mi a kotta?

Merről jön a vonatunk?

  • mi a kotta
  • 2017. november 5.

Zene

„A tegnapi koncert semmiképpen sem növelte a Beethoven úr zeneszerzői tehetsége iránti lelkesedést. Razumovszkij, Appony[i] és Kraft urak, akik szinte istenítik ezt a komponistát, a kisebbséghez tartoznak, a zeneértők többsége viszont nem kíváncsi Beethoven zenéjére.” 1814 végén így írt egy magát nyilván ugyancsak zeneértőnek ítélő bécsi titkosrendőr, és annyiban – dacára a dacárandóknak – talán mégis lehetett valami kis igazság e kijelentésben, hogy Beethoven ekkor tájt írt jó néhány olyan művet, amelyekre utóbb aztán valóban nemigen volt büszke. Igaz, ezek éppenséggel a közönségsikert elérő vagy épp eleve populárisnak szánt művei voltak, amelyeket az 1815-ös bécsi kongresszus előtt, alatt és után az elismerésre és a pénztárkönyvre is tekintettel komponált meg a mester. Ekkoriban keletkezett, azonban más, kísérletezőbb úton járt a goethei alapú Szélcsend és szerencsés utazás, mely kantáta egy másik, szintén erősen tapogatózó jellegű

Beethoven-kompozícióval, a Karfantáziával, valamint a VI. „Pastorale” szimfóniával közös koncerten szólal majd meg: Vásáry Tamás vezényletével, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara előadásában (Zeneakadémia, október 11., fél nyolc).

„Semmit sem csinálok hátsó szándékkal, manipulációs akarattal. Az a fajta mesterember vagyok, aki annak örvend, ha egyféle módon ki tudja magából írni a hangokat. […] Nagyon sok idősebb barátom megrótt már amiatt, hogy múltbeli zenei idiómákat használok, és hogy nem vagyok kortárs zeneszerző. Pedig az vagyok, de még mennyire! Azt pedig, hogy az új melyik ajtón jön be, senki sem tudja előre. Ha idegen állomáson állunk, hajlamosak vagyunk fixírozni egy irányt, hogy onnan jön majd a vonatunk, és meglepődünk, amikor a másik irányból érkezik.” Több mint másfél évtizede éppen a mi lapunknak nyilatkozott ily meggondolkodtatóan az idén 70 esztendős Orbán György, akit életének e kerek évfordulóján koncert köszönt majd a Zeneakadémián. A sokszereplős és gazdag programú ünnepi hangverseny reprezentatív mintát kínál számunkra ebből a befogadható, sőt mi több – szerethető zeneszerzői életműből, és felhangzik majd az Albumlapok Razumovszkij grófnak című zenekari darab is: csak hogy újra szerepeljen ezeken a hasábokon a fentebb már említett, hajdan tartósan Bécsben rezideáló és valóban Beethoven-rajongó orosz arisztokrata neve (október 7., fél nyolc).

Az elkövetkező napok egy fiatalabb kortárs zeneszerző számára is különös fontossággal bírnak majd, hiszen a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál eseménysorozata most hozza elénk a nemcsak karmesterként tevékeny Vajda Gergely Georgia Bottoms című vígoperájának magyarországi bemutatóját (Zeneakadémia, Solti Terem, október 8., hét óra). Az Egyesült Államok egy képzeletbeli, mindazonáltal nagyon is valóságos déli városkájában, Six Pointsban játszódó opera rendezője Almási-Tóth András lesz, a címszerepet pedig Eötvös Péter Paradise reloadedjének Évája, a fiatal szoprán, az ugyancsak az amerikai Délről érkező Rebecca Nelsen (képünkön) énekli majd.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.