opera - A hattyúlovag

Zene

Történeti fölvezetés, Grimm-monda, kiadós Liszt-vonal, tesztkérdések, szókereső rejtvény - van az úgy néha, hogy a műsorfüzet jobban sikerül, mint maga az előadás. A Lohengrin gyerekeknek alcímű produkció bizony így járt, noha a kezdeményezés mindvégig teljes szimpátiánkat bírta, s potenciális hasznáról váltig meg vagyunk győződve.
Történeti fölvezetés, Grimm-monda, kiadós Liszt-vonal, tesztkérdések, szókeresõ rejtvény - van az úgy néha, hogy a mûsorfüzet jobban sikerül, mint maga az elõadás. A Lohengrin gyerekeknek alcímû produkció bizony így járt, noha a kezdeményezés mindvégig teljes szimpátiánkat bírta, s potenciális hasznáról váltig meg vagyunk gyõzõdve. Elvégre milyen jó is lenne gyermeki utat találni Wagnerhez, s egyáltalán az opera világához! Csakhogy a Lohengrin játszótéri kamasztörténetté alakítása nemigen visz közelebb az áhított célhoz, legyen bár ezúttal Madarász Henrik osztályfõnök, Telramund hokiütõs rosszcsont, Lohengrin pedig minden porcikájában maga a napközis ideál. A kulcspillanatokban bábozással gazdagított elõadás ugyanis mindvégig furcsa elegynek bizonyult: egy rész mítosz, egy rész gyermekszínház, egy rész operázás. Méghozzá rázva és nem keverve, ami így olykor két párhuzamos, ám egymással össze nem illõ történet értelmezésének feladatát rótta ránk. A Hamar Zsolt által megvágott zenei anyag persze így is teremtett erõs pillanatokat, míg Mátravölgyi Ákos díszletmászókája rendre a hierarchikus szituációk érzékletes színterévé vált. A vokális teljesítmények ez alkalommal kevésbé tûntek perdöntõnek, noha Szappanos Tibor elhivatott szólamformálása a címszerepben éppúgy dicséretet érdemelt, mint Megyesi Schwartz Lúcia sötét kamasz-Ortrúdja. A gyermekekre is azonnali hatást gyakorló mozzanatok azonban inkább az erõs és ismerõs figurákhoz kapcsolódtak, hiszen Gábor Géza igazi szívvel fegyelmezõ osztályfõnöknek tetszett, Geiger Lajos pedig valóságos nagyra nõtt játszótéri rossz fiúként dacoskodott. S mégis, Novák János rendezésének leghatásosabb pillanatait a papírrepülõknek köszönhettük, melyek az elsõ rész legvégén szálltak a széksorok felé, rögvest vidám röpcsizésbe fordítva a némiképp elpilledt hangulatot. Hiába, a gyermek a legnehezebb közönség!

MûPa Fesztivál Színház, június 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.