opera - A hattyúlovag

Zene

Történeti fölvezetés, Grimm-monda, kiadós Liszt-vonal, tesztkérdések, szókereső rejtvény - van az úgy néha, hogy a műsorfüzet jobban sikerül, mint maga az előadás. A Lohengrin gyerekeknek alcímű produkció bizony így járt, noha a kezdeményezés mindvégig teljes szimpátiánkat bírta, s potenciális hasznáról váltig meg vagyunk győződve.
Történeti fölvezetés, Grimm-monda, kiadós Liszt-vonal, tesztkérdések, szókeresõ rejtvény - van az úgy néha, hogy a mûsorfüzet jobban sikerül, mint maga az elõadás. A Lohengrin gyerekeknek alcímû produkció bizony így járt, noha a kezdeményezés mindvégig teljes szimpátiánkat bírta, s potenciális hasznáról váltig meg vagyunk gyõzõdve. Elvégre milyen jó is lenne gyermeki utat találni Wagnerhez, s egyáltalán az opera világához! Csakhogy a Lohengrin játszótéri kamasztörténetté alakítása nemigen visz közelebb az áhított célhoz, legyen bár ezúttal Madarász Henrik osztályfõnök, Telramund hokiütõs rosszcsont, Lohengrin pedig minden porcikájában maga a napközis ideál. A kulcspillanatokban bábozással gazdagított elõadás ugyanis mindvégig furcsa elegynek bizonyult: egy rész mítosz, egy rész gyermekszínház, egy rész operázás. Méghozzá rázva és nem keverve, ami így olykor két párhuzamos, ám egymással össze nem illõ történet értelmezésének feladatát rótta ránk. A Hamar Zsolt által megvágott zenei anyag persze így is teremtett erõs pillanatokat, míg Mátravölgyi Ákos díszletmászókája rendre a hierarchikus szituációk érzékletes színterévé vált. A vokális teljesítmények ez alkalommal kevésbé tûntek perdöntõnek, noha Szappanos Tibor elhivatott szólamformálása a címszerepben éppúgy dicséretet érdemelt, mint Megyesi Schwartz Lúcia sötét kamasz-Ortrúdja. A gyermekekre is azonnali hatást gyakorló mozzanatok azonban inkább az erõs és ismerõs figurákhoz kapcsolódtak, hiszen Gábor Géza igazi szívvel fegyelmezõ osztályfõnöknek tetszett, Geiger Lajos pedig valóságos nagyra nõtt játszótéri rossz fiúként dacoskodott. S mégis, Novák János rendezésének leghatásosabb pillanatait a papírrepülõknek köszönhettük, melyek az elsõ rész legvégén szálltak a széksorok felé, rögvest vidám röpcsizésbe fordítva a némiképp elpilledt hangulatot. Hiába, a gyermek a legnehezebb közönség!

MûPa Fesztivál Színház, június 4.

***

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.