World music: ilyen

Zene

még nem volt: városi blueszúzda, kortárs lapp joik, régimódi fado és egy törékeny gerle - most aztán megmondjuk a tuti frankót...

North Mississippi Allstars: Hill Country Revue Honnan is kezdjem? Jim Dickinson, a jó nevű memphisi billentyűs fiai, a gitáros Luther és a dobos Cody összehoztak egy bluesbandát a kilencvenes években, és a North Mississippi Allstars nevet adták neki. Ebbe az allstarsba ugyanis belesuvasztották az összes blues-arcot, aki, ameddig a szem ellát, a környéken lakott. Így például a billentyűs JoJo Hermant, vagy hogy egy nagyon húzós nevet is mondjak, a gitáros R. L. Burnside-ot is, aki mögött alanyi jogon is felsorakozik egy család: a fia, Duwayne gitározik, a veje, Calvin Jackson dobol, az unokája, Cody meg rappel. Na most ez a North Mississippi Allstars, így amblokk, meghívást kapott a tavalyi bonnaroói fesztiválra, ami Tennessee-ben van valahol. Lényegében csak egy nagyobbacska busz kellett nekik, aztán onnantól mint a villám. Lehettek ott jó pár ezren egy böhöm nagy sá-torban, szóval a gyökerek-kel nem nagyon lehetett ga-tyázni: ami erre a lemezre került, az legalábbis a városi bluesnak az a zúzós módija, amelyben baromi jól elvan a rock, sőt a rap is. Hihetetlen tempóban, nekem már attól kilóg a belem, ahogy a lemezborítón próbálom követni. Motorostalálkozóra soha többet nem megyek e nélkül, de autóba is megéri a pénzét, és ez tényleg a legkevesebb. (Cooking Vinyl/Neon Music, 2005) *****

Mari Boine: Gula Gula Ez nem egy új Mari Boine-album, hanem a legelső, 1989-ből, újramaszterelve, három mai bónusszal. Ám ez szinte "lényegtelen", hiszen aki nem ismeri, minden további nélkül azt hiheti, hogy egészen friss fel-vételeket hall, legfeljebb az lehet "gyanús", hogy szordínósabb a hangszerelése, és (a súlyos bónuszokat leszámítva) nélkülözi az elektronikát. De mondom, nem érdemes különösebben rugózni ezen. A lényeg a lényeg: az az ellenállhatatlan mágia, amit Mari Boine a norvég lappok sámán-tradíciójából csihol: a fák, a jég és az állatok nyelve, a boszorkányok, manók, tündérek hangja, a ráolva-sások és igézések éneke. És ebbe simán belefér, hogy alkalmasint perui furulya, török saz, afrikai dob vagy csupán egy szál zongora szóljon: a Gula Gula nem azzal tűnik ki, hogy összeköt múltat és jelent, egymástól távoli kultúrákat, hanem azzal, hogy külön bejáratú "időszámítás" és zenei univerzum megteremtésére (volt) képes. (Universal, 2005) *****

Mariza: Transparente Emlékszem, amikor Marizát három éve láttam egy berlini vásáron, totál hiszti volt körülötte, pedig még a kutya sem ismerte, épphogy az első lemeze, a Fado em Mim kijött. A világzenét általában elkerülik a dívák műbalhéjai, úgyhogy többen összevontuk szemöldökünket, csupán az okozott "gondot", hogy miután színpadra lépett, egyből leesett az állunk. Mert a hangja az ritka gyönyörű volt, és ahogy bánt vele, abban még az a "túlspilázott" szenvedély is a helyén volt, ami általában a fadóba fér. Különösen egy olyan nőtől, aki jól hallhatóan Amália Rodriguez-követő.

Mariza első lemezét - meg fognak lepődni - a második követte, Fado Curva volt a címe, és rendesen tarolt; ez a Transparente pedig már a harmadik. Berlinhez képest annyiban változott a helyzet, hogy a portugál gitárok és a bőgő mögött egy szolid vonóskar is hallható, de az állunknak továbbra sincs irgalom. Annak ott a helye a padlón. Mert Mariza hangja bizony rendületlenül gyönyörű, és gyönyörűek a dalok, és egyáltalán, gyönyörű az a fájdalom, amitől ez a régi vágású fado a csúcson van. (EMI, 2005) *****

Ektar: Gerleének Ha nagyon-nagyon akarnám, azt mondhatnám, hogy egy kis "portugál" színezete a gerle énekének is van: én legalábbis simán belehallom Tóth Evelin hangjába és Kardos Dániel gitárjába azt a szomorkás melankóliát. Sőt, talán éppen ettől a könnyen kitapintható érzékenységtől különbözik ez a lemez annyira (a zenekart vezető, gadulkás) Szőke Szabolcs többi produkciójától: persze ott van a mélyén az ő szokatlanul konzekvens életműve, különösen a Tin Tin zenekar, mégis, mintha most megtört volna a "zárkózottsága", az Ektarhoz jóval több belesimulásra, azonosulásra alkalmas felületet kínál. "Egy húr" - jelenti ez az indiai szó, és ezen az egy húron nemcsak a négy előadó (a negyedik a bőgős Benkő Róbert) pendülhet, nemcsak a Távol-Kelet, Európa és a Balkán, hanem... - ugye, nem kell, hogy folytassam. Azt viszont nem hallgathatom el: ezt az albumot egy szinte virtuálisan aprócska győri kiadó jelentette meg; gondolom, kevesekhez jut el, pedig úgy csoda, ahogy van, ráadásul maga a tanúságtétel: egyetlen törékeny, gyöngéd gerle is csinálhat nyarat, még ha a széljárással szemben is száll. Ritka szép, megindító perceket köszönhetünk neki. (GyőrFree Műhely, 2005) *****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.