Lemezpremier! Hallgassa a Magyar Narancs Online-on a Galaxisok Minket ne szeress! című albumát!

Zene

Most szomorkodjunk vagy örüljünk annak, hogy „végre itt a világvége”?

Aki régebb óta követi a Galaxisok – korábban Szabó Benedek és a Galaxisok – munkásságát, időről időre akár úgy is érezheti, már ismeri a zenekart, nagyjából tudja, mire számíthat tőlük. Aztán érkezik egy új lemez, az ember pedig kénytelen szembesülni vele: nem is tévedhetett volna nagyobbat. Pedig kellő nyitottsággal – ami elengedhetetlen, ha Galaxisokat hallgatunk – bizonyos mértékig a folyamatos változásra és az állandó kísérletezésre is fel lehet készülni. Ennek ellenére üdítő élmény, hogy a zenekar ismételten akar, és tud is valami újat mutatni.

A Galaxisok kétségtelenül az ország legsokoldalúbb együttesei közé tartozik. Az időnként zavarba ejtő irányváltások, új hangzások és meglepő koncepciók azonban sosem keltik a parttalan bolyongás érzetét. Zeneileg és gondolatilag nagyon is jól követhető a Galaxisok, valamint Szabó Benedek dalszerzői pályája. Az előző albumok dalaira visszatekintve a zenekar történetének minden állomásán detektálhatók azok a pontok és motívumok, amelyek – függetlenül attól, hogy tudatos vagy ösztönös döntésekről van-e szó – logikusan vezetnek el a Minket ne szeress! című hetedik lemezig.

Bár első hallgatásra ezúttal is egészen váratlan az az új világ, amiben Szabó Benedekék aktuálisan kalandoznak, mégsem kell hozzá sok idő, hogy világossá váljon: a nyolcvanas évek újhullámos hangulatát idéző, ugyanakkor invenciózus módon értelmező és újraértelmező dalok egyáltalán nem állnak olyan távol a korai, singer-songwriter időszak generációs attitűdjétől.

A Galaxisok Minket ne szeress! című új lemeze itt hallgatható meg először (Spotify, Bandcamp):

Hangzását és szövegvilágát illetően egyaránt a Galaxisok eddigi legnyersebb lemezéről van szó. Nyers, abban az értelemben, hogy Szabó Benedek balladák helyett ezúttal a mantraszerűen ismételt refrének, gyakran vad kántálásba átcsapó bemondásain keresztül, elemi egyszerűséggel képes megénekelni a minket körülvevő világ optimizmusra nem sok okot adó jelenét („Talán a háború, ami jön”, „Mindegy, hogy atomvillanás vagy valami más”), benne pedig a mindenki számára ismerős személyes szorongásokat („Az egzisztenciám kétes, vagy csak ennyire vagyok képes”). Ezt a nem kevés iróniával színezett melankóliát teszi még izgalmasabbá, ahogy Günsberger Ákos kifinomult gitárjátéka a lehető legjobb értelemben „romlik el” és válik egyszerre lebegően könnyűvé, ugyanakkor végtelenül zaklatottá, amit tökéletesen kiegészítenek a Bradák Somától egészen szokatlan, zúzós dobtémák, valamint Sallai Laci postpunkos basszusgitározása. A lemez egésze meglehetősen pontosan festi le a 2020-as évek első felének hangulatát, nem mellesleg pedig legfontosabb dilemmáját: szomorkodjunk, vagy inkább örüljünk annak, hogy „végre itt a világvége”?

 
Galaxisok: Minket ne szeress!

A Minket ne szeress! nyolc dalát a próbateremben, utólagos javítások és színezgetések nélkül rögzítette a zenekar, amelyeket saját bevallásuk szerint a nyolcvanas évek spanyol újhulláma, a movida madrileña legendái, a Zombies, a Las Chinas vagy az Ataque de Caspa, illetve jugoszláv és magyar kortársaik, például a Cséb80 vagy a Königh és a Ciklámen ihlettek. A lemezt április 8-án a Gólyában élőben is bemutatják.

Szabó Benedekkel lapunk 2020 végén készített interjút. A beszélgetés itt olvasható:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.