Koncert

Lopunk

  • Sisso
  • 2018. július 21.

Zene

A Lopunk zenekar ismét elégedettségünkre szolgáló, pogó-fitnesz programmal összekötött közösségi fórumot tartott. Most a Városliget határán, a Tilos Maraton bicajos és punk napján. Szokás szerint 35–40 éves ős punk-rock számok javát vették elő – a Holiday in the Sun című emblematikus Ex-ploi­ted-nótától a Dead Kennedys kegyetlen és ma különösen aktuális Kill the Poor című számán át a Sex Pistols-opuszokig –, amelyek ugyan a könyökünkön jönnek ki, de társaságban szívesen hallgatjuk őket újra meg újra, mert úgy érezzük, hogy ilyenkor nem is kell megmagyarázni, hogy mi is az a lázadás. És mivel a zenekar is rendesen odatette magát, valahogy hitelesebbnek is tűntek ezek a pazarul eljátszott másolatok, mint az eredeti felvételek magnóról; az egyre biztosabb hangszerkezelés és az egyre határozottabb ordítás a punk ikonográfiát is karikírozó köztes performanszokkal összegyúrva egészen progresszív színházi élményt nyújtott. Úgy tűnik, a Lopunk tagjai ahogy öregszenek, úgy nyomják egyre keményebben, mintha az életük múlna egy-egy fellépésen, és mintha minden koncertjük a búcsúkoncert volna. Nem csoda, hogy ettől a közönségen is úrrá lesz a kapuzárási pánik, és úgy tesz, mintha számára is csak a performansz szenvedélye maradt volna, ám ettől felettébb jól érzi magát. Az „önkény, a szolgaság és a pöffeszkedő önimádat” ellen zajló cirkuszi mutatvány elsősorban a nejlonszatyros-öltönyös frontember, Hammer Ferenc történész és szociológus dolga, akit tudományos-teoretikus szinten is régóta foglalkoztat a társadalmi igazságosság, de persze Gergely Csaba basszusgitáros, Nagy Lajos dobos és Ruff István gitáros is mindent megtesz a hatásfok növelése érdekében. Utóbbi kettő ráadásul a Lopunkat követő Flash zenekarban is szerepelt, a láncfűrészes töki rém, Barcs Miklós politikailag totálisan inkorrekt bandájának műsorában.

Dürer kert, június 14.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.