NAPOZÓ - nagy nyári melléklet

„Megőriztem azt, aki vagyok”

Würtz Klára zongoraművész

Zene

A Hollandiában élő zongoraművész most Schubert-műsorával látogat haza, a Fesztivál Akadémia meghívására. Gyökerekről, zenei hatásokról és erős művészeti örökségéről is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Remekül tudod utánozni egyik tanárod, Kocsis Zoltán beszédstílusát, hanghordozását. Hány évesen kerültél hozzá, és mi volt a legfontosabb azok közül, amiket tőle tanultál?

Würtz Klára: Tizennégy éves voltam, ő 27. Nem tudok úgy beszélni az éle­temről, hogy annak Zoli ne legyen fontos része. Tíz évet tölthettem a közelében, és 14-től 17 éves koromig, amikor hivatalosan a növendéke lettem, rengeteget hülyéskedtünk együtt. Amellett, hogy egy korszakos zseni volt, le tudott szállni a mi szintünkre; volt egy kis társaságunk, ahová nagyon szívesen följárt beszélgetni, enni, bolondozni. Élvezte a cukkolást, a provokációt. Mindeközben hallhattuk, ahogy a Parsifal meg a Mesterdalnokok átiratait játszotta sok minden mással egyetemben, ahogy a zenéről, irodalomról beszélt. És ez nekem már szinte gyerekként megadatott. Zoli szerette mondani, hogy ő nem hisz a tanításban, ő a tanulásban hisz. Az biztos, hogy kialakított egy olyan masszív referenciát, amelytől mint egy apakomplexustól, próbálsz menekülni, de egy életen át hat. Amikor egy ilyen kivételes művész tanítványa vagy, kell egy megfelelő védőréteg, a saját egyéniséged védelmében.

MN: Kurtág György, Rados Ferenc és Schiff András is tanított. Róluk milyen emlékeid vannak, mik voltak a legmeghatározóbb útmutatásaik?

WK: Mindegyikük másképp volt zseniális, mindenkinek más volt az üzenete, amit a mai napig emésztek, mert sok mindent sokáig nem értettem. Kurtágnak teljesen mindegy volt, hány éves vagy, ilyesfajta instrukciókat adott: „Gondoljon arra az eufóriára itt ebben a Schubert-frázisban, amit Miskin herceg érez közvetlenül az epileptikus rohama kitörése előtt, miközben a gyilkosa elmenekül – na, játssza így ezt a részt.” Kurtág szenvedélye, spiritualitása, hangigénye páratlan volt. Ahogy az ösztönökhöz viszonyulsz, a gesztusok megfelelő hőfoka volt szerintem az elsődleges nála; hogy képes légy megragadni egy darab indulatrendszerét. Ki tudott borulni azon, ha nem megfelelően indítottuk el a darabot, még mielőtt megszólal az első hang. Arról nem is beszélve, hogy a következő hang hogyan kapcsolódik az előzőhöz. Nem csoda, hogy az ő munkamódszerével akár fél évet is dolgoztunk egy darab expozícióján. Rados, utólag úgy fogalmaznám, egy 18. századi felvilágosodott gondolkodóra emlékeztetett, a gondolkodásnak és a kétkedésnek, az arányérzéknek, az ok-okozati viszonyoknak, a folyamatos kérdésfeltevésnek a megtestesítője. A tépelődő elme, aki folyamatosan cenzúrázza magát és mindent. Persze mindenki a kvalitásról, az útkeresésről, egy mestermű megközelítésének lehető legalaposabb módjairól beszélt. Schiff Andrást azon a történelmi jelentőségű két koncerten hallottam, amikor az emigrációja után először jött Budapestre, és eljátszotta a Wohltemperiertes Klavier mindkét kötetét a Zeneakadémia nagytermében. Hatalmas élmény volt. Akkor tartott egy mesterkurzust is, játszottam neki, és utána meghívott a Végh Sándor által alapított Prussia Cove-i kamarazenei fesztiválra. Zoli pedig annak a koncertező művésznek az ideálját testesítette meg, aki a zenében nem ismer megalkuvást. Olyan jó most az akkori naplójegyzeteimet olvasni, és újra átérezni, milyen elképesztően inspiráló és intenzív időszak volt ez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."