Beyoncé csodálatos karrierje

Merészség a diszkógömb alatt

Zene

Hetedik nagylemezével alaposan meglepte rajongóit Beyoncé: a királynő az elmúlt évtizedek felforgató, forradalmi tánczenéi előtt tiszteleg, és közben adrenalintól részeg választ ad rá, mi a baj ma a világgal. Hát az, hogy nem ropja eleget.

Mintha kivesztek volna azok a kultikus karakterek, amivé Beyoncé évek óta formálja magát: az izgató, de megközelíthetetlen, elegáns és kiismerhetetlen, márványból faragott uralkodónő, aki elé önkéntelenül is rózsaszirmot szórna az egyszeri rajongó. Az Instagram, a TikTok és a Twitter lerántja a földre a szórakoztatóipar legnagyobb szupersztárjait is, akik kénytelen-kelletlen posztolnak fürdőszobai szelfiket és flitterfilteres cicás videókat, tudva, hogy ma a népszerűség talán már tizenöt percnél is kevesebbet jelent.

 

A méhkirálynő

Beyoncé viszont az ellenkező irányba halad, ő az a popsztár, aki egy ideje már jóval több akar lenni, mint énekesnő. Szeizmikus erő a kultúrában, aki ha nem uralja a Billboard-listát minden héten, egy-egy megjelenésével megállítja a világot, hogy tudassa, a királynő itt van: a „Queen Bee”, ahogy az őt nyüzsgő méhecskeként szolgáló rajongók nevezik, akik cserébe „Beyhive” néven illetik magukat. (Adalék a történetben: Beyoncé tényleg tart méheket, mármint valódiakat, mintegy 80 ezret, több száz üvegnyi mézet készítenek évente; de miért is lepődnénk meg ezen jobban, mint azon, hogy egy vidéki kastélyhoz istálló és lovászok is tartoznak?)

Hat éve nem jelent meg stúdióalbuma, de nem mondhatjuk, hogy eltűnt: 2018-ban emlékezetes fellépése volt a Coachellán, önünneplő, önmitizáló rapalbumot készített férjével, Jay-Z-vel (Everything is Love), és szült három gyereket. Terhességeiről festői fotókat közölt. Nemcsak szinkronhang volt az Oroszlánkirály fotorealisztikus CGI-változatában, de a soundtrackjét is elkészítette. Szimba története újabb irányba vitte el, Black Is King címmel zenés filmet készített, amellyel újrafogalmazta a királyságát elveszítő, vándorló herceg toposzát, egyben mítoszt kovácsolva az identitását kereső fekete közösségnek. Ha nem lenne elég a méhkirálynői póz, itt az újabb korona: a Black Lives Matter mozgalommal új erőre kapó kisebbségnek osztályt, rangot szerezni. A Mood 4 Eva című dal tavalyi klipjében Beyoncé és Jay-Z leopárdmintás kosztümökben, súlyos pecsétgyűrűkkel, arisztokrataként jelennek meg, miközben a falon fekete művészek high-brow festményei függnek. De amíg a média és a rajongók a klipekben rejtőző szimbolikus jelentéseket kutatták, azért volt, aki nem átallotta megjegyezni: a Black Is King éppen Afrikában nem streamelhető. Vagy azt, hogy Beyoncé a fogyasztói társadalom csúcsán luxuséletvitelét kínálja mintaként, mégis azt a szájkosár nélkül csaholó kapitalizmust élteti, amely nyugaton a farkát csóválja, de fogai a harmadik világot marcangolják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.