musical - Michael John LaChiusa: Bernarda Alba

Zene

Mi tagadás, García Lorca ösztrogéntől tüzelő modern kori klasszikusát a pragmatikus színházigazgatók rendszerint akkor veszik elő, ha a társulatukban nagy számban mutatkoznak hálás szerepre várakozó, helyzetükkel elégedetlen színésznők. A Fesztiválszínházban bemutatott produkció természetesen nem ez az eset, hiszen a dráma 2006-os Off Broadway-musicalváltozatának honosítására alkalmilag összeszövetkező művészek majd' mindahányan más-más teátrumból, különböző színházi formációk felől érkeztek: ki az Operettből, ki meg a Nemzetiből, a Magyar Színházból, az Örkényből, s persze a HOPPart csapatából.
Mi tagadás, García Lorca ösztrogéntõl tüzelõ modern kori klasszikusát a pragmatikus színházigazgatók rendszerint akkor veszik elõ, ha a társulatukban nagy számban mutatkoznak hálás szerepre várakozó, helyzetükkel elégedetlen színésznõk. A Fesztiválszínházban bemutatott produkció természetesen nem ez az eset, hiszen a dráma 2006-os Off Broadway-musicalváltozatának honosítására alkalmilag összeszövetkezõ mûvészek majd' mindahányan más-más teátrumból, különbözõ színházi formációk felõl érkeztek: ki az Operettbõl, ki meg a Nemzetibõl, a Magyar Színházból, az Örkénybõl, s persze a HOPPart csapatából. A formátumos színésznõk szerencsés összekerülése - élen a matrónaszerepben felléptetett Csákányi Eszterrel - éppúgy sokat ígért, akárcsak a kísérletezõ kedvû szerzõ, Michael John LaChiusa erõs hatásokkal dolgozó, flamencóra alapozott, eklektikus zenéje. S valóban, a rövid, hozzávetõleg nyolcvanperces elõadás számos érvényes és emlékezetes pillanatot teremtett: az alaphelyzetet exponáló, s amúgy statikusságában is lendületes koreográfiájú nyitószámtól egészen a nõvére võlegényét elcsábító, szép Adela (Radnay Csilla vokálisan is kifogástalan alakítása) jeleneteiig.

Hogy a sikerült pillanatok sorából valamiképp mégse kerekedett emlékezetes este, azért ezúttal vonakodnánk Böhm György szolid rendezõi mûködését kárhoztatni. Úgy lehet, inkább a musical útkeresõ jellege határolta be a zenés színházi élményt, amely így néhány kitüntetett mozzanatba sûrûsödött össze: Egri Márta veszedelmesen fojtott szolgáló-rezonõrének (Poncia) jelenlétébe, a Katonában még Ponciaként látott Csákányi rettenetes asszonydühébe, s a lányok szenvedélyes férfiszomjába. Valamint Vincze Balázs erõteljes koreográfiájába, no meg különösképpen a zenei kíséret (zenei vezetõ: Riederauer Richárd) mindvégig hangulatteremtõ csapatjátékába.

MûPa Fesztiválszínház, január 21.

****

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”