Lemez

Rat Boy: Scum

  • Mihályi Dávid
  • 2017. november 5.

Zene

Jordan Cardy alias Rat Boy tavaly tűnt fel, amikor megkapta az „NME legjobb új előadója” díjat, így a 21 éves tehetség már ezzel a zsebében jelentethette meg első albumát. A Scumról elsőre az „eklektikus” ugrik be: van itt minden, mint a vásárban, leginkább dallamos pop-punk hiphop szövegeléssel meghintve. Okos döntés volt Jordan/Rat részéről, hogy a Revolution című dal volt az album beharangozó kislemeze, hiszen ez a szám valóban összefoglalja a Scum jellegzetességeit. A verzék a Beastie Boysot idézik, a refrénről pedig a kaliforniai punk, főleg a korai Sum 41 ugrik be.

Ahogy a Revolution, úgy a lemez többi számának kritikus szövege is elsősorban a fiatalok kilátástalan helyzetére fókuszál, de például a Fake ID indie hangulatú zenei alapját hallván még a kiábrándító szöveg ellenére is – egy kizsebelés emlékét eleveníti fel – inkább valamiféle kellemes melankólia szállja meg a hallgatót. De Rat Boy különben sem csak a megmondóember szerepében tetszeleg. Olyan sablonos megoldásokat is bevállal (zenében és szövegben is), amelyek kimondottan slágergyanús dalokat eredményeznek. Ilyen a The Kooksra hajazó Laidback vagy éppen a banális rockklisékre épülő I’ll Be Waiting. Ám ezek a „slágerek” egyáltalán nem zavaróak, inkább változatosabbá, szerethetőbbé teszik az albumot.

Parlophone, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.