NAPOZÓ - nagy nyári melléklet

„Megőriztem azt, aki vagyok”

Würtz Klára zongoraművész

Zene

A Hollandiában élő zongoraművész most Schubert-műsorával látogat haza, a Fesztivál Akadémia meghívására. Gyökerekről, zenei hatásokról és erős művészeti örökségéről is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Remekül tudod utánozni egyik tanárod, Kocsis Zoltán beszédstílusát, hanghordozását. Hány évesen kerültél hozzá, és mi volt a legfontosabb azok közül, amiket tőle tanultál?

Würtz Klára: Tizennégy éves voltam, ő 27. Nem tudok úgy beszélni az éle­temről, hogy annak Zoli ne legyen fontos része. Tíz évet tölthettem a közelében, és 14-től 17 éves koromig, amikor hivatalosan a növendéke lettem, rengeteget hülyéskedtünk együtt. Amellett, hogy egy korszakos zseni volt, le tudott szállni a mi szintünkre; volt egy kis társaságunk, ahová nagyon szívesen följárt beszélgetni, enni, bolondozni. Élvezte a cukkolást, a provokációt. Mindeközben hallhattuk, ahogy a Parsifal meg a Mesterdalnokok átiratait játszotta sok minden mással egyetemben, ahogy a zenéről, irodalomról beszélt. És ez nekem már szinte gyerekként megadatott. Zoli szerette mondani, hogy ő nem hisz a tanításban, ő a tanulásban hisz. Az biztos, hogy kialakított egy olyan masszív referenciát, amelytől mint egy apakomplexustól, próbálsz menekülni, de egy életen át hat. Amikor egy ilyen kivételes művész tanítványa vagy, kell egy megfelelő védőréteg, a saját egyéniséged védelmében.

MN: Kurtág György, Rados Ferenc és Schiff András is tanított. Róluk milyen emlékeid vannak, mik voltak a legmeghatározóbb útmutatásaik?

WK: Mindegyikük másképp volt zseniális, mindenkinek más volt az üzenete, amit a mai napig emésztek, mert sok mindent sokáig nem értettem. Kurtágnak teljesen mindegy volt, hány éves vagy, ilyesfajta instrukciókat adott: „Gondoljon arra az eufóriára itt ebben a Schubert-frázisban, amit Miskin herceg érez közvetlenül az epileptikus rohama kitörése előtt, miközben a gyilkosa elmenekül – na, játssza így ezt a részt.” Kurtág szenvedélye, spiritualitása, hangigénye páratlan volt. Ahogy az ösztönökhöz viszonyulsz, a gesztusok megfelelő hőfoka volt szerintem az elsődleges nála; hogy képes légy megragadni egy darab indulatrendszerét. Ki tudott borulni azon, ha nem megfelelően indítottuk el a darabot, még mielőtt megszólal az első hang. Arról nem is beszélve, hogy a következő hang hogyan kapcsolódik az előzőhöz. Nem csoda, hogy az ő munkamódszerével akár fél évet is dolgoztunk egy darab expozícióján. Rados, utólag úgy fogalmaznám, egy 18. századi felvilágosodott gondolkodóra emlékeztetett, a gondolkodásnak és a kétkedésnek, az arányérzéknek, az ok-okozati viszonyoknak, a folyamatos kérdésfeltevésnek a megtestesítője. A tépelődő elme, aki folyamatosan cenzúrázza magát és mindent. Persze mindenki a kvalitásról, az útkeresésről, egy mestermű megközelítésének lehető legalaposabb módjairól beszélt. Schiff Andrást azon a történelmi jelentőségű két koncerten hallottam, amikor az emigrációja után először jött Budapestre, és eljátszotta a Wohltemperiertes Klavier mindkét kötetét a Zeneakadémia nagytermében. Hatalmas élmény volt. Akkor tartott egy mesterkurzust is, játszottam neki, és utána meghívott a Végh Sándor által alapított Prussia Cove-i kamarazenei fesztiválra. Zoli pedig annak a koncertező művésznek az ideálját testesítette meg, aki a zenében nem ismer megalkuvást. Olyan jó most az akkori naplójegyzeteimet olvasni, és újra átérezni, milyen elképesztően inspiráló és intenzív időszak volt ez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.