Lemez

Rat Boy: Scum

  • Mihályi Dávid
  • 2017. november 5.

Zene

Jordan Cardy alias Rat Boy tavaly tűnt fel, amikor megkapta az „NME legjobb új előadója” díjat, így a 21 éves tehetség már ezzel a zsebében jelentethette meg első albumát. A Scumról elsőre az „eklektikus” ugrik be: van itt minden, mint a vásárban, leginkább dallamos pop-punk hiphop szövegeléssel meghintve. Okos döntés volt Jordan/Rat részéről, hogy a Revolution című dal volt az album beharangozó kislemeze, hiszen ez a szám valóban összefoglalja a Scum jellegzetességeit. A verzék a Beastie Boysot idézik, a refrénről pedig a kaliforniai punk, főleg a korai Sum 41 ugrik be.

Ahogy a Revolution, úgy a lemez többi számának kritikus szövege is elsősorban a fiatalok kilátástalan helyzetére fókuszál, de például a Fake ID indie hangulatú zenei alapját hallván még a kiábrándító szöveg ellenére is – egy kizsebelés emlékét eleveníti fel – inkább valamiféle kellemes melankólia szállja meg a hallgatót. De Rat Boy különben sem csak a megmondóember szerepében tetszeleg. Olyan sablonos megoldásokat is bevállal (zenében és szövegben is), amelyek kimondottan slágergyanús dalokat eredményeznek. Ilyen a The Kooksra hajazó Laidback vagy éppen a banális rockklisékre épülő I’ll Be Waiting. Ám ezek a „slágerek” egyáltalán nem zavaróak, inkább változatosabbá, szerethetőbbé teszik az albumot.

Parlophone, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.