Musical - Ebből is tanulhattok - Brecht-Weill: Koldusopera

Zene

"Emeljük a tétet" - ezzel a nagyralátó szlogennel az ajkán rugaszkodott neki az idei évadnak az Operettszínház társulata, s ha már e közérdekű információt a Szerdán tavasz lesz bemutatójáról szólva el is mulasztottuk továbbadni lapunk olvasóinak, hát a Koldusopera múlt pénteki premierje valósággal kiköveteli az önérzetesen merész fordulat citálását. Brecht és Weill közös remeke ugyanis vitán felül olyasforma feladat elé állította az előadás megálmodóit s a musicaljátszás Nagymező utcai gyakorlatán pallérozott énekes színészeket, amit eredetibb kifejezés híján komoly kihívásnak szokás nevezni. Mert túl a megemlékezés tiszteletre méltó gesztusán (a darabot kereken ötven éve mutatta be - az eredeti hangszereléssel és a teljes zenei anyaggal - a mai Thália falai között az úttörő szerepű, ám rövid éltű Petőfi Színház), Béres Attila rendező a Koldusoperával alighanem egyszerre próbálta színészi megújulásra, fejlődésre késztetni az Operettszínház népes rajongótáborral bíró sztárjait és ambiciózus sztárjelöltjeit, valamint izgalmas, kísérletezésre és kockázatvállalásra bátorodó, inspiratív műhelyként fölmutatni teátrumát. A rokonszenves szándéknak tehát már önmagában is kijár az elismerés, még akkor is, ha a bemutatóra elővezetett produkcióban olykor a kívánatosnál érzékletesebbekké váltak az átmenetiség jegyei, a korábban elsajátított játékmodor bevésődései, s mit tagadjuk, néha bizony a művészi sokatmondás merőben formális gesztusai is.

"Emeljük a tétet" - ezzel a nagyralátó szlogennel az ajkán rugaszkodott neki az idei évadnak az Operettszínház társulata, s ha már e közérdekű információt a Szerdán tavasz lesz bemutatójáról szólva el is mulasztottuk továbbadni lapunk olvasóinak, hát a Koldusopera múlt pénteki premierje valósággal kiköveteli az önérzetesen merész fordulat citálását. Brecht és Weill közös remeke ugyanis vitán felül olyasforma feladat elé állította az előadás megálmodóit s a musicaljátszás Nagymező utcai gyakorlatán pallérozott énekes színészeket, amit eredetibb kifejezés híján komoly kihívásnak szokás nevezni. Mert túl a megemlékezés tiszteletre méltó gesztusán (a darabot kereken ötven éve mutatta be - az eredeti hangszereléssel és a teljes zenei anyaggal - a mai Thália falai között az úttörő szerepű, ám rövid éltű Petőfi Színház), Béres Attila rendező a Koldusoperával alighanem egyszerre próbálta színészi megújulásra, fejlődésre késztetni az Operettszínház népes rajongótáborral bíró sztárjait és ambiciózus sztárjelöltjeit, valamint izgalmas, kísérletezésre és kockázatvállalásra bátorodó, inspiratív műhelyként fölmutatni teátrumát. A rokonszenves szándéknak tehát már önmagában is kijár az elismerés, még akkor is, ha a bemutatóra elővezetett produkcióban olykor a kívánatosnál érzékletesebbekké váltak az átmenetiség jegyei, a korábban elsajátított játékmodor bevésődései, s mit tagadjuk, néha bizony a művészi sokatmondás merőben formális gesztusai is.

Merthogy a fentebb körvonalazott felnőttoktatási szándék, amely akaratlanul is oly áthallásossá tette a címben idézett s eredendően a közönségnek adresszált fordulat gyakori visszatérését, ezúttal inkább valamiféle gusztusosnak szánt külsődlegességgel párosult, semmint a Koldusopera jelenvalóságának zavarba ejtő és szembenézésre késztető érzésével. Mert a változatos stilizációs megoldások végeredményben szinte kivétel nélkül a távolítás mozzanatát erősítették: akár a filmes-némafilmes ötletek kibővített tárházára, akár a fehérre mázolt arcokra, akár Horesnyi Balázs ugyancsak fehér s hozzá mindvégig erős dőlésszögben játszó díszletére gondolunk.

Úgy tűnt, a díszlet hangsúlyozott letisztultsága, a darabot nyitó esernyős felvonulás vagy épp a dizőzmikrofon alkalmazása mintha olyasféle allúziók körvonalazására tett volna kísérletet, amiket ideális esetben a színészi játéktól és jelenléttől remélhetnénk. A rendezés ugyanis - helyesen mérve fel a lehetőségeket - a bohózati, s még inkább a burleszkkomikum felé terelgette a színészeket: néhány nyilvánvaló túlhajtással (mint amilyen Polly és Lucy bokszmeccse vagy Lucy és Maxi elektrosokkos gegje), de azért jó pár üdítően szórakoztató színházi pillanatot teremtve. Az elkönnyüléssel kacérkodó előadás fő erejének azután kevéssé csodálnivaló módon nem a darabból oly erőteljesen ágáló kapitalizmuskritika jelenetezése bizonyult, hanem a nemiség körüli, amúgy szintén autentikus témázgatás. A szexuális szolgaságról szóló ballada alatt édességet nyalakodó rosszlányok, a Bicska Maxi és Tigris Brown Ágyúdalát (benne Blum Tamás klasszikus rímével: "és volt egy ágyúnk, / az volt az ágyunk") átmelegítő férfibarátság vagy a bordélyjelenet sutaságában is érzéki poentírozása, megtetézve a lányok között immár nem újságot olvasva, hanem lábkörmeit lakkozva lebzselő Jakabbal az előadás seregnyi pontján igazolták a tematika eleven terjeszkedését.

A Bicska Maxiként felléptetett Dolhai Attila mindvégig igen fegyelmezetten, jelenlétét uralva működött, ám színpadi hatalma csak ritkán terjedt túl az önuralom határain. Életerős figurája és énekhangja, valamint a túljátszástól óvakodó magaviselete okvetlenül dicséretet érdemelt, azért pedig aligha kárhoztatható, hogy Maxi nevezetes zárszavát mindössze csekély hitellel mondta fel. (A drámairodalom rejtélyei közé tartozik, hogy szemben számos évszázados múltú monológgal, miért tűnik oly problematikus frissességűnek ez a bankrablást és a bankalapítást összecsengető, vagyis hát váltig aktuális pár mondat.) Polly szerepét Szinetár Dóra rokonszenves nyerseséggel, jelmezében megtépázva játszotta, azonban némi musicales tetszelgést még a songjaiból is kihallani véltünk. Szabó P. Szilveszter mint Bicska Maxiba bódult rendőrfőnök még meglehetősen sokat idéz démonoskodó-szemmeresztgető modorából, ám erős színpadi jelenléte sokat javít az összbenyomáson. Peller Anna (Kocsma Jenny) számára a nyitó Cápadal jelenti a leghálásabb és legsikerültebb pillanatot, míg a szemén kalózkötéssel közlekedő Siménfalvy Ágota (Peachumné) láthatóan kiélvezi az elgyötört asszony komikusra vett szerepét. Férjét, a kolduskirályt a vendég Balikó Tamás adja: ugyan némiképp alulartikulálva szövegét és alulénekelve szólamát, ámde jószerint egymagában is erőteljesen képviselve a mű didaktikus-moralizáló vonalát. Maxi bandájából, melynek soraiban ezúttal - felettébb szolid örömünkre - Chaplint és a South Park Kennyjét is ott leltük, a feminin jegyekkel kiugratott Szabó Dávid aratta a legnagyobb sikert.

A Bolba Tamás zenei irányítását és perfekt karmesteri ténykedését dicsérő előadás záró perceire "civil" tinédzserek, az Operettszínház legifjabb gárdájának tagjai is a színpadra szaladnak, hogy a már beérkezettekkel együtt énekeljenek a rendet szétfeszítő éhségről. Túljátszottságában is hiteles a pillanat, még ha ezúttal nem is a kenyérre vágyó éhséget ismerjük fel a kamaszok mohó előrukkolásában.

Thália Színház, december 3.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.