Koncert

Lopunk

  • Sisso
  • 2018. július 21.

Zene

A Lopunk zenekar ismét elégedettségünkre szolgáló, pogó-fitnesz programmal összekötött közösségi fórumot tartott. Most a Városliget határán, a Tilos Maraton bicajos és punk napján. Szokás szerint 35–40 éves ős punk-rock számok javát vették elő – a Holiday in the Sun című emblematikus Ex-ploi­ted-nótától a Dead Kennedys kegyetlen és ma különösen aktuális Kill the Poor című számán át a Sex Pistols-opuszokig –, amelyek ugyan a könyökünkön jönnek ki, de társaságban szívesen hallgatjuk őket újra meg újra, mert úgy érezzük, hogy ilyenkor nem is kell megmagyarázni, hogy mi is az a lázadás. És mivel a zenekar is rendesen odatette magát, valahogy hitelesebbnek is tűntek ezek a pazarul eljátszott másolatok, mint az eredeti felvételek magnóról; az egyre biztosabb hangszerkezelés és az egyre határozottabb ordítás a punk ikonográfiát is karikírozó köztes performanszokkal összegyúrva egészen progresszív színházi élményt nyújtott. Úgy tűnik, a Lopunk tagjai ahogy öregszenek, úgy nyomják egyre keményebben, mintha az életük múlna egy-egy fellépésen, és mintha minden koncertjük a búcsúkoncert volna. Nem csoda, hogy ettől a közönségen is úrrá lesz a kapuzárási pánik, és úgy tesz, mintha számára is csak a performansz szenvedélye maradt volna, ám ettől felettébb jól érzi magát. Az „önkény, a szolgaság és a pöffeszkedő önimádat” ellen zajló cirkuszi mutatvány elsősorban a nejlonszatyros-öltönyös frontember, Hammer Ferenc történész és szociológus dolga, akit tudományos-teoretikus szinten is régóta foglalkoztat a társadalmi igazságosság, de persze Gergely Csaba basszusgitáros, Nagy Lajos dobos és Ruff István gitáros is mindent megtesz a hatásfok növelése érdekében. Utóbbi kettő ráadásul a Lopunkat követő Flash zenekarban is szerepelt, a láncfűrészes töki rém, Barcs Miklós politikailag totálisan inkorrekt bandájának műsorában.

Dürer kert, június 14.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.