Lemez

Rat Boy: Scum

  • Mihályi Dávid
  • 2017. november 5.

Zene

Jordan Cardy alias Rat Boy tavaly tűnt fel, amikor megkapta az „NME legjobb új előadója” díjat, így a 21 éves tehetség már ezzel a zsebében jelentethette meg első albumát. A Scumról elsőre az „eklektikus” ugrik be: van itt minden, mint a vásárban, leginkább dallamos pop-punk hiphop szövegeléssel meghintve. Okos döntés volt Jordan/Rat részéről, hogy a Revolution című dal volt az album beharangozó kislemeze, hiszen ez a szám valóban összefoglalja a Scum jellegzetességeit. A verzék a Beastie Boysot idézik, a refrénről pedig a kaliforniai punk, főleg a korai Sum 41 ugrik be.

Ahogy a Revolution, úgy a lemez többi számának kritikus szövege is elsősorban a fiatalok kilátástalan helyzetére fókuszál, de például a Fake ID indie hangulatú zenei alapját hallván még a kiábrándító szöveg ellenére is – egy kizsebelés emlékét eleveníti fel – inkább valamiféle kellemes melankólia szállja meg a hallgatót. De Rat Boy különben sem csak a megmondóember szerepében tetszeleg. Olyan sablonos megoldásokat is bevállal (zenében és szövegben is), amelyek kimondottan slágergyanús dalokat eredményeznek. Ilyen a The Kooksra hajazó Laidback vagy éppen a banális rockklisékre épülő I’ll Be Waiting. Ám ezek a „slágerek” egyáltalán nem zavaróak, inkább változatosabbá, szerethetőbbé teszik az albumot.

Parlophone, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."