DVD

Monteverdi: Odüsszeusz hazatérése

Zene

Az emberi törékenység, vagyis romlandó-halandó létünk allegorikus alakja indítja a prológusban Monteverdi operáját, és erről a kiszolgáltatott létállapotról mi is sokat tudnánk mesélni. Persze sokkal jobban járunk azzal, hogy mégis inkább Monteverdi mesél nekünk: most éppen egy nagyralátó és roppant meggyőző párizsi előadás 2017-es felvételén. Két francia művésznő, a vezénylő Emmanuelle Haïm és Mariame Clément rendező közös remeke ez a sodró lendületű, fanyarul szellemes és megindító produkció, amely mindvégig a jó ízlés vajmi ritka tüneményét bámultatja. Pedig a barokk színház szcenikai megoldásaival is kacérkodó színpadon akad frappírozó ötlet bőséggel: az Idő például lesántult, mankós motorversenyző képében jelenik meg a prológban, majd aztán Jupiter és Neptunusz – mint két bőbeszédű nyugdíjas – egy matrózbárban untatja egymást és a vendéglátóipari egység teljes személyzetét, valamint törzsvendégeit a lapos életbölcsességek kifogyhatatlan sorával. Mindehhez a Le Concert d’Astrée szolgáltatja a zenét, s Haïm historikus együttesét igazán nehéz lenne nem szeretni, játékuk ugyanis szinte fizikai gyönyörűséget szerez a hallgatónak. A Monteverdi-operák minőségi vagy épp revelatív előadásához nem feltétlenül kellenek sztárénekesek, de itt még ilyenből is jut kettő a fiatal tehetségek mellé: Magdalena Kožená Pénelopé és Rolando Villazón Odüsszeusz szerepében. Kožená a legmeggyőzőbb formáját hozza, hangja, énekkultúrája és pódiumszemélyisége ebben a stílusban végre se soknak, se kevésnek nem tűnik. A múlt héten a Titus kegyelme címszerepéért e rovatban leszidott Villazón pedig maga a „sokfele bolygott” Odüsszeusz: az élő előadás légkörében a személyiség (s nem mellesleg a hang) tört fényű bája újra meg újra felragyog, a lehető legszemélyesebb történetté avatva a győzelmét még sérülékenységének tudatában is kiküzdő, leleményes férfiú mítoszát.

Erato (2 DVD), 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.