Leugrik a nagybőgővel

Rockabilly-fesztivál a Gödörben

  • - legát -
  • 2005. május 26.

Zene

A roki a magyar szórakoztató összejövetelek ugyanolyan nélkülözhetetlen kelléke, mint a vörösboros kóla, a kötelező lerészegedés és az alkalmi ismerőssel folytatott lángolás a mosdóban.

A pörgés garanciája. Persze leggyakrabban Hungaria-slágerek kerülnek terítékre - a szőnyeget már felcsavarták -, de a siker akkor is garantált, ha egy teljesen ismeretlen külföldi előadó lecgózik és kámonbébizik. Nem lehet mellényúlni.

Ennek ellenére a rockabilly - a vegytiszta roki - csupán egy szűk réteg szubkultúrája. A Leningrad Cowboys-frizurás kemény mag áramvonalas taraját hétköznapokon zselé lapítja a fejre, a halálfejes-dobókockás tetoválásokat a kutya sem veszi észre: ezek a fiúk a vadságot még mindig James Dean ok nélküli lázadásának keménységével mérik, legfeljebb egy bécsi Brian Setzer-koncert vagy a dunaújvárosi amerikai autós találkozó idején bújnak elő a föld alól. Vagy - mint a múlt szombaton - "Az I. Budapesti Nemzetközi Rockabilly Találkozó" alkalmából.

A műfaj legismertebb hazai csapatának, a Mystery Gangnek köszönhetően a Gödörben horvát, holland és olasz fanatikusok mutatkoztak be. Azt persze természetesnek vesszük, hogy a Mystery Gang valahonnan az újpalotai lakótelepről az ötvenes évek Amerikájába álmodja magát, bezzeg, ha Zágráb vagy Itália kerül szóba, máris valamiféle egzotikumot képzelünk a dolgok mögé: "horvát nemzeti rockabillyt", Adriano Celentanót. Legalábbis amíg az első (magyar) fellépőt, a szolid gimnazista kinézetű Long Tall Sonnyt figyeljük, az ismertető szerint Közép-Európa legfigyelemreméltóbb autentikus rhythm-and-blues énekes-gitárosát, aki zenekarával, a Wild Cowszal "a műfaj eredeti, 40-es, 50-es évekbeli formáját népszerűsíti, egy kis rockabillys beütéssel". Sonny produkciójára nem lehet egy rossz szavunk, valóban figyelemre méltó, lelkes és professzionális műsor. Az imidzset illetően a Megáll az idő című film ugrik be, különösen néhány órával a koncert után, amikor Sonny teljesen lerészegedve az üvegajtón keresztül próbál távozni a helyszínről.

A vad tehenek után az őrült horvátok. Elég megpengetni a gitárt, csapást mérni a dobra, feledünk mindent, ami az egzotikummal kapcsolatos lehet. A zágrábi Mad Men semmivel sem kevésbé amerikai, mint a magyarok, vadságban pedig legfeljebb a hazai psychobilly-kultuszcsapattal, a Gorillával vetekedhetnének. Saját bevallásuk szerint nem az "autentikus szart" (vö. Long Tall Sonny), hanem a 10000 volt feszültségű "real" rock and rollt játsszák, és valóban: a Kassák-frizurás Branko Radovancevic énekes-gitáros, a szigorú arcú, apró gitáros, Darko Grosek, Marko Tizaj dobos és a bőgőzsonglőr Goran Margeta fergetege egészen elképesztő. Egyszerre precíz és kemény, meglepő és mulatságos. Nem mintha viccesek próbálnának lenni, ám amikor azt látjuk, hogy a nagy hévben az énekes és a bőgős hanyatt veti magát, sőt az utóbbi, ölében a böhöm hangszerrel még a gyertyával is megpróbálkozik, valahogy mosolyra görbül a szánk. A közönség persze őrjöng, ami azért érdekes, mert nézőtéri megnyilvánulásként sokkal inkább táncot várnánk, mint a csápolást. Vajon lehet-e mindezt fokozni?

Ha vadságban nem, akkor másként.. Az olasz-holland Kick'Em Jenny's Freak Show névadója egy gitáros hölgy, ez pedig komoly érv. A női rockabilly-előadó ugyanis valódi kuriózum, és noha a műfaj megszállottjai általában a "gyere a hátsó ülésre, kiscsirkém" típusú szövegekkel igyekeznek bókolni, a Jennyhez hasonló vadócokat tisztelet övezi, rajongás. Az sem számít, hogy a Freak Show koncertjét gyakorlatilag tönkreteszi a technika, pontosabban a technika hiánya: nem sikerül ugyanis normálisan kihangosítani Jenny akusztikus gitárját, így aztán nem csak a lelkes közönség gerjedt a Mad Mennél lényegesen visszafogottabb hardcore Dolly Roll-produkcióra.

A Mystery Gang színpadra lépését a rajongótábor lelkesedése kíséri, ők pedig szokásuknak megfelelően ugyanolyan elánnal adják elő műsorukat, mint amikor hét évvel ezelőtt először láttam őket. Fogalmam sincs, honnan a fantasztikus energia, ami ráadásul nemcsak a színpadi megnyilvánulások során, de az internetes "igehirdetés"-ben vagy éppen az ilyen fesztiválok megrendezésekor szakad ki belőlük. De hét sűrű év és majdnem ezer koncert után sem látszik rajtuk se fáradtság, se fásultság, pedig országos ismertséget eddig csak azzal szereztek, hogy meghívták őket a lottósorsolásra. Mintha konzerválódtak volna, mint ahogy maga a műfaj is. Gyakrabban is kiengedhetnék a szellemet a befőttesüvegből.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.