HANGADÓ - Interjú

„Önmagát gyilkolja”

Hollerung Gábor karmester

Zene

A 70. születésnapját ünnepli az idén, és jó három évtizede vezeti a Budafoki Dohnányi Zenekart. Az ifjúsági beavató koncertekről és arénashow-król is kérdeztük, de azt is elmondta, hogy mi a baj a zenei maradisággal.

Magyar Narancs: Jól tudom, hogy először zenetörténésznek készült, végül Somfai László tanácsára tanult karvezetőnek?

Hollerung Gábor: Tizenhét éves voltam, amikor részt vettem egy középiskolai tanulmányi versenyen, amelynek ez a nagy kvalitású zenetudós volt a zsűrielnöke. Matematika–fizika tagozatra jártam a gimnáziumban, utólag visszagondolva valószínűleg eredendően volt bennem egyfajta vonzódás az analitikus, rendszerező gondolkodás felé. A verseny kedvéért elmerültem a teljes Bartók-életműben, és megtetszett a zenetörténész hivatás. Bár hat­éves korom óta zongoráztam, arra nem gondoltam, hogy előadóművész leszek, gyakorolni sem szerettem, és a Kocsis–Ránki-duó felbukkanásával ilyesmi fel sem merült bennem. Somfai megkérdezte, mióta tanulok zeneelméletet, én pedig magabiztosan rávágtam: holnap fogom elkezdeni. És tényleg el is kezdtem, három hónap alatt Geszler György tanár úr életre szóló tudást adott. A karvezetés, pontosabban: a „zenecsinálás” nagyon tetszett! Ahogy látja, nem vezetett egyenes utam a karmesterséghez, hát még ha hozzáteszem, hogy ’92-ben majdnem abbahagytam…

MN: Akkor már, jócskán a harmincas éveiben, a Dohnányi Zenekart vezényelte. Miért akarta mégis abbahagyni a vezénylést?

HG: Abban az időben a magyar zenekarok igen messze voltak az aktuális európai színvonaltól, rá­adásul rendkívül konzervatív volt a közeg, a zenészek többségének nem volt átfogó ismerete a korhű előadásmódról, a notációról. Az én generációm olyan újdonságokat hallgatott, mint John Eliot Gardiner felvételei, igyekeztünk áthozni a korhűség gyakorlatát. De a magamfajtákat az akkori zenekari muzsikusok többsége elküldte délebbre, ha olyat kértünk tőlük, ami számukra szokatlan volt.

MN: 1993-ban Budafok hivatásos együttesévé vált a zenekar, és ön került az élére. Miben kellett fejlődni?

HG: Sokan azt gondolják, a zenében az érzelmek meg a szépség a legfontosabb, de nekünk, muzsikusoknak nem ez a jó közelítési pont. A rend sokkal többet számít. Az, hogy nyolc taktusból áll egy szakasz vagy kétszer nyolcból, utána bezáródik vagy kinyílik a zenei téma. A dallam, amely olyan, mint építményen a dísz, csak akkor ül, ha az épület áll. Ezt a gondolkodást nem nagyon tanítják a Zeneakadémia hangszeres tanszékein, pedig minden muzsikusnak tudnia kellene. A stílusismeretet pedig csak úgy lehet elsajátítani, ha sok művet játszunk. A Budafoki Dohnányi Zenekarral könnyű dolgom volt, mert a fiatal muzsikusok partnerek voltak mindenben. Nálunk sok kelendő muzsikus nevelődött ki, tele vannak a magyar zenekarok egykori dohnányisokkal. Korábban főleg a Fesztiválzenekarral szemben „veszítettünk” sok embert, de az elmúlt években a tendencia visszafordult, és egyre többen térnek vissza hozzánk más zenekarokból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?