Koncert

Lopunk

  • Sisso
  • 2018. július 21.

Zene

A Lopunk zenekar ismét elégedettségünkre szolgáló, pogó-fitnesz programmal összekötött közösségi fórumot tartott. Most a Városliget határán, a Tilos Maraton bicajos és punk napján. Szokás szerint 35–40 éves ős punk-rock számok javát vették elő – a Holiday in the Sun című emblematikus Ex-ploi­ted-nótától a Dead Kennedys kegyetlen és ma különösen aktuális Kill the Poor című számán át a Sex Pistols-opuszokig –, amelyek ugyan a könyökünkön jönnek ki, de társaságban szívesen hallgatjuk őket újra meg újra, mert úgy érezzük, hogy ilyenkor nem is kell megmagyarázni, hogy mi is az a lázadás. És mivel a zenekar is rendesen odatette magát, valahogy hitelesebbnek is tűntek ezek a pazarul eljátszott másolatok, mint az eredeti felvételek magnóról; az egyre biztosabb hangszerkezelés és az egyre határozottabb ordítás a punk ikonográfiát is karikírozó köztes performanszokkal összegyúrva egészen progresszív színházi élményt nyújtott. Úgy tűnik, a Lopunk tagjai ahogy öregszenek, úgy nyomják egyre keményebben, mintha az életük múlna egy-egy fellépésen, és mintha minden koncertjük a búcsúkoncert volna. Nem csoda, hogy ettől a közönségen is úrrá lesz a kapuzárási pánik, és úgy tesz, mintha számára is csak a performansz szenvedélye maradt volna, ám ettől felettébb jól érzi magát. Az „önkény, a szolgaság és a pöffeszkedő önimádat” ellen zajló cirkuszi mutatvány elsősorban a nejlonszatyros-öltönyös frontember, Hammer Ferenc történész és szociológus dolga, akit tudományos-teoretikus szinten is régóta foglalkoztat a társadalmi igazságosság, de persze Gergely Csaba basszusgitáros, Nagy Lajos dobos és Ruff István gitáros is mindent megtesz a hatásfok növelése érdekében. Utóbbi kettő ráadásul a Lopunkat követő Flash zenekarban is szerepelt, a láncfűrészes töki rém, Barcs Miklós politikailag totálisan inkorrekt bandájának műsorában.

Dürer kert, június 14.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.