HANGADÓ - Interjú

„Önmagát gyilkolja”

Hollerung Gábor karmester

Zene

A 70. születésnapját ünnepli az idén, és jó három évtizede vezeti a Budafoki Dohnányi Zenekart. Az ifjúsági beavató koncertekről és arénashow-król is kérdeztük, de azt is elmondta, hogy mi a baj a zenei maradisággal.

Magyar Narancs: Jól tudom, hogy először zenetörténésznek készült, végül Somfai László tanácsára tanult karvezetőnek?

Hollerung Gábor: Tizenhét éves voltam, amikor részt vettem egy középiskolai tanulmányi versenyen, amelynek ez a nagy kvalitású zenetudós volt a zsűrielnöke. Matematika–fizika tagozatra jártam a gimnáziumban, utólag visszagondolva valószínűleg eredendően volt bennem egyfajta vonzódás az analitikus, rendszerező gondolkodás felé. A verseny kedvéért elmerültem a teljes Bartók-életműben, és megtetszett a zenetörténész hivatás. Bár hat­éves korom óta zongoráztam, arra nem gondoltam, hogy előadóművész leszek, gyakorolni sem szerettem, és a Kocsis–Ránki-duó felbukkanásával ilyesmi fel sem merült bennem. Somfai megkérdezte, mióta tanulok zeneelméletet, én pedig magabiztosan rávágtam: holnap fogom elkezdeni. És tényleg el is kezdtem, három hónap alatt Geszler György tanár úr életre szóló tudást adott. A karvezetés, pontosabban: a „zenecsinálás” nagyon tetszett! Ahogy látja, nem vezetett egyenes utam a karmesterséghez, hát még ha hozzáteszem, hogy ’92-ben majdnem abbahagytam…

MN: Akkor már, jócskán a harmincas éveiben, a Dohnányi Zenekart vezényelte. Miért akarta mégis abbahagyni a vezénylést?

HG: Abban az időben a magyar zenekarok igen messze voltak az aktuális európai színvonaltól, rá­adásul rendkívül konzervatív volt a közeg, a zenészek többségének nem volt átfogó ismerete a korhű előadásmódról, a notációról. Az én generációm olyan újdonságokat hallgatott, mint John Eliot Gardiner felvételei, igyekeztünk áthozni a korhűség gyakorlatát. De a magamfajtákat az akkori zenekari muzsikusok többsége elküldte délebbre, ha olyat kértünk tőlük, ami számukra szokatlan volt.

MN: 1993-ban Budafok hivatásos együttesévé vált a zenekar, és ön került az élére. Miben kellett fejlődni?

HG: Sokan azt gondolják, a zenében az érzelmek meg a szépség a legfontosabb, de nekünk, muzsikusoknak nem ez a jó közelítési pont. A rend sokkal többet számít. Az, hogy nyolc taktusból áll egy szakasz vagy kétszer nyolcból, utána bezáródik vagy kinyílik a zenei téma. A dallam, amely olyan, mint építményen a dísz, csak akkor ül, ha az épület áll. Ezt a gondolkodást nem nagyon tanítják a Zeneakadémia hangszeres tanszékein, pedig minden muzsikusnak tudnia kellene. A stílusismeretet pedig csak úgy lehet elsajátítani, ha sok művet játszunk. A Budafoki Dohnányi Zenekarral könnyű dolgom volt, mert a fiatal muzsikusok partnerek voltak mindenben. Nálunk sok kelendő muzsikus nevelődött ki, tele vannak a magyar zenekarok egykori dohnányisokkal. Korábban főleg a Fesztiválzenekarral szemben „veszítettünk” sok embert, de az elmúlt években a tendencia visszafordult, és egyre többen térnek vissza hozzánk más zenekarokból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.