NAPOZÓ - nagy nyári melléklet

„Már nem tudjuk, miből lesz sláger”

Álvaro Soler énekes-dalszerző

Zene

A harminckét éves zenész közös dalt énekelt Jennifer Lopezzel, legismertebb slágere, a Sofia dallamát pedig az is ismeri, aki csak a szomszédból hallgat rádiót.

Magyar Narancs: Ha jól tudom, poliglottnak mondja magát, apja német, anyja pedig spanyol-belga származású. Barcelonában töltötte a gyerekkorát, mígnem tízéves korában Japánba költöztek.

Álvaro Soler: Úgy képzeltem, hogy Japánban rizsföldek vannak és faházak, de Tokió a maga hatalmas méreteivel egészen más volt. Így mást is adott persze. Elsősorban inspiráló, biztos közeget egy olyan társadalomban, ahol mindenki a maga csendes módján egymást szolgálja. Hogy őszinte legyek, nagyobb sokkot jelentett, amikor tizenhét éves koromban hazaköltöztünk Spanyolországba, és megtapasztaltam, milyen, amikor mindenki magáért teper. Felért egy pofonnal. Kimondottan tanulnom kellett, hogy önmagamra gondoljak.

MN: Mikor kezdett zenélni?

ÁS: A 10. születésnapomra kikönyörögtem egy Casio zongorát, amely egyben tanulásra is alkalmas volt. A Candle in the Wind Elton Johntól és a Für Elise az első darabok között volt, amelyeket megtanultam. A suliban a barátaimmal együtt bandát alakítottunk, én doboltam, de a testvérem is benne volt, ő lett a frontember. Én sokkal szégyenlősebb voltam, de lassan mindenbe belekontárkodtam. Énekelni aztán karaoke klubokban tanultam meg, ahol a japánok hosszú órákat képesek eltölteni.

MN: Első zenekara, az Urban Lights britpopot játszott, de a szólókarrierjében mégis a latin vonalat követi. Identitást is talált a stílussal?

ÁS: Ezen nem gondolkodtam. De a latin stílus valóban nagyon közel áll a szívemhez. Már Berlinben éltem, amikor egy barátommal elkezdtünk spanyol nyelvű dalokat írni. Néhányat bevittem a Universalhoz, ahol kifejezetten szerették őket. Úgy volt, hogy énekest is találnak hozzájuk, végül azt mondták: „Álvaro, te tudsz énekelni is, nem?” Onnantól gyorsultak fel az események. Az El Mismo Sol listavezető lett, egy évvel később duettet készítettünk belőle Jennifer Lopezzel, én pedig szólóművésszé váltam, akinek nincs ideje a bandájára. Volt is ebből feszültség, de hamar elcsitult. Szerencsére nagyon támogatón álltak hozzám, ők is tudták, hogy jól döntöttem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.