NAPOZÓ - nagy nyári melléklet

„Megőriztem azt, aki vagyok”

Würtz Klára zongoraművész

Zene

A Hollandiában élő zongoraművész most Schubert-műsorával látogat haza, a Fesztivál Akadémia meghívására. Gyökerekről, zenei hatásokról és erős művészeti örökségéről is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Remekül tudod utánozni egyik tanárod, Kocsis Zoltán beszédstílusát, hanghordozását. Hány évesen kerültél hozzá, és mi volt a legfontosabb azok közül, amiket tőle tanultál?

Würtz Klára: Tizennégy éves voltam, ő 27. Nem tudok úgy beszélni az éle­temről, hogy annak Zoli ne legyen fontos része. Tíz évet tölthettem a közelében, és 14-től 17 éves koromig, amikor hivatalosan a növendéke lettem, rengeteget hülyéskedtünk együtt. Amellett, hogy egy korszakos zseni volt, le tudott szállni a mi szintünkre; volt egy kis társaságunk, ahová nagyon szívesen följárt beszélgetni, enni, bolondozni. Élvezte a cukkolást, a provokációt. Mindeközben hallhattuk, ahogy a Parsifal meg a Mesterdalnokok átiratait játszotta sok minden mással egyetemben, ahogy a zenéről, irodalomról beszélt. És ez nekem már szinte gyerekként megadatott. Zoli szerette mondani, hogy ő nem hisz a tanításban, ő a tanulásban hisz. Az biztos, hogy kialakított egy olyan masszív referenciát, amelytől mint egy apakomplexustól, próbálsz menekülni, de egy életen át hat. Amikor egy ilyen kivételes művész tanítványa vagy, kell egy megfelelő védőréteg, a saját egyéniséged védelmében.

MN: Kurtág György, Rados Ferenc és Schiff András is tanított. Róluk milyen emlékeid vannak, mik voltak a legmeghatározóbb útmutatásaik?

WK: Mindegyikük másképp volt zseniális, mindenkinek más volt az üzenete, amit a mai napig emésztek, mert sok mindent sokáig nem értettem. Kurtágnak teljesen mindegy volt, hány éves vagy, ilyesfajta instrukciókat adott: „Gondoljon arra az eufóriára itt ebben a Schubert-frázisban, amit Miskin herceg érez közvetlenül az epileptikus rohama kitörése előtt, miközben a gyilkosa elmenekül – na, játssza így ezt a részt.” Kurtág szenvedélye, spiritualitása, hangigénye páratlan volt. Ahogy az ösztönökhöz viszonyulsz, a gesztusok megfelelő hőfoka volt szerintem az elsődleges nála; hogy képes légy megragadni egy darab indulatrendszerét. Ki tudott borulni azon, ha nem megfelelően indítottuk el a darabot, még mielőtt megszólal az első hang. Arról nem is beszélve, hogy a következő hang hogyan kapcsolódik az előzőhöz. Nem csoda, hogy az ő munkamódszerével akár fél évet is dolgoztunk egy darab expozícióján. Rados, utólag úgy fogalmaznám, egy 18. századi felvilágosodott gondolkodóra emlékeztetett, a gondolkodásnak és a kétkedésnek, az arányérzéknek, az ok-okozati viszonyoknak, a folyamatos kérdésfeltevésnek a megtestesítője. A tépelődő elme, aki folyamatosan cenzúrázza magát és mindent. Persze mindenki a kvalitásról, az útkeresésről, egy mestermű megközelítésének lehető legalaposabb módjairól beszélt. Schiff Andrást azon a történelmi jelentőségű két koncerten hallottam, amikor az emigrációja után először jött Budapestre, és eljátszotta a Wohltemperiertes Klavier mindkét kötetét a Zeneakadémia nagytermében. Hatalmas élmény volt. Akkor tartott egy mesterkurzust is, játszottam neki, és utána meghívott a Végh Sándor által alapított Prussia Cove-i kamarazenei fesztiválra. Zoli pedig annak a koncertező művésznek az ideálját testesítette meg, aki a zenében nem ismer megalkuvást. Olyan jó most az akkori naplójegyzeteimet olvasni, és újra átérezni, milyen elképesztően inspiráló és intenzív időszak volt ez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”