NAPOZÓ - nagy nyári melléklet

„Megőriztem azt, aki vagyok”

Würtz Klára zongoraművész

Zene

A Hollandiában élő zongoraművész most Schubert-műsorával látogat haza, a Fesztivál Akadémia meghívására. Gyökerekről, zenei hatásokról és erős művészeti örökségéről is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Remekül tudod utánozni egyik tanárod, Kocsis Zoltán beszédstílusát, hanghordozását. Hány évesen kerültél hozzá, és mi volt a legfontosabb azok közül, amiket tőle tanultál?

Würtz Klára: Tizennégy éves voltam, ő 27. Nem tudok úgy beszélni az éle­temről, hogy annak Zoli ne legyen fontos része. Tíz évet tölthettem a közelében, és 14-től 17 éves koromig, amikor hivatalosan a növendéke lettem, rengeteget hülyéskedtünk együtt. Amellett, hogy egy korszakos zseni volt, le tudott szállni a mi szintünkre; volt egy kis társaságunk, ahová nagyon szívesen följárt beszélgetni, enni, bolondozni. Élvezte a cukkolást, a provokációt. Mindeközben hallhattuk, ahogy a Parsifal meg a Mesterdalnokok átiratait játszotta sok minden mással egyetemben, ahogy a zenéről, irodalomról beszélt. És ez nekem már szinte gyerekként megadatott. Zoli szerette mondani, hogy ő nem hisz a tanításban, ő a tanulásban hisz. Az biztos, hogy kialakított egy olyan masszív referenciát, amelytől mint egy apakomplexustól, próbálsz menekülni, de egy életen át hat. Amikor egy ilyen kivételes művész tanítványa vagy, kell egy megfelelő védőréteg, a saját egyéniséged védelmében.

MN: Kurtág György, Rados Ferenc és Schiff András is tanított. Róluk milyen emlékeid vannak, mik voltak a legmeghatározóbb útmutatásaik?

WK: Mindegyikük másképp volt zseniális, mindenkinek más volt az üzenete, amit a mai napig emésztek, mert sok mindent sokáig nem értettem. Kurtágnak teljesen mindegy volt, hány éves vagy, ilyesfajta instrukciókat adott: „Gondoljon arra az eufóriára itt ebben a Schubert-frázisban, amit Miskin herceg érez közvetlenül az epileptikus rohama kitörése előtt, miközben a gyilkosa elmenekül – na, játssza így ezt a részt.” Kurtág szenvedélye, spiritualitása, hangigénye páratlan volt. Ahogy az ösztönökhöz viszonyulsz, a gesztusok megfelelő hőfoka volt szerintem az elsődleges nála; hogy képes légy megragadni egy darab indulatrendszerét. Ki tudott borulni azon, ha nem megfelelően indítottuk el a darabot, még mielőtt megszólal az első hang. Arról nem is beszélve, hogy a következő hang hogyan kapcsolódik az előzőhöz. Nem csoda, hogy az ő munkamódszerével akár fél évet is dolgoztunk egy darab expozícióján. Rados, utólag úgy fogalmaznám, egy 18. századi felvilágosodott gondolkodóra emlékeztetett, a gondolkodásnak és a kétkedésnek, az arányérzéknek, az ok-okozati viszonyoknak, a folyamatos kérdésfeltevésnek a megtestesítője. A tépelődő elme, aki folyamatosan cenzúrázza magát és mindent. Persze mindenki a kvalitásról, az útkeresésről, egy mestermű megközelítésének lehető legalaposabb módjairól beszélt. Schiff Andrást azon a történelmi jelentőségű két koncerten hallottam, amikor az emigrációja után először jött Budapestre, és eljátszotta a Wohltemperiertes Klavier mindkét kötetét a Zeneakadémia nagytermében. Hatalmas élmény volt. Akkor tartott egy mesterkurzust is, játszottam neki, és utána meghívott a Végh Sándor által alapított Prussia Cove-i kamarazenei fesztiválra. Zoli pedig annak a koncertező művésznek az ideálját testesítette meg, aki a zenében nem ismer megalkuvást. Olyan jó most az akkori naplójegyzeteimet olvasni, és újra átérezni, milyen elképesztően inspiráló és intenzív időszak volt ez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”