Leugrik a nagybőgővel

Rockabilly-fesztivál a Gödörben

  • - legát -
  • 2005. május 26.

Zene

A roki a magyar szórakoztató összejövetelek ugyanolyan nélkülözhetetlen kelléke, mint a vörösboros kóla, a kötelező lerészegedés és az alkalmi ismerőssel folytatott lángolás a mosdóban.

A pörgés garanciája. Persze leggyakrabban Hungaria-slágerek kerülnek terítékre - a szőnyeget már felcsavarták -, de a siker akkor is garantált, ha egy teljesen ismeretlen külföldi előadó lecgózik és kámonbébizik. Nem lehet mellényúlni.

Ennek ellenére a rockabilly - a vegytiszta roki - csupán egy szűk réteg szubkultúrája. A Leningrad Cowboys-frizurás kemény mag áramvonalas taraját hétköznapokon zselé lapítja a fejre, a halálfejes-dobókockás tetoválásokat a kutya sem veszi észre: ezek a fiúk a vadságot még mindig James Dean ok nélküli lázadásának keménységével mérik, legfeljebb egy bécsi Brian Setzer-koncert vagy a dunaújvárosi amerikai autós találkozó idején bújnak elő a föld alól. Vagy - mint a múlt szombaton - "Az I. Budapesti Nemzetközi Rockabilly Találkozó" alkalmából.

A műfaj legismertebb hazai csapatának, a Mystery Gangnek köszönhetően a Gödörben horvát, holland és olasz fanatikusok mutatkoztak be. Azt persze természetesnek vesszük, hogy a Mystery Gang valahonnan az újpalotai lakótelepről az ötvenes évek Amerikájába álmodja magát, bezzeg, ha Zágráb vagy Itália kerül szóba, máris valamiféle egzotikumot képzelünk a dolgok mögé: "horvát nemzeti rockabillyt", Adriano Celentanót. Legalábbis amíg az első (magyar) fellépőt, a szolid gimnazista kinézetű Long Tall Sonnyt figyeljük, az ismertető szerint Közép-Európa legfigyelemreméltóbb autentikus rhythm-and-blues énekes-gitárosát, aki zenekarával, a Wild Cowszal "a műfaj eredeti, 40-es, 50-es évekbeli formáját népszerűsíti, egy kis rockabillys beütéssel". Sonny produkciójára nem lehet egy rossz szavunk, valóban figyelemre méltó, lelkes és professzionális műsor. Az imidzset illetően a Megáll az idő című film ugrik be, különösen néhány órával a koncert után, amikor Sonny teljesen lerészegedve az üvegajtón keresztül próbál távozni a helyszínről.

A vad tehenek után az őrült horvátok. Elég megpengetni a gitárt, csapást mérni a dobra, feledünk mindent, ami az egzotikummal kapcsolatos lehet. A zágrábi Mad Men semmivel sem kevésbé amerikai, mint a magyarok, vadságban pedig legfeljebb a hazai psychobilly-kultuszcsapattal, a Gorillával vetekedhetnének. Saját bevallásuk szerint nem az "autentikus szart" (vö. Long Tall Sonny), hanem a 10000 volt feszültségű "real" rock and rollt játsszák, és valóban: a Kassák-frizurás Branko Radovancevic énekes-gitáros, a szigorú arcú, apró gitáros, Darko Grosek, Marko Tizaj dobos és a bőgőzsonglőr Goran Margeta fergetege egészen elképesztő. Egyszerre precíz és kemény, meglepő és mulatságos. Nem mintha viccesek próbálnának lenni, ám amikor azt látjuk, hogy a nagy hévben az énekes és a bőgős hanyatt veti magát, sőt az utóbbi, ölében a böhöm hangszerrel még a gyertyával is megpróbálkozik, valahogy mosolyra görbül a szánk. A közönség persze őrjöng, ami azért érdekes, mert nézőtéri megnyilvánulásként sokkal inkább táncot várnánk, mint a csápolást. Vajon lehet-e mindezt fokozni?

Ha vadságban nem, akkor másként.. Az olasz-holland Kick'Em Jenny's Freak Show névadója egy gitáros hölgy, ez pedig komoly érv. A női rockabilly-előadó ugyanis valódi kuriózum, és noha a műfaj megszállottjai általában a "gyere a hátsó ülésre, kiscsirkém" típusú szövegekkel igyekeznek bókolni, a Jennyhez hasonló vadócokat tisztelet övezi, rajongás. Az sem számít, hogy a Freak Show koncertjét gyakorlatilag tönkreteszi a technika, pontosabban a technika hiánya: nem sikerül ugyanis normálisan kihangosítani Jenny akusztikus gitárját, így aztán nem csak a lelkes közönség gerjedt a Mad Mennél lényegesen visszafogottabb hardcore Dolly Roll-produkcióra.

A Mystery Gang színpadra lépését a rajongótábor lelkesedése kíséri, ők pedig szokásuknak megfelelően ugyanolyan elánnal adják elő műsorukat, mint amikor hét évvel ezelőtt először láttam őket. Fogalmam sincs, honnan a fantasztikus energia, ami ráadásul nemcsak a színpadi megnyilvánulások során, de az internetes "igehirdetés"-ben vagy éppen az ilyen fesztiválok megrendezésekor szakad ki belőlük. De hét sűrű év és majdnem ezer koncert után sem látszik rajtuk se fáradtság, se fásultság, pedig országos ismertséget eddig csak azzal szereztek, hogy meghívták őket a lottósorsolásra. Mintha konzerválódtak volna, mint ahogy maga a műfaj is. Gyakrabban is kiengedhetnék a szellemet a befőttesüvegből.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.