opera - A hattyúlovag

Zene

Történeti fölvezetés, Grimm-monda, kiadós Liszt-vonal, tesztkérdések, szókereső rejtvény - van az úgy néha, hogy a műsorfüzet jobban sikerül, mint maga az előadás. A Lohengrin gyerekeknek alcímű produkció bizony így járt, noha a kezdeményezés mindvégig teljes szimpátiánkat bírta, s potenciális hasznáról váltig meg vagyunk győződve.
Történeti fölvezetés, Grimm-monda, kiadós Liszt-vonal, tesztkérdések, szókeresõ rejtvény - van az úgy néha, hogy a mûsorfüzet jobban sikerül, mint maga az elõadás. A Lohengrin gyerekeknek alcímû produkció bizony így járt, noha a kezdeményezés mindvégig teljes szimpátiánkat bírta, s potenciális hasznáról váltig meg vagyunk gyõzõdve. Elvégre milyen jó is lenne gyermeki utat találni Wagnerhez, s egyáltalán az opera világához! Csakhogy a Lohengrin játszótéri kamasztörténetté alakítása nemigen visz közelebb az áhított célhoz, legyen bár ezúttal Madarász Henrik osztályfõnök, Telramund hokiütõs rosszcsont, Lohengrin pedig minden porcikájában maga a napközis ideál. A kulcspillanatokban bábozással gazdagított elõadás ugyanis mindvégig furcsa elegynek bizonyult: egy rész mítosz, egy rész gyermekszínház, egy rész operázás. Méghozzá rázva és nem keverve, ami így olykor két párhuzamos, ám egymással össze nem illõ történet értelmezésének feladatát rótta ránk. A Hamar Zsolt által megvágott zenei anyag persze így is teremtett erõs pillanatokat, míg Mátravölgyi Ákos díszletmászókája rendre a hierarchikus szituációk érzékletes színterévé vált. A vokális teljesítmények ez alkalommal kevésbé tûntek perdöntõnek, noha Szappanos Tibor elhivatott szólamformálása a címszerepben éppúgy dicséretet érdemelt, mint Megyesi Schwartz Lúcia sötét kamasz-Ortrúdja. A gyermekekre is azonnali hatást gyakorló mozzanatok azonban inkább az erõs és ismerõs figurákhoz kapcsolódtak, hiszen Gábor Géza igazi szívvel fegyelmezõ osztályfõnöknek tetszett, Geiger Lajos pedig valóságos nagyra nõtt játszótéri rossz fiúként dacoskodott. S mégis, Novák János rendezésének leghatásosabb pillanatait a papírrepülõknek köszönhettük, melyek az elsõ rész legvégén szálltak a széksorok felé, rögvest vidám röpcsizésbe fordítva a némiképp elpilledt hangulatot. Hiába, a gyermek a legnehezebb közönség!

MûPa Fesztivál Színház, június 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.