemelkedõ. A Burnin' down the Spark vehemens latin countryja a Calexicótól, aztán a Sonic Youth sejtelmes-zajos fénykorát idézõ Momma's Boy, és legutoljára a dzsesszes-füstös Two Shots of Happy, One Shot of Sad, Bonóéktól egészen szokatlanul. Bizony, jól tetszenek hallani: Nancy könnyedén belesimult az utóbbi harminc évbe; és jöhet neki country, rock, pop, bármi, tetõtõl talpig mögötte van.

Minden jó, ha ilyen jó a vége. Ha kérhetem, egy pár topánkába még beszállnék.

Marton László Távolodó

Sanctuary/CLS, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”