Lemez

Rat Boy: Scum

  • Mihályi Dávid
  • 2017. november 5.

Zene

Jordan Cardy alias Rat Boy tavaly tűnt fel, amikor megkapta az „NME legjobb új előadója” díjat, így a 21 éves tehetség már ezzel a zsebében jelentethette meg első albumát. A Scumról elsőre az „eklektikus” ugrik be: van itt minden, mint a vásárban, leginkább dallamos pop-punk hiphop szövegeléssel meghintve. Okos döntés volt Jordan/Rat részéről, hogy a Revolution című dal volt az album beharangozó kislemeze, hiszen ez a szám valóban összefoglalja a Scum jellegzetességeit. A verzék a Beastie Boysot idézik, a refrénről pedig a kaliforniai punk, főleg a korai Sum 41 ugrik be.

Ahogy a Revolution, úgy a lemez többi számának kritikus szövege is elsősorban a fiatalok kilátástalan helyzetére fókuszál, de például a Fake ID indie hangulatú zenei alapját hallván még a kiábrándító szöveg ellenére is – egy kizsebelés emlékét eleveníti fel – inkább valamiféle kellemes melankólia szállja meg a hallgatót. De Rat Boy különben sem csak a megmondóember szerepében tetszeleg. Olyan sablonos megoldásokat is bevállal (zenében és szövegben is), amelyek kimondottan slágergyanús dalokat eredményeznek. Ilyen a The Kooksra hajazó Laidback vagy éppen a banális rockklisékre épülő I’ll Be Waiting. Ám ezek a „slágerek” egyáltalán nem zavaróak, inkább változatosabbá, szerethetőbbé teszik az albumot.

Parlophone, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”