World music: a világért

  • 2002. november 14.

Zene

sem szeretnék csalódást okozni: az alábbiakban négy kiváló lemezről lesz szó.

sem szeretnék csalódást okozni: az alábbiakban négy kiváló lemezről lesz szó.

n Parno Graszt: Rávágok a zongorára. Ez már döfi. Itt ez a zenekar, benne három nemzedék, mintegy családi vállalkozásban, a szabolcsi Paszab község büszkeségeként. Parno Graszt a neve, magyarán mondva Fehér ló, és most ideje lett, hogy megjelenjen első lemeze, a Rávágok a zongorára. Ami aztán durrant nagyot: e hónapban speciel a hetedik helyen áll az európai világzenei rádiósok listáján. És csak azért nem mondom, hogy rendületlenül pörög Európában, mert Magyarország természetesen kivétel. No de akinek tetszik, annak helyén a szíve, ráadásul jó ízlése van, hiszen ez egy igazán hangulatos: könnyed és távolságtartó és felszabadult album, mindenféle nyomakodástól, görcstől, giccstől, megfelelni igyekvéstől mentesen. Jól ismeri, és karban tartja a gyökereit, benne van a lelke, ugyanakkor megvan a maga sajátos íze is, kivált a tárogatónak és a tamburának köszönhetően. És a borító milyen szép! Egyszóval: gratulálok, s ez a legkevesebb. (Fonó, 2002) HHHH és fél

n The Bollywood Brass Band: Rahmania. Angol fúvósokból és indiai ütősökből állt össze ez a társulat, tízéves fennállása során kollaborált a Shyam Brass Banddel, az Afro-Celt Sound Systemmel, a Trans-Global Undergrounddal és a Fun-Da-Mentállal, és amikor ´99-ben megjelentette első lemezét, már jócskán megmerítkezett az indiai rezesbandák - bollywoodi filmslágerekre is hajazó - repertoárjában. A Rahmaniához egyfelől adott volt hát e hagyomány, miközben meg kellett felelni annak a kihívásnak, amely a címadó A. R. Rahman kvalitásából és alkotó gyakorlatából eredt. Tudniillik egy olyan filmzeneszerző előtt hajtottak fejet, akit a legjelesebbek között tartanak számon, s akinek a műveit éppúgy átjárja a klasszikus indiai zene, mint a legújabb stílusokkal és hanghatásokkal való kísérletezés. Hál´ isten, ragyogóan sikerült a vállalkozás - a Rahmania az egyik legjobb rezes album, amit valaha hallottam. Egyaránt süt belőle Rahman klasszisa és az angol követőire jellemző hangszerelői és előadói lelemény, így aztán igen-igen változatos, izgalmas, sokszínű darabokból kerekedett ki egy konzekvens szellemű, egységes album. (Emergency Exit Arts, 2002) HHHHH

n Daniele Sepe: Senza Filtro. Sepe a nápolyi világzenei mezőny háromszorosan kiváló harcosa: kiváló szaxofonos, kiváló zeneszerző, és a délolasz népzenék kiváló "dekomponistája". Amit mindehhez markolni kedvel, az végképp nem kevés: az arab, görög vagy albán befolyások éppúgy izgatják, mint a dzsessz és az opera, a jó öreg mandolinos szerenád és a tarantella - úgy általában, és most a Senza Filtrón is, konkrétan. Ennek a lemeznek a felét egyébként a korábbi korongjairól válogatta össze, a másikat viszont melegében írta, vélhetően azzal a szándékkal, hogy könnyen szót érthessen a fentebb sorolt megannyi - s immár egymásba oltott - hatás. Mit mondjak, ezek azért kissé próbára teszik a hallgatót, de végül is boldogulnak egymással; mindazonáltal veszteségnek tűnik, hogy ebből az eklektikából nem teremtődik olyan jellegzetes és új minőség, mint mondjuk a ´94-es Vite Perdite esetében. Sőt. Még az is lehet, hogy ha a lenyűgöző szépségű Amuri és Sante Caserio nem vett volna le a lábamról, legfeljebb négy *-ot utaltam volna Sepe számlájára. (Dunya/Felmay, 2002) HHHHH alá

n Tama: Espace. Második albumával a Tama nemcsak lekörözte a három évvel ezelőttit: az év egyik legvonzóbb afropop albumát készítette el. Guineai ütős (Djanuno Dabo), elefántcsontparti pengetős (Tom Diakate), angol gitáros (Sam Mills) és mali énekesnő (Mamani Keita) alkotja e Londonban székelő zenekar magját - Keita és Diakate korábban Salif Keitával, Dabo a Touré Kundában bizonyított. Na most, amit együtt művelnek, az alapjáraton is unikális, de - a számos nyugat-afrikai vendég mellett - ezúttal madagaszkári, indiai és francia vendégek is az asztalra teszik a magukét; még sincs "túlkínálat": a harmonikának éppúgy megvan a helye és a szerepe, mint a csellónak, a szaxofonnak vagy a szolid elektronikának. Mondhatni: hát így. Keita rendkívüli hangja, határtalan, de a "globál" csapdákat elkerülő hangszerelés, s nem utolsó-sorban: két-három kimagasló sláger - ennyi az egész. (Real World/EMI, 2002) HHHH és fél

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.