Többnyire elkábít - Monster Magnet: Last Patrol

  • Soós Tamás
  • 2013. november 12.

Zene

Dave Wyndorf mindig a saját ritmusára hajtotta magát. Akkor is, amikor a 90-es évek hajnalán a stoner rock hawkwindesen lebegős párlatát főzte ki, vagy a dekád derekán, mikor a grunge-hullám közepén fanyar, de slágeres hard/stoner rockjával verte be a mainstream kapuját, vagy most, mikor merengős pszichedéliában ázó space noirral váltja a 00-s évek egyenes vonalú, enyhe fűszaggal kísért rockzenéjét.

Habár az "űrnoir" csupán Wyndorf agyszüleménye, plasztikusan rajzolja körül az anyagot: a Spine Of God bódult, sokperces gitártripjeinek árnyékában settenkedő címadót és a Napba utazós End Of Timest (space), illetve a Wyndorf pszichéjébe lefúró, komorra hangolt és elmélázó dalokat (noir).

false

A Last Patrol így nem is annyira a Spine Of God szándékoltan mocskos torzulásait, inkább a Dopes To Infinity második felének nyugodtabb hangvételét ágyazza letisztult zenei közegbe és torzításszegény hangképbe. Dave is finomabban, kifejezőbben énekel, témáit mintha csak egy Nick Cave-vel folytatott szeszelés közben írta volna. Ez a délvidéki melankóliára emlékeztető hangütés pedig tökéletesen rímel a blues ismétlődő szerkezeteit a space/stoner rock nyelvére átültető, egy-egy témát körüljáró, de alapvetően ugyanazt az egy csontot rágó dalszerkesztéssel. Néha üresen jár, de többnyire elkábít a Last Patrol, amelyről sokat mond, hogy legütősebb száma nem egy varacskos rocksláger, hanem a skót énekes-dalszerzőtől, Donovantól kölcsönkért, közel-keleti dallamokat húsos riffekbe csomagoló Three Kingfishers.

Napalm Records, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Madarak és angyalok

  • - turcsányi -

Nehéz megmondani, hogy mikor mondtak fel az angyalok. Már akkor, amikor Wim Wenders folytatni merészelte a Berlin felett az eget (Távol és mégis közel, 1993)? Vagy csak 1998-ban lett elegük, amikor meglátták magukat az Angyalok városa című filmben – a Berlin felett az ég e remake-jét Nicolas Cage-dzsel? Az biztos, hogy Los Angelesből eztán szedték a sátorfájukat. De senki nem pótolhatatlan, L. A. pedig különösen nem maradhatott efféle égi szárnyasok nélkül.

„A legszívesebben hallgatok”

Kurtág György a magyar kultúra állócsillaga, kincse, élő klasszikusa, a magyar művészeti hagyomány nagy tradíciójának megszemélyesítője egy olyan korszakban, amelyben ez a hagyomány igencsak ingatag lábakon áll. Ha nyilvánosan megszólal a 98 éves mester, az maga az esemény.

Annyira nem sötét

A legutóbbi Pearl Jam-lemez, a 2020-as Gigaton hosszú, hétéves várakozás után jelent meg, így sokan örülhettek, hogy a zenekar hamarabb elkészült a tizenkettedik albumával, amely a Dark Matter címet viseli.

Dél csillagai

A Budapest JazzFest cégére alatt, a közel három héten át zajló hetvenhat koncert minden bizonnyal a legnagyobb magyar jazzfesztivál, de ennél figyelemre méltóbb, hogy huszonnégy országból érkeztek a zenészek. Megragadtuk a lehetőséget, hogy egy török triót és egy szárd együttest hallgassunk meg.

Ma senki se nyer

Emlékeznek, mikor volt köztársasági elnök Mádl Ferenc? Nos, Orbán Viktor első miniszterelnöksége idején. A díszlet és az időnként felhangzó Ki nyer ma? című rádióműsor szignálja segít behatárolni, hogy a közelmúltban járunk, de az elnök neve az egyetlen konkrét utalás, amelyből kikövetkeztethetjük, milyen évet is írunk (majdnem) pontosan.

Gázlánggal fűtünk

Az év szaván vitatkozhatunk, de korunk szava bizonyosan a nárcisztikus. Ha valaki megbánt minket, vagy akár csak nem hajlandó részt venni az önbecsmérlés társadalmilag elvárt aktusában, máris megkapja, hogy „mekkora nárci”.

Újragondolt fintorok

Szabó Eszter sajátos, jellegzetes figurái középkorú és idősödő nők. Morcosak, egyked­vűek. Nyúzottak és fáradtak. Grimaszolnak, duzzognak. Olykor járókerettel sétálnak, máskor két hatalmas herezacskót vonszolnak maguk után.

Választhat szegény

„Köszönöm, hogy Önökkel tölthettem egy napot!” – írta tavaly februári Facebook-bejegyzésében Novák Katalin, amikor látogatást tett Tiszabőn, a legszegényebbek közé sorolt falvak egyikében.